Ζεύξη Λευκάδας – Ακαρνανίας: Οι Οθωμανοί σεβάστηκαν τη λιμνοθάλασσα της Λευκάδας
Τον τελευταίο καιρό συχνά εμφανίζoνται στατοπικά site δημοσιεύματα για τη προωθούμενη ζεύξη Λευκάδας Ακαρνανίας και την πρόοδο του έργου. Προεξάρχουσα θέση κατέχει σε αυτά ο φωτοχάρτης που απεικονίζει την όδευση σε επίχωμα μέσα στη λιμνοθάλασσα του Αβλέμονα, παράλληλα με το δρόμο του Κάστρου και μπροστά στην παραλία της πόλης για μεγάλο μήκος. Η εικονιζόμενη όδευση επελέγη χωρίς τις προβλεπόμενες μελέτες και προσήκουσες διαδικασίες για την αξιολόγηση των εναλλακτικών οδεύσεων με βάση τα σημερινά δεδομένα. Για να μη εκληφθεί ως σιωπηρώς αποδεκτή, αναφέρουμε ότι με αυτή δεν συμφωνεί μεγάλος αριθμός πολιτών της Λευκάδας, οι οποίοι θεωρούν ότι υπάρχουν καλύτερες λύσεις. Επιπλέον, η προωθούμενη όδευση έχει ήδη λάβει αρνητικές γνωμοδοτήσεις επισήμων φορέων.
Τα περιβαλλοντικά, χωροταξικά, κυκλοφοριακά, προβλήματα που δημιουργεί η χάραξη αυτή, καθώς και το παρωχημένο σημείο ζεύξης, που, αν και ήταν επίκαιρο εδώ και εικοσιπέντε χρόνια, βρίσκεται πλέον στο όριο του σχεδίου πόλης, είναι πολλά και σημαντικά. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν υψηλή οπτική όχληση, παρεμπόδιση της θέας του Κάστρου, και της λιμνοθάλασσας από τη παραλία, υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και επισκεπτών, αποκοπή σημαντικού τμήματος της λιμνοθάλασσας του Αβλέμονα, παρεμπόδιση της ανανέωσης των νερών του διαύλου, των λιμένων της πόλης και των λιμνοθαλασσών, δημιουργία μιας υψηλά ρυπασμένης και οσμηρής ‘λίμνης’ μπροστά και γύρω από την πόλη, μετάθεση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην περιοχή εισόδου της ζεύξης στη πόλη της Λευκάδας, περιοχή η οποία έχει ήδη αναπτυχθεί με πολλαπλές δραστηριότητες και κυκλοφορία, ιδιαίτερα τους μήνες αιχμής. Και μέχρι να υλοποιηθεί το έργο οι δραστηριότητες αυτές θα πολλαπλασιασθούν.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι Οθωμανοί, τον 16ο αιώνα, όταν κατασκεύασαν υδραγωγείο εντός της λ/θ του Αβλέμονα, για την ύδρευση από τη Μεγάλη Βρύση της πολίχνης της Αγ. Μαύρας απέναντι από το Κάστρο, αλλά και του ιδίου Κάστρου, δεν επέλεξαν επίχωμα (μπάζωμα) και αποκοπή τμήματος της λιμνοθάλασσας, αλλά το σχεδίασαν με πολλαπλά και συνεχόμενα ρωμαϊκά τόξα (καμάρες) τα οποία επέτρεπαν της κυκλοφορία των νερών, προστατεύοντας έτσι την υγεία και αειφορία του οικοσυστήματος.
Επειδή η ζεύξη της Λευκάδας και η αποσυμφόρηση της πόλης και της παραλίας από την κυκλοφορία οχημάτων είναι υψηλά επιθυμητή, θέλουμε να ζητήσουμε την λεπτομερή και τεκμηριωμένη αξιολόγηση όλων των εναλλακτικών λύσεων όδευσης και σημείου ζεύξης, με βάση τις τρέχουσες συνθήκες και την επιλογή της βέλτιστης λύσης όδευσης και σημείου σύνδεσης και όχι απλή επιλογή μιας, ίσως υποδεέστερης και παρωχημένης λύσης, όπως η προωθούμενη.
Οι προς ανάθεση τεχνικές μελέτες του μεγάλου και μόνιμου έργου της ζεύξης που ανακοινώθηκαν, πρέπει να αφορούν επιλογή όδευσης και σημείου ζεύξης που θα προκύψειαπό μια τέτοια διαδικασία συγκριτικής αξιολόγησης. Αλλωστε αυτό είναι προαπαιτούμενο της νομοθεσίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου και θα βοηθήσει στην ταχεία υλοποίησή του.
Γεράσιμος Αραβανής
Λευκάδα, 13.01.2023