Μοιραστείτε το:
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΓΙΑ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ (Σ.Μ.Π.Ε.) ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΜΑΡΙΝΑ ΒΛΥΧΟΥ
Σε συνεδρίαση του στις 2/5/2024 το Δημοτικό Συμβούλιο Λευκάδας συζήτησε και γνωμοδότησε επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.) του Έργου της Μαρίνας Βλυχού.Έργο που ο σχεδιασμός του ξεκίνησε την περίοδο 2015 – 2019 που βρισκόμασταν στη Δημοτική Αρχή.
Η παράταξή μας «ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ», εκφράζοντας τη διαφωνία της, πρότεινε να γνωμοδοτήσει αρνητικά το Δημοτικό Συμβούλιο επί της συγκεκριμένης μελέτης και ταυτοχρόνως να ζητήσει την ανασύνταξη της, στη βάση συγκεκριμένων κατευθύνσεων που περιγράφονται παρακάτω στην γραπτή πρόταση που καταθέσαμε.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ‘’ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ’’
«Το Δημοτικό Συμβούλιο Λευκάδας αφού μελέτησε, αξιολόγησε και συζήτησε την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.)επισημαίνει:
1.Συμφωνεί με την κατασκευή Μαρίνας στην κοινότητα Βλυχού, δεδομένου ότι με την υπάρχουσα κατάσταση οι αρνητικές επιπτώσεις (περιβαλλοντικές, αναπτυξιακές, οικονομικές,) είναι σοβαρές. Ως όμως ένα έργο αναγκαίο με πολλαπλές συνέπειες, πρέπει να υπηρετεί πρωτίστως την λογική της σύγχρονης και αξιοβίωτης ανάπτυξης,την περιβαλλοντική προστασία και αισθητική της ευρύτερης περιοχής, την οικονομική βιωσιμότητα και όχι την όποια μεγιστοποίηση των κερδών του επενδυτή.
2.Ο σχεδιασμός της συγκεκριμένης Σ.Μ.Π.Ε.:
α)Προβλέπει την δημιουργία Μαρίνας 850 θέσεων ελλιμενισμού, με την παραχώρηση του συνόλου σχεδόν της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης 458 στρ. (134 στρ. χερσαίας + 324 στρ. θαλάσσιας), την επιχωμάτωση θαλάσσιας έκτασης 80 στρ.συν 13,2 στρ. με πασσάλωση ή εναλλακτικά 97,3 στρ. με επιχωμάτωση, δημιουργώντας μια τεράστια νησίδαστη μέση σχεδόν του κόλπου.Η παραχώρηση του συνόλου σχεδόν της χερσαίας ζώνης, άρα και του θαλάσσιου μετώπου του οικισμού για την κατασκευή Μαρίνας,στην πράξη ελαχιστοποιεί την πρόσβαση των κατοίκων της περιοχής σε ελεύθερους λιμενικούς χώρους.
β) Προβλέπει την δόμηση το λιγότερο 15.300 τ.μ.,έως και 27.600 τ.μ. κτιριακών εγκαταστάσεων στα δυο προτεινόμενα σενάρια,που περιλαμβάνουν χιλιάδες τ.μ. τουριστικών εγκαταστάσεων, ανάμεσα στα άλλα και κατοικία για μακροχρόνια μίσθωση(!!!).Εδώ αξίζει να σημειωθεί,ως μέτρο σύγκρισης,ότι στην Μαρίνα της Λευκάδας, δυναμικότητας ελλιμενισμού περίπου ίδιας με την προτεινόμενη, οι κτιριακές της εγκαταστάσεις καταλαμβάνουν έκταση 7.000 τ.μ.. το 46% δηλαδή των προτεινόμενων για την Μαρίνα στο Βλυχό.Αντιστοίχως, στη μαρίνα των Γουβιών Κέρκυρας με 1068 θέσεις ελλιμενισμούοι κτιριακές της εγκαταστάσεις καταλαμβάνουν έκταση 4.300 τ.μ. και με την μελλοντική τους επέκταση άλλα 2.400, σύνολο 6.700 τ.μ..
γ) Προβλέπει μεγάλα ύψη κτιρίων, ειδικά στον τομέα 3 (νησίδα), ύψους περίπου 10 μ. (7,5 μ +στέγη) με συντελεστή κάλυψης 22% και συνολική επιφάνεια 6.600 τ.μ..
3.Δεν προβλέπει ρητά εκβαθύνσεις,εκτός της λιμενολεκάνης του έργου, ιδιαίτερα στην περιοχή του στομίου του κόλπου, πλάτους 125 μ. και μέσου βάθους 6 μ., αλλά και συνολικότερα εντός του κόλπου, όπου απαιτείται,για την καλύτερη κυκλοφορία και οξυγόνωση των υδάτων.
Οι μοναδικές αναφορές που γίνονται στη μελέτη για εκβαθύνσεις είναι στη σελ. 34, όπου αναφέρεται ότι «…Στο δεύτερο στάδιο χωροθέτησης της μαρίνας μελετώνται και οι αναγκαίες εκβαθύνσεις θαλασσίου πυθμένα εντός της λιμενολεκάνης καθώς και στη θαλάσσια περιοχή πρόσβασης στη μαρίνα προκειμένου για την επίτευξη του αναγκαίου ωφέλιμου βάθους, όπου απαιτείται.» και στη σελ. 188, όπου αναφέρεται«…Παράλληλα, τα έργα διαμόρφωσης της λιμενολεκάνης πρέπει να παρέχουν τις κατάλληλες συνθήκες για την κυκλοφορία των υδάτων, έτσι ώστε αυτά να αναμειγνύονται με αυτά του υπόλοιπου όρμου και να οξυγονώνονται ικανοποιητικά.»
4.Δεν προτείνει κανένα σημαντικό έργο κοινωνικής ανταποδοτικότητας.
Το ΜΟΝΑΔΙΚΟ, ας το πούμε «ανταποδοτικό», έργο που προτείνεται είναι η δημιουργία λιμενικής υποδομής για την εξυπηρέτηση αλιευτικών σκαφών (επαγγελματικών, ερασιτεχνικών) και μικρών λέμβων των κατοίκων. Έργο,ούτως ή άλλως αυτονόητο, προκειμένου να υλοποιηθεί η κατασκευή της Μαρίνας.
Για τους λόγους αυτούς
Το Δημοτικό Συμβούλιο Λευκάδας λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλα τα παραπάνω,εκφράζει την διαφωνίατουκαι γνωμοδοτεί αρνητικάεπί της συγκεκριμένης Σ.Μ.Π.Ε.Παραλλήλωςζητά την ανασύνταξή της, στη βάση τωνεξής κατευθύνσεων:
Ι. Το σχεδιασμό Μαρίνας με μέγιστο αριθμό θέσεων ελλιμενισμού 500 – 550, ο οποίος συνάδει πολύ καλύτερα με την περιβαλλοντικά και αισθητικάφέρουσα ικανότητα του κόλπου.
ΙΙ. Τον αντίστοιχο περιορισμό της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης, άρα και παραχώρησηςμικρότερου θαλάσσιου λιμενικού μετώπου,ώστε να διασφαλισθείηελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σ’ αυτό.
ΙΙΙ. Σημαντική μείωση των προτεινόμενων κτιριακών εγκαταστάσεων, με χαμηλότερους συντελεστές κάλυψης – δόμησης και μικρότερα ύψη κτιρίων.
ΙV. Σαφείς αναφορές – δεσμεύσεις για εκβαθύνσεις και εκτός λιμενολεκάνης του έργου, ιδιαίτερα στην περιοχή του στομίου του κόλπου, αλλά και συνολικότερα εντός του κόλπου όπου απαιτείται για την καλύτερη κυκλοφορία και οξυγόνωση των υδάτων.
V.Την εκτέλεση έργων κοινωνικής ανταποδοτικότητας, όπως:
α) Η κατασκευή νέας Περιφερειακής επαρχιακής οδού. Η υπάρχουσα οδός δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να εξυπηρετήσει τον όγκο της σημερινής κίνησης, πολύ περισσότερο με την δημιουργία Μαρίνας. Άρα καθίσταται περισσότερο από αναγκαία η κατασκευή νέας Περιφερειακής επαρχιακής οδού.
β) Την δημιουργία ήπιων αθλητικών εγκαταστάσεων και ενός μικρού Πάρκου στην περιοχή της «Ξέρας» ή σε άλλο σημείο για χρήση από τους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής.
Τέλος η Δημοτική Αρχή και το Δημοτικό Συμβούλιο δεσμεύεται γιατην πλήρη και αναλυτική ενημέρωση των πολιτών, ιδιαίτερα της ευρύτερης περιοχής του έργου, με κάθε πρόσφορο τρόπο.»
Από την παραπάνω ανάλυση των δεδομένων της μελέτης, γίνεται σαφές ότι το αναγκαίο πράγματι έργο της Μαρίνας του Βλυχού πρέπει να υπηρετεί πρωτίστως την λογική της σύγχρονης και αξιοβίωτης ανάπτυξης, την περιβαλλοντική προστασία και αισθητική της ευρύτερης περιοχής, και όχι την όποια μεγιστοποίηση των κερδών του επενδυτή.
Η πρόταση αυτή δεν υπερψηφίστηκε, αλλά αντιθέτως εγκρίθηκε η πρόταση της Δημοτικής Αρχής που στην ουσία αποδέχεται την υπάρχουσα μελέτη και τις προτάσεις της για μια Μαρίνα-ΓΙΓΑ, σ’ ένα τόσο ευαίσθητο περιβαλλοντικά κόλπο.
Λευκάδα 2 Μαΐου 2024 Για τη Δημοτική Παράταξη
«ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ»
Κωνσταντίνος Δρακονταειδής
Πηγή: Lefkadatoday.gr