Με αφορμή τη συζήτηση για τον νέο Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας θεωρούμε απαραίτητο να λάβουμε υπόψη τις αρνητικές αλλαγές που έχουν υπάρξει στην Τοπική αυτοδιοίκηση και τον ρόλο που αυτή καλείται να διαδραματίσει στο πλαίσιο των ευρύτερων αστικών πολιτικών, που έχουν ως αποτέλεσμα την επιδείνωση της εργασιακής θέσης των εργαζομένων, τη χειροτέρευση των προσφερόμενων κοινωνικών υπηρεσιών και την αύξηση των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων.
Το κεντρικό αστικό κράτος επιχειρώντας να αποποιηθεί των ευθυνών του και να γκρεμίσει τις κερδισμένες με αίμα κοινωνικές κατακτήσεις (δείχνοντας μάλιστα ένα πρόσωπο δήθεν αποκεντρωτικό και φιλικό στον πολίτη) μετέφερε στου δήμους μια σειρά αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεών του στους κρίσιμους τομείς της υγείας, της παιδείας, της κοινωνικής πρόνοιας, του αθλητισμού χωρίς την αντίστοιχη χρηματοδότηση, ώστε να εξασφαλίζονται από τη μία οι υποδομές, ο μηχανολογικός και τεχνολογικός εξοπλισμός και από την άλλη το απαραίτητο διοικητικό, εργατοτεχνικό και επιστημονικό προσωπικό στους Δήμους.
Το αποτέλεσμα είναι η όλο και μεγαλύτερη υποστελέχωση και αδυναμία των δήμων να αντεπεξέλθουν στοιχειωδώς στα όλο και αυξανόμενα καθήκοντά τους με ίδια μέσα (πχ η σύνταξη μελετών για έργα, η αποκατάσταση της βατότητας αγροτικών δρόμων, η συντήρηση εγκαταστάσεων ), η μεγάλη καθυστέρηση των έργων ή και η ανάθεσή τους σε ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα που κοστίζει τελικά πανάκριβα στους πολίτες (ναυαγοσωστική κάλυψη , η συντήρηση των Παιδικών Χαρών κλπ).
Να συμπληρώσουμε εδώ τον θεσμό των απευθείας αναθέσεων, ο οποίος ευνοεί αντικειμενικά την αδιαφάνεια και την ανάπτυξη πελατειακών σχέσεων, θεσμό τον οποίο η κυβέρνηση των αρίστων φρόντισε να αναβαθμίσει με τον νόμο 4782/2021 αυξάνοντας το ποσό των απευθείας αναθέσεων από τις 20.000 στις 30.000 ευρώ για συμβάσεις προμηθειών, υπηρεσιών και μελετών και στις 60.000 για έργα. Η αποσυναρμολόγηση δυο κοντέινερ στοίχισε 15.000 ευρώ, οι Παιδικές Χαρές παραμένουν άλλες απιστοποίητες, άλλες διαλυμένες , άλλες έχουν καταργηθεί πλήρως και πληρώνουμε διαρκώς ποσά για τη συντήρησή τους σε ιδιωτικές εταιρεία. Η ναυαγοσωστική κάλυψη στοιχίζει κάθε χρόνο περίπου 250.000 ευρώ, ενώ θα μπορούσε να οργανωθεί με ιδία μέσα.
Υπηρεσίες έχουν ιδιωτικοποιηθεί, όπως η μεταφορά των απορριμμάτων στο εργοστάσιο επεξεργασίας στα Γιάννενα. Πόσο οικονομικότερο θα ήταν για όλους μας, αντί να πληρώνουμε στην «En Act Περιβαλλοντική-Ενεργειακή ΑΕ» 500.000 ευρώ (τόσα δώσαμε το 2020-21) να είχε ο δήμος δικό του όχημα μεταφοράς και δικούς του οδηγούς για την εκτέλεση αυτής της εργασίας;
Ο Δήμαρχος μάλιστα και η παράταξή του με αισχρό και απολύτως αντιδημοκρατικό τρόπο-παρά τη σύσσωμη και καθολική αντίδραση όλων των υπολοίπων δημοτικών παρατάξεων και πρωτίστως των πολιτών- θέλει να προχωρήσει το πρόγραμμα ΕΛΕΝΑ χρεώνοντας με εκατομμύρια τους δημότες, που θα πληρώσουμε για να μας αλλάξουν τις λάμπες ή καλύτερα τα φώτα. Η εργασία αυτή που σχετίζεται με την επάρκεια και την ποιότητα του οδοφωτισμού καθώς και με την εξοικονόμηση ενέργειας με τη χρήση λαμπτήρων LED μπορεί και πρέπει να γίνει πολύ πιο αποτελεσματικά και οικονομικά με ίδια μέσα και με το προσωπικό του Δήμου που πρέπει να ενισχυθεί.
Ας πάρουμε για παράδειγμα το πως εννοούν τα ψευδεπίγραφα (έτσι όπως λειτουργούν) προγράμματα μαζικού αθλητισμού, γιατί είναι μια κοροϊδία. Θα έπρεπε να υπήρχαν δημοτικά γυμναστήρια και ανοιχτοί εξοπλισμένοι χώροι άθλησης καθώς και γυμναστές με μόνιμη σχέση εργασίας και τα προγράμματα αυτά θα έπρεπε να παρέχονται δωρεάν και σε συνεχή ετήσια βάση. Ανοιχτοί χώροι άθλησης δεν υπάρχουν με ευθύνη της δημοτικής αρχής, το δημοτικό στάδιο Πρέβεζας δε λειτουργεί καν τις πρωινές ώρες, να μην αναφερθούμε στο κολυμβητήριο, που περιμένουμε «την νέα μελέτη» και προγραμματική σύμβαση με το Υπουργείο Αθλητισμού, για την ουσιαστική αναβάθμισή του.
Αποδεικνύεται περίτρανα πως τα δόγματα αυτά του νεοφιλελεύθερου κρετινισμού που αναφέρονται στο μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων, των ΣΔΙΤ, και της απελευθέρωσης της αγοράς (που έχουν το θράσος να λανσάρονται ως το καινούργιο, ενώ είναι ό,τι πιο παλιό και αντιδραστικό υπάρχει που μας γυρίζει στις πιο σκοτεινές περιόδους της ιστορίας), όπου και να έχουν εφαρμοστεί έχουν αρνητικότατες συνέπειες και είναι βαθιά αντικοινωνικά και αναποτελεσματικά. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σοκαριστική αύξηση της τιμής της ενέργειας που έχει κάνει θρύψαλα το γελοίο επιχείρημα των πλεονεκτημάτων της απελευθέρωσης της ενέργειας για τους καταναλωτές. Η μέση χονδρική τιμή ηλεκτρικού ρεύματος καταγράφει αύξηση 438% το τελευταίο 11μηνο, οι ενεργειακοί όμιλοι έχουνε επιδοτηθεί με δισεκατομμύρια, ένα τεράστιο παιχνίδι παίζεται στα κερδοσκοπικά χρηματιστήρια των ρύπων που εμπορεύονται αέρα κοπανιστό, και οι μονη απελευθέρωση ήταν Η λαϊκές οικογένειες θα τουρτουρίζουν από το κρύο.
Ταυτόχρονα υπάρχει το τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας, της εργασιακής ανασφάλειας, των ελαστικών σχέσεων και των πενιχρών αποδοχών της νέας γενιάς και η μετανάστευση νέων επιστημόνων και εργατών στο εξωτερικό για εργασία έχει κορυφωθεί. Το τραγικό είναι πως το μοντέλο που επιλέγεται για την επίλυση του προβλήματος αυτού είναι η επιδότηση με τεράστια ποσά των επιχειρηματικών ομίλων για να προσφέρουν κάποιες κακοπληρωμένες, πρόσκαιρες και επισφαλείς θέσεις αισχρής εκμετάλλευσης, προγραμματάκια απόκτησης εργασιακής εμπειρίας και όλες αυτές τις ηλιθιότητες που πληρώνει ακριβά η νέα γενιά και όλοι οι επισφαλώς εργαζόμενοι, ενώ οι επιχειρηματίες και τα golden boys κερδίζουν υπέρογκα ποσά.
Έχουμε δηλαδή να κάνουμε με μια Τοπική Αυτοδιοίκηση που λόγω της υποστελέχωσης, της υποχρηματοδότησης και της με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ιδιωτικοποίησης λειτουργιών της δεν μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στη βελτίωση της ζωής των πολιτών, δεν κατοχυρώνει τα δικαιώματά μας , δε δημιουργεί τα χωριά, τις πόλεις και το περιβάλλον στο οποίο μας αξίζει να ζούμε. Ταυτόχρονα, ενώ υπάρχει αντικειμενική ανάγκη για χιλιάδες προσλήψεις ανθρώπων για να καλυφθούν τα κενά (επιλύοντας σημαντικά το κοινωνικό πρόβλημα της ανεργίας), με τρόπο απαράδεκτο οι προηγούμενες κυβερνήσεις και η τωρινή, όπως και η ΕΕ που λειτουργεί ως στρατηγείο του κεφαλαίου, επιβάλλουν μια σειρά από δημοσιονομικούς περιορισμούς και απαγορεύσεις που επιδεινώνουν την κατάσταση.
Στον προτεινόμενο Ο.Ε.Υ. έχει ενσωματωθεί όλο το αντεργατικό – αντιλαϊκό νομοθετικό πλαίσιο που έχουν θεσπίσει τόσο η σημερινή, όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, με πιο χαρακτηριστικό για τους δήμους το Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης) και το Ν. 4555/2018 (Κλεισθένης). Υπάρχει άμεση διασύνδεση των μόνιμων θέσεων εργασίας που περιλαμβάνονται με τη δημοσιονομική κατάσταση του Δήμου. Ο νέος Ο.Ε.Υ. είναι πλήρως εναρμονισμένος με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και τις εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ για συρρίκνωση του Δημοσίου Τομέα, για ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, για στήριξη της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Μας κοροϊδεύουν με το επιχείρημα πως δεν υπάρχουν χρήματα και πως δεν μπορούμε να προβαίνουμε σε σπατάλες.
Ακριβώς επειδή το πλαίσιο υιοθετεί και δουλικά υπηρετεί ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας, η Ανυπότακτη Κίνηση στα Χωριά και την Πόλη της Πρέβεζας θα τον καταψηφίσει, θεωρώντας πως απαιτείται σύγκρουση και αγώνας ανατροπής της συνολικά εφαρμοζόμενης πολιτικής, ώστε να έρθουν στο προσκήνιο οι ανάγκες οι δικές μας, οι ανάγκες της εργαζόμενης πλειοψηφίας και της νεολαίας.
Κάποιες παρατηρήσεις για τον Οργανισμό.
-Θα έπρεπε για λόγους ουσίας, να υπάρχουν ενσωματωμένα ή σε παράρτημα τα στοιχεία του υπηρετούντος και του προβλεπόμενου προσωπικού ανά διεύθυνση –τμήμα-γραφείο, ώστε να υπάρχει πληρέστερη εικόνα της κατάστασης, των ελλείψεων και των αναγκών.
-Να υπάρχει ειδική αναφορά στις εργασίες (μελέτες-έργα-υπηρεσίες) που τώρα ο Δήμος δεν μπορεί να πραγματοποιήσει (πχ μεταφορά απορριμμάτων στο εργοστάσιο επεξεργασίας, εργασίες αναβάθμισης και συντήρησης οδοφωτισμού, απομάκρυνση εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων), στους λόγους μη πραγματοποίησης αυτών των εργασιών και να προβλέπεται η σύσταση νέων θέσεων και για αυτές τις ανάγκες.