Θα ήθελα να διατυπώσω κάποιες σκέψεις-προβληματισμούς σχετικά με το ζήτημα της υποθαλάσσιας ζεύξης του νησιού της Λευκάδας, μιας και τον τελευταίο καιρό αποκτά μια ιδιαίτερα έντονη δημοσιότητα.
Είναι νομίζω απαραίτητο και πολλαπλώς χρήσιμο να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες να έχουν μια σαφή εικόνα για το τι σχεδιάζεται να γίνει. Και για το πώς θα γίνει.
Ιδιαίτερα όταν αυτό έχει σχέση με την ποιότητα και τα οικονομικά δεδομένα της ζωής του,θεωρείται αναφαίρετο δικαίωμα να έχει άποψη και γνώση. Και βέβαια δυνατότητα συνδιαμόρφωσης της τελικής πρότασης για το σχεδιασμό και την υλοποίηση τέτοιου μεγάλου και κρίσιμου έργου.
Με τον τρόπο αυτό αναδεικνύονται όλες οι πλευρές του, σχετικά με την ιστορικότητα του αλλά και με ζητήματα περιβαλλοντικής σημασίας που δεν μπορεί να αγνοηθούν ή να θεωρηθούν υποδεέστερα.
Η υποθαλάσσια ζεύξη,που είναι η προτεινόμενη σήμερα μορφή σύνδεσης της απέναντι Αιτωλοακαρνανίας με τη Λευκάδα, που προωθείται από τον βουλευτή κ. Θανάση Καββαδά,και υποστηρίζεται και από άλλους πολιτικούς παράγοντες του τόπου,δεν στηρίζεται επιστημονικά γιατί δεν έχει προηγηθεί καμμία μελέτη σχεδιασμού της,πέρα από κάποιες γενικές ιδέες που από χρόνια έχουν προταθεί και που προφανώς δεν αποτελούν μελέτη υλοποίησης τέτοιου σοβαρού έργου.
Αν βέβαια κάνω λάθος και τέτοια μελέτη υπάρχει πρέπει να βγει σε διαβούλευση ή να παρουσιασθεί σε μια ημερίδα. Θα μπορούσε βέβαια να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο που θα δινόταν η δυνατότητα να εκφρασθούν απόψεις και να κατατεθούν προτάσεις.
Θα διατυπώσω μερικά ερωτήματα που νομίζω ότι αγγίζουν το θέμα και αν κριθούν από τους αρμόδιους σοβαρά ας δοθεί μια απάντηση.
1 .Με την υποθαλάσσια ζεύξη θα παραμείνει η υπάρχουσα πλωτή γέφυρα που από το 1985 εξυπηρετεί πρωτίστως τους Λευκαδίτες για τις μετακινήσεις τους από και προς το νησί χωρίς καμμία οικονομική επιβάρυνση; Αυτή η τεχνολογικά και πολιτικά ευφυής λύση που λειτούργησε αναπτυξιακά για τον τόπο από τα χρόνια εκείνα του κοινωνικού κράτους θα καταργηθεί κύριε βουλευτή και κύριε δήμαρχε της Λευκάδας;
2. Όλος αυτός ο κόσμος και κυρίως οι εργαζόμενοι που μετακινούνται μία και περισσότερες φορές ημερησίως θα πληρώνουν διόδια και πόσο; Εδώ οφείλετε μια απάντηση-δέσμευση ,προς τους πολίτες. Απάντηση σαν και αυτή που δόθηκε από τον δήμαρχο, ότι από ενημέρωση που έχει δεν θα υπάρχουν διόδια ,ούτε τον ίδιο δεν καθησυχάζει βέβαια.
3. Τα σκάφη και τα κότερα που θα μπαίνουν στο νησί θα πληρώνουν για την διέλευση τους; Και εδώ χρειάζεται μια δεσμευτική απάντηση στους πολίτες.
4.Οι υποδομές του νησιού όπως ύδρευση ,αποχέτευση,διαχείριση απορριμμάτων,οδικά δίκτυα, πάρκινγκ
κυρίως στην πόλη, θα αντέξουν σε μια αλόγιστη και μη ελεγχόμενη αύξηση των επισκεπτών στο νησί κυρίως κατά τους μήνες της τουριστικής περιόδου;
5.Μετά την κατάργηση της υπάρχουσας πλωτής γέφυρας, μπορούμε να φανταστούμε πως θα λειτουργεί ο αρχαιολογικός χώρος του κάστρου της Αγίας Μαύρας; Πώς θα γίνεται η πρόσβαση των ντόπιων κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού είτε για λόγους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος είτε για την παρακολούθηση εκδηλώσεων τέχνης και πολιτισμού;
6.Πιστεύετε πως με την προωθούμενη λύση δεν θα αλλοιωθεί ο νησιωτικός χαρακτήρας της Λευκάδας; Ότι δεν διαταράσσεται η περιβαλλοντική και οικολογική φυσιογνωμία της περιοχής; Ήδη τοπικοί φορείς και επιστήμονες, αλλά και απλοί πολίτες έχουν εκφράσει τον προβληματισμό και την αντίθεση τους για την κατασκευή της υποθαλάσσιας σύνδεσης επειδή θα επιβαρύνει τη συγκεκριμένη περιοχή.
7.Το οδικό τμήμα του έργου όπως προτείνεται,κατά μήκος του αναχώματος του αβλέμονα δεν θα προκαλεί οπτική και ακουστική όχληση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης; Φαντάζεστε μια τέτοια εικόνα στην παραλία της πόλης;
Η προτεραιότητα της σύνδεσης της Λευκάδας με την Ακαρνανία,είναι προφανώς κατανοητή και αποδεκτή. Οι συνθήκες σήμερα επιβάλλουν τη βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης. Ο ανταγωνισμός διεθνώς στον τομέα του τουρισμού είναι μεγάλος και η Λευκάδα πρέπει να αξιοποιήσει όλα τα πλεονεκτήματα που της προσφέρονται λόγω της γεωγραφικής της θέσης, Όμως δεν πρέπει να βιαστούμε. Ο χρόνος σχεδιασμού και υλοποίησης τέτοιου σπουδαίου και κρίσιμου έργου δεν μπορεί να είναι ο χρόνος των πολιτικών εξελίξεων. Ούτε να σηματοδοτεί την πορεία των πολιτικών παραγόντων του τόπου.
Μη βιάζεστε λοιπόν. Ενημερωθείτε και ενημερώστε. Συνεργαστείτε με τους φορείς του τόπου και με επιστήμονες για να προκύψει κάτι ωφέλιμο για τον τόπο. Δεχτείτε με ευρύτητα σκέψης και νου να συζητήσετε και άλλες προτάσεις-μελέτες που έχουν κατατεθεί. Που είναι πιο συμβατές με την ιστορικότητα της περιοχής και πιο φιλικές με το περιβάλλον.
Προτάσεις που αντιμετωπίζουν το θέμα της ζεύξης με ήπιο και όχι πολυδάπανο τρόπο.
Γνωρίζω ότι όλοι γνωρίζουν, ότι όλοι γνωρίζουν γιατί προκρίνεται η υποθαλάσσια ζεύξη. Τα έργα πολλών εκατομμυρίων, όχι απαραίτητα και μεγάλα, γίνονται, κυρίως σήμερα, για τούς μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους. Αυτούς που προστατεύουν και προστατεύονται από τους πολιτικούς που εξουσιάζουν τη χώρα. Για αυτούς γίνονται όσα γίνονται, μακριά από τις αληθινές ανάγκες της κοινωνίας. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζεται με έργο το πολύ 10 εκατομμυρίων εσείς το ανεβάζετε στα 80. Και για την πολυδάπανη συντήρηση του, θα βάλετε τον κόσμο να πληρώνει.
Στάθης Βλάχος
πολίτης της Λευκάδας