Καλεσμένος στο απογευματινό μαγκαζίνο Prisma 91,6 και τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Κουνιάκη ήταν ο πρώην περιφερειάρχης και επικεφαλής της ΑΝΑΣΑ Θεόδωρος Γαλιατσάτος.
Σχολιάζοντας την πρόσφατη ανησυχία του πρώην Δημάρχου Κωνσταντίνου Δρακονταειδή, ο οποίος μέσα από την συνέντευξή του στον Prisma 91,6 εξέφρασε την ανησυχία του στο εάν θα ολοκληρωθεί το εργοστάσιο της ΜΟΠΑΚ, είπε πως ο ίδιος δεν έχει πρωτογενή πληροφόρηση, όμως “αυτό που έχω να παρατηρήσω είναι ότι σε παλιότερες τοποθετήσεις της η κυρία περιφερειάρχης ως πρόεδρος του ΦΟΣΔΑ, είχε αφήσει να σκεφτεί κανείς ότι υπάρχει επαναπροσδιορισμός προτεραιοτήτων σε σχέση με το εργοστάσιο στη Λευκάδα.
Ωστόσο από τότε δεν είχαμε κάποια ενημέρωση κάτι περισσότερο από αυτό που σας περιγράφω τώρα, άρα αυτό που είπε ο κύριος Δρακονταειδης πιθανόν να σχετίζεται με τέτοιες σκέψεις που ήδη υπήρχαν στην πλευρά της περιφερειακής αρχής.
Σε σχέση με την παρατήρηση που κάνατε κάποιοι ότι κάποιοι ισχυρίζονται πώς τα εργοστάσια διαχείρισης που προωθούνται ενδεχομένως να είναι παλιάς τεχνοτροπία, πρέπει να πω πως όσο καθυστερούν να φτιάχνονται, είναι προφανές πως ανά έξι μήνες έχουμε νέες δυνατότητες, επιλογές στον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων.
Αυτό όμως δεν σημαίνει πως κάτι που έχει φτάσει στο τελικό του στάδιο πρέπει να ακυρώνεται, πάντα υπάρχουν δυνατότητες να ανανεώνεται, στην πορεία ένα εργοστάσιο μπορεί να εκσυγχρονισθεί, σημασία έχει να ξεκινήσει αυτό το οποίο δεν υπάρχει στην πραγματικότητα σε κανένα νησί του Ιονίου τη στιγμή, καθώς δεν έχουμε ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης στερεών αποβλήτων.
Δεν έχουμε εργοστάσια, ούτε λειτουργία ανακύκλωσης, δεν έχουμε διαλογή στην πηγή και αυτά είναι σημαντικά συσταστικά μιας διαχείρισης που είναι απαραίτητη.
Συνήθως επικεντρωνόμαστε στο εργοστάσιο, ωστόσο θα έπρεπε να γίνουν όλα αυτά μέχρι να φτάσουμε στη λειτουργία του εργοστασίου, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στις ποσότητες οι οποίες θα απομένουν για διαχείριση στο εργοστάσιο και για αυτό δεν γίνεται κανένα βήμα και ίσως η συζήτηση πρέπει να ανοίξει με έναν διαφορετικό τρόπο.
Δεχόμαστε πως όταν φτάνουμε σε αδιέξοδα πρέπει να αναζητούμε λύσεις υπέρ της κοινωνίας και της πλειοψηφίας των πολιτών χωρίς να τους επιβαρύνουν περαιτέρω.
Είναι σωστή η παρατήρηση ότι τα πρόστιμα για σωστή διαχείριση των απορριμμάτων έχουν ήδη αρχίσει να συσσωρεύονται, από του χρόνου θα αρχίσουν να πληρώνουν και οι δήμοι και αυτό θα είναι δυσβάστακτο στο βαθμό που δεν έχουμε αποκαταστήσει μία στοιχειώδη λειτουργία για την διαχείριση τους.
Δεν διαφωνώ πως κάποιος πρέπει να ψάχνει διεξόδους στα αδιέξοδα που προκύπτουν κάθε φορά, όμως αυτό δεν μπορεί να γίνεται με κλειστές πόρτες.
Εκείνο είναι πιθανότατα που εντοπίζει και ο κύριος Δρακονταειδής σε σχέση με την εξυπηρέτηση συμφερόντων που υπάρχουν πίσω από τις κλειστές πόρτες γιατί δεν σας κρύβω ότι το ίδιο σκηνικό παίζεται στην Κέρκυρα με την μη διακήρυξη δημοπρασίας του έργου των απορριμμάτων το οποίο έχει ακυρωθεί δύο φορές, τώρα έχει ακυρωθεί οριστικά και σε αυτό δεν είναι άμοιρο ευθυνών ούτε το διοικητικό συμβούλιο του ΦΟΣΔΑ, ούτε τεχνικούς συμβούλους που προσέλαβε από την Κοζάνη να δώσουν υποτίθεται τις συμβουλές τους για αυτή τη διαδικασία. Πίσω από αυτές τις καθυστερήσεις υπάρχουν κάποιοι που βγάζουν χρήμα είναι οι εργολάβοι της μεταφοράς, οι ιδιώτες εργολάβοι της διαχείρισης και άλλοι πολλοί.”
Σχολιάζοντας την αναφορά της Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων Ρόδης Κράτσα-Τσαγκαροπούλου μέσα από την συνέντευξη της στον Prisma 91,6, πως η Περιφερειακή αρχή δεν βρήκε πολλά πράγματα σε μελέτες ώριμες, ώστε αυτά τα έργα να δημοπρατηθούν άμεσα, ο κ. Γαλιατσάτος πριν τοποθετηθεί για το ζήτημα, διευκρίνισε πώς μπορεί να καταλάβει την σύγχυση που μπορεί να επικρατεί στον απλό πολίτη για το ποιος έχει κάνει όλα αυτά τα έργα.
“Είναι πρακτική της πλευράς της κ. Κράτσα και των συνεργατών της να οικειοποιείται σε όλη την κλίμακα της περιφέρειας έργα τα οποία δεν τους ανήκουν.
Φυσικά τα έργα ανήκουν στο λαό συμφωνούμε όλοι σε αυτό δεν υπάρχουν δεύτερες γνώμες.
Όταν λέμε δεν της ανήκουν εννοούμε ότι δεν έχουν εργαστεί στην κατεύθυνση της υλοποίησης αυτών των έργων, ή σε μεγάλο βαθμό.
Υπάρχουν έργα για τη Λευκάδα τα οποία η κ. Κράτσα είπε πως είναι έργα πνοής, στα οποία στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καμία εμπλοκή τους.
Στην υπόθεση της ανάπλασης του Νυδριού μέχρι και η σύμβαση με τον εργολάβο είχε υπογραφεί πριν αναλάβει η κυρία Κράτσα.
Είναι ένα έργο το οποίο προγραμματίστηκε, δημοπρατήθηκε, χρηματοδοτήθηκε, υπογράφτηκε η σύμβαση και εκτελείται με την βοήθεια της τεχνικής υπηρεσίας επί νέας περιόδου, χωρίς να έχει βάλει το χεράκι της η νέα Περιφερειακή αρχή.
Κάπως έτσι είναι και τα υπόλοιπα έργα.
Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι προς στην πολιτική, πρέπει να υπάρχει η ηθική της πολιτικής η οποία επιβάλλει στον επόμενο όταν αναφέρεται στην οποία πρόοδο των έργων, να μην διστάζει να πει την αλήθεια.
Να μην διστάζει να πει πως πρόκειται για ένα έργο το οποίο κάποιος το οραματίστηκε, κάποιος το δημοπράτησε και το χρηματοδότηση και κάποιος το κατασκευάζει, αυτό που εμείς ως παράταξη ΑΝΆΣΑ ακολουθούμε σταθερά όλα τα χρόνια και δεν διστάσαμε ποτέ να αναφέρουμε ποιος και τι έχει κάνει και ποιο είναι το μερίδιο που μας αναλογούν σε κάθε φορά.
Αυτό όμως ίσως δεν είναι το κυριότερο ζήτημα, αλλά ότι πίσω από αυτή την πρακτική που ακολουθεί η κ. Κράτσα κρύβει ότι υπάρχει μια απραξία μεγάλου μεγέθους η οποία κρύβεται πίσω από την προβολή έργων και δράσεων τα οποία έχουν γίνει από το παρελθόν.
Εμφανίζεται ως αυτός που έχει εμπνευστεί και έχει χρηματοδοτεί όλα αυτά τα έργα που κατονομάζεται Λευκάδα, ενώ στην πραγματικότητα ένα πολύ μικρό μέρος αναλογούν στην Περιφερειακή αρχή.
Το ίδιο συμβαίνει και για την παράκαμψη του Καλαμιτσίου, που ενώ έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση δεν έχει γίνει κάποιο σχετικό βήμα.
Σχετικά το τουριστικό καταφύγιο στο Νυδρί, η σχετική συμφωνία για να χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα interreg, υπεγράφη στη Λευκάδα, υπάρχει και σχετική φωτογραφία με τους εταίρους μας στο πρόγραμμα αυτό, τους περιφερειάρχες Δυτικής Ελλάδας και Ηπείρου.
Αυτά είναι πράγματα τα οποία δεν μπορούν να αμφισβητηθούν, εμείς δεν έχουμε εγωισμό για τη δράση μας, είναι ακριβώς η αίσθηση ότι πρέπει να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους και να ψάχνουμε για τη δική μας προοπτική κάθε φορά για το τι θα δώσουμε στον κόσμο και όχι να καθόμαστε πάνω σε έτοιμα πράγματα να τα παρουσιάζουμε ως δικά μας.
Θέλω να πω πως η δικαιολογία ότι δεν έχουμε μελέτες και προσωπικό δεν είναι κάτι καινούργιο στην αυτοδιοίκηση, αυτό συμβαίνει από το 2010 και μετά εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών αρχίσαμε να έχουμε μία φθίνουσα πορεία στο προσωπικό, επομένως και ο κύριος Σπύρου στην αρχή, πολύ περισσότερο εμείς αλλά και τώρα υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις στο προσωπικό της περιφερειακής αυτοδιοίκησης.
Δεν μπορεί αυτό να χρησιμοποιείται κατά περίπτωση σαν δικαιολογία, υπάρχει πάντα το πρόβλημα και όπως όταν καταφεύγουν στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στην απευθείας ανάθεση, όταν θέλουν να δώσουν έργα χωρίς να προσέρχονται διαγωνισμούς, καλούνται να δώσουν λύσεις και στις περιπτώσεις των μελετών και στην δυνατότητα να μπορούν να εκπονούν μελέτες οι οποίες είναι απαραίτητες για κάτι που έχουν προγραμματιστεί.
Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ποια είναι η προοπτική που θέτει η σημερινή Περιφερειακή αρχή για την Λευκάδα;
“Ωραία αυτά τα έργα έχουν ξεκινήσει και έχουν την προϊστορία τους, σήμερα λοιπόν τι είναι αυτό που θέλει να κάνει η κ. Κράτσα για τη Λευκάδα, ώστε να δούμε όλοι μαζί και στα πλαίσια του Περιφερειακού Συμβουλίου, αν συμφωνούμε και πόσο θα στηρίξουν αυτές τις προοπτικές, ειτεμε την χρηματοδότηση μελετών, είτε με την αναζήτηση πόρων, στο τωρινό ΕΣΠΑ που τελειώνει, ή στο ΕΣΠΑ 2021-2027, για το οποίο δεν ακούσαμε τίποτα να πει και στην συνέντευξη στην οποία σας έδωσε.”
Αναφερόμενος στην περίπτωση των υδατοδρομίων, ο κ. Γαλιατσάτος ανέφερε πως ενώ είχε ξεκινήσει η υπόθεση βασανιστικά από την δική τους θητεία στο τέλος του 2016 “και λέω βασανιστικά γιατί έπρεπε να συνεννοηθούμε με τα δημοτικά λιμενικά ταμεία, τα οποία είναι ιδιοκτήτες των υδατοδρομίων, ώστε να προσέλθουμε σε προγραμματικές συμβάσεις μαζί τους, για να μπορέσουν στη συνέχεια να μας δώσουν την εξουσιοδότηση ως περιφέρεια, να οργανώσουμε, αδειοδοτήσουμε και εγκαταστήσουμε τα υδατοδρόμια, αυτή η ιστορία έφτασε στο τέλος της θητείας μας σε ένα ποσοστό εκπλήρωσης 90%.
Φεύγοντας είχαμε αφήσει τις περιβαλλοντικές μελέτες στην αποκεντρωμένη διοίκηση, με κάποιες παρατηρήσεις που ζητούσε η Αποκεντρωμένη από τα δημοτικά λιμενικά ταμεία για να συμπληρωθούν, καταχωρημένο προϋπολογισμό αργή Περιφέρεια 870.000 ευρώ για να κατασκευαστούν και απέμενε μία απλή διαδικασία, ώστε να βρεθεί σε θέση να κάνει τους διαγωνισμούς προμήθειας, των υλικών των υδατοδρομίων και να τα εγκαταστήσει.
Η νέα Περιφερειακή αρχή άφησε μερικούς μήνες τα πράγματα παγωμένα στις αρχές του 2020 έφερε μία νέα εκδοχή διαφορετική από αυτή που είχαμε προγραμματίσει.
Ήθελε να κάνει από την αρχή τα πράγματα, κατηγόρησε ότι δεν είχε βρει τίποτα, φυσικά όλα αυτά διαψεύδονται γιατί υπάρχουν τα έγγραφα και τα στοιχεία, δημιούργησε ένα νέο προϋπολογισμό από 870.000 στα 3.050.000 ευρώ, έφερε ως συνεργάτη και ανέβασέ τα πάντα σε ένα δημοτικό δίκτυο το οποίο ονομάζεται ΔΕΠΑΝ, στο οποίο έδωσε την ευκαιρία να είναι αναθέτουσα αρχή, να κάνει διαγωνισμούς, να έχει την επίβλεψη των έργων, να είναι αυτό το οποίο θα συναλλάσσεται με τα δημοτικά λιμενικά ταμεία, να παραλάβει τα υδατοδρόμια, με λίγα λόγια του εκχώρησε τα πάντα.
Εμείς αντιδράσαμε σε αυτό γιατί αρχικά υπήρχε το μεγάλο πρόβλημα της υπερκοστολόγησης. Είπαμε ότι δεν μπορεί να έχετε ένα κτίριο που είναι 23 τετραγωνικά στα 90.000 ευρώ.
Ένα κτίριο προκατασκευασμένο το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες του υδατοδρομίου και να κοστίζει τόσο πολύ.
Τους είπαμε ότι κάτι συμβαίνει σε αυτή την κοστολόγησε που έχετε κάνει, κάτι δεν ταιριάζει και αυτό συμβαίνει σε όλα τα στάδια της κοστολόγησης που είχαν κάνει, για αυτό και είχαν φτάσει στα 3. 050.000 ευρώ.
Επίσης έγινε μία νομική παραβίαση, καθώς το συγκεκριμένο δημοτικό δίκτυο δεν μπορεί να του αναθέσετε απευθείας όλα αυτά τα χαρακτηριστικά, γιατί δεν έχει χαρακτήρα δημοσίου, σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να προχωρήσουν σε διαγωνισμό.
Δεν μας άκουσαν σε τίποτα με αποτέλεσμα με την προσφυγή που κάναμε στην Αποκεντρωμένη, ακυρώθηκε η πρώτη απόφαση, επανήλθαν μετά από ένα χρόνο στις αρχές του 2021 περιπου με την ίδια προγραμματική, χωρίς ουσιαστικές βελτιώσεις, πήρανε νέα απόφαση στην οικονομική επιτροπή η οποία εν τέλει είναι αυτή που ακυρώθηκε από το ελεγκτικό συμβούλιο με βαρύτατους χαρακτηρισμούς για τον τρόπο που διαχειρίζονται το δημόσιο χρήμα.
Για αυτό μας είδατε να βάζουμε τίτλο στην ανακοίνωσή μας ” αφήστε την γίδα κάτω σας είδαμε”
Είναι φανερό ότι είχαν προχωρήσει με εμμονικό τρόπο σε μία διαδικασία που έβαζε ως προτεραιότητα όχι τη δημιουργία των υδατοδρομίων, αλλά να χρηματοδοτήσουν την ΔΕΠΑΝ και αυτό δεν μπορεί να εξηγηθεί διαφορετικά.
Αυτό που τους λέει και το ελεγκτικό συνέδριο και όχι η δική μας παράταξη μόνο, δεν μπορεί να είναι παρά ένα σημαντικό γεγονός ωστόσο οι ίδιοι δεν απολογούνται, δεν κάνουν αυτοκριτική, δεν έρχονται να πούνε μία λέξη γιατί τα τελευταία δυόμισι χρόνια δεν κάνουν τίποτα για τα υδατοδρόμια τα οποία έχουν αφήσει στο σημείο μηδέν.
Ένα εργαλείο που είναι πολύ σημαντικό για τη Λευκάδα την Κέρκυρα το Μεγανήσι και γενικότερα τα Ιόνια Νησιά και για τον τουρισμό αλλά και για την συνοχή.
Δυστυχώς αυτή η λογική υπάρχει και σε άλλες συμπεριφορές σε σχέση με το δημόσιο χρήμα και είμαστε δεκτικοί.
Δεν μπορείς να πηγαίνεις στο Ντουμπάι και να χαλάς το ποσό των 100 χιλιάδων ευρώ, για να έχεις εκεί μία ομάδα ανθρώπων που κάνει εκεί τις δημόσιες σχέσεις της η κυρία περιφερειάρχης, χωρίς κανένα πρακτικό αποτέλεσμα.
Αυτό το κόστος των 100 χιλιάδων ευρώ είναι πρωτόγνωρο, δεν έχει χρηματοδοτηθεί τέτοιο ποσό εγώ θυμάμαι τη λειτουργία της περιφέρειας, χωρίς να έχουμε κάποιο χειροπιαστό αντίκρισμα.
Στην εισηγητική πρόταση μας είχε πει ότι πάει στο Ντουμπάι μεταξύ άλλων και για τον Θρησκευτικό τουρισμό.
Όταν λοιπόν δίκαιος της είπαν τι σχέση μπορεί να έχει ο θρησκευτικός τουρισμός με το Ντουμπάι, καθώς θα φέρετε κόσμο από τη Μέση Ανατολή στην Ελλάδα για την Ορθοδοξία, τότε αμήχανα μας είπε πως επειδή στο Ντουμπάι πάνε Ρώσοι θα μας δουν και θα έρθουν στην Ελλάδα.
Αυτά είναι αστεία και μόνο να λέγονται. Η Εισήγηση απλώς ήρθε για να ψηφιστεί από την πλειοψηφία του περιφερειακού συμβουλίου και της οικονομικής επιτροπής.
Πρακτικό αποτέλεσμα αυτή η επίσκεψη εκτός από τις φωτογραφίες που έβγαλε η κυρία Κράτσα με όλους αυτούς τους οποίους φαίνεται ότι συνομίλησε δεν υπάρχει.
Δηλαδή πήγε στο Ντουμπάι για να μιλήσει για τις γυναίκες την ημέρα των γυναικών;
Δεν υπήρξε ούτε ένα πρακτικό αποτέλεσμα από την επίσκεψη αυτή.
Σχετικά με το Τουριστικό Αγκυροβόλιο και τα προβλήματα που υπάρχουν, καθώς η κ.Κράτσα είπε πως το έργο κινδυνεύει να μην πληρωθεί αν δεν παραδοθεί στο τέλος του 2023 ο κ. Γαλιατσάτος ανέφερε πως όντως υπάρχει κίνδυνος για ένα έργο όταν στην λήψη του θα πρέπει να έχει αποπληρωθεί και να έχει παραδοθεί δεν συμβεί τότε αναλαμβάνει το ελληνικό δημόσιο.
Αυτό δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αλλά αρκετές φορές στο παρελθόν στην διάρκεια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και φυσικά δεν είναι ευχάριστο, γιατί προφανώς χάνουμε τους ευρωπαϊκούς πόρους και αναγκάζεται το ελληνικό δημόσιο να τους καταβάλει, καθώς ήδη έχουν πληρωθεί χρήματα από ευρωπαϊκούς πόρους οι οποίοι αφαιρούνται το ελληνικό κράτος είναι υποχρεωμένο να καταβάλει αντί της Ευρωπαϊκής Ένωσης το σχετικό ποσό που έχει καταβάλει για το συγκεκριμένο έργο.
Το βασικότερο ζήτημα είναι όμως ότι το έργο αυτό πρέπει επιτέλους να παραδοθεί προς χρήση κι αν υπάρχουν όμως προβλήματα τα οποία όντως έχουν διαπιστωθεί, ωστόσο με μία επιστημονική τεκμηρίωση, αυτό πρέπει να βελτιωθεί όποτε αυτό είναι εφικτό.
Πρέπει να σας πω ότι πολλά λιμενικά έργα σε όλη την Ελλάδα, επειδή η μελετητική τους επάρκεια απεδείχθη πως δεν είναι αυτή που θα έπρεπε, δεν είχαν υπολογιστεί σωστά τα ρεύματα και οι άνεμοι, αλλά επειδή μέσω της κλιματικής αλλαγής αλλάζουν τα δεδομένα, επηρεάζουν ακόμα τα έργα και τις υποδομές και εκ των υστέρων μπορεί να χρειάζεται μία εργασία που θα απαιτηθεί για να το κάνει λειτουργικό και ασφαλές.
Αυτό όμως και πάλι πρέπει να γίνεται μέσα από μία σωστή επεξεργασία. Βασικά θα πρέπει να δούμε τι έχουμε να παραλάβουμε σήμερα, να δούμε που πάσχει να το διαπιστώσουμε, να αναλάβει όποιος έχει την ευθύνη και στη συνέχεια να προχωρήσουμε στο Δια Ταύτα, γιατί τόσο η Λευκάδα όσο και το Ιόνιο χρειάζεται ένα Αγκυροβόλιο το οποίο να δουλεύει και όχι να κάθεται εκεί και να περιμένει την δευτέρα παρουσία.
Το έργο αυτό έχει συνδεθεί με την ράμπα της Βασιλικής, τα θέματα που έχουν προκύψει σχετίζονται εν μέρει με το Αγκυροβόλιο, γιατί η ράμπα πατάει σε τμήμα του Αγκυροβολίου το οποίο επισήμως δεν έχει παραδοθεί, επειδή όμως η ράμπα είναι έτοιμη για να δεχτεί τα πλοία της γραμμής, υπάρχει μία ειδική διαδικασία μέσω του υπουργείου Ναυτιλίας και των υπηρεσιών μας, ώστε ανεξάρτητα αν το Αγκυροβόλιο στο σύνολό του έχει δοθεί σε χρήση το σημείο εκείνο να εξελιχθεί και να μπορεί να λειτουργεί η ράμπα των φέρι μποτ, για να λειτουργήσει επιτέλους από φέτος η γραμμή Βασιλική Φισκάρδο, να σταματήσει η ταλαιπωρία στο Νυδρί και των επιβατών που αναγκάζονται να περιμένουν μία ώρα παραπάνω, επιτέλους τα οποία συμφέροντα τα οποία δυστυχώς υπάρχουν πίσω από την τεράστια καθυστέρηση του έργου της Ράμπας στην βασιλική να καθίσουν στα αυγά τους.
Δεν μπορεί το ιδιωτικό κέρδος για κάποιους να είναι πάνω από δημόσιο συμφέρον.