Συνέντευξη τύπου για την η ενεργειακή αναβάθμιση-αυτοματοποίηση του δικτύου δημοτικού φωτισμού, με εξοικονόμηση ενέργειας στο Δήμο
Λευκάδας, παραχώρησε ο δήμαρχος Χαράλαμπος Καλός στους δημοσιογράφους.
Ο δήμαρχος Λευκάδας υπογράμμισε πως μία από τις δεσμεύσεις της παράταξής του ήταν η ενεργειακή αναβάθμιση του Δημοτικού οδοφωτισμού, με αντικατάσταση λαμπτήρων και εξοικονόμηση ενέργειας έως 50% και μείωση των ρύπων του διοξειδίου του άνθρακα.
“Η αντικατάσταση αυτή αφορά το σύνολο των φωτιστικών σωμάτων σε αριθμό13017 φωτιστικών σωμάτων σε όλα τα μήκη και πλάτη του νησιού της Λευκάδας, Κάλαμο και Καστό”
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στους τρόπους αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων, ο ένας είναι με χρήση ίδιων πόρων, να προβαίνει σε μερικές αντικαταστάσεις των λαμπτήρων αυτών.
“Αξιολογώντας και κρίνοντας την κατάσταση των οικονομικών του δήμου ιδιαίτερα στην παρούσα χρονική συγκυρία, καθότι αυτοί οι πόροι προέρχονται από την ανταποδοτικότητα, διαπιστώθηκε ότι δεν δύναται επουδενί ο Δήμος Λευκάδας να προχωρήσει στην σταδιακή αντικατάσταση με ίδιους πόρους.
Πρώτη επιλογή ήταν η χρήση χρηματοδοτικού εργαλείου μέσω του ταμείου παρακαταθηκών και δανείων, η σύναψη μιας ταμειακής σύμβασης με αρκετά ευνοϊκούς όρους και για αυτό ακριβώς το λόγο στον πρώτο χρόνο της θητείας μας, τον Ιούλιο του 2020 υπεγράφη η σύμβαση παροχής υπηρεσιών, συλλογής στοιχείων και σύνταξης έκθεσης ενεργειακής αναβάθμισης του Δημοτικού οδοφωτισμού.
Αφού ολοκληρωθεί και αυτή η μελέτη και εγκρίθηκε από την υπηρεσία, η δημοτική αρχή ξεκίνησε να εφαρμόσω την πρώτη της επιλογή, κάτι το οποίο συζητήθηκε διεξοδικά στο δημοτικό συμβούλιο και πάρθηκε η Καταρχήν απόφαση για την εκκίνηση των εργασιών διερεύνησης του χρηματοδοτικού μηχανισμού για την υλοποίηση του έργου αναβάθμισης Δημοτικού οδοφωτισμού.
Εκεί φάνηκε ξεκάθαρα ότι πρόθεση της δημοτικής αρχής και των παρατάξεων που στηρίζουν τις επιλογές της ήταν η σύναψη αυτής της δανειακής σύμβασης.
Αφού ωρίμασαν και διαδικασίες ολοκληρώθηκαν, το θέμα συζητήθηκε στην οικονομική επιτροπή όπου πάρτυ και ομόφωνη απόφαση και το Νοέμβριο του 2021 συζητήθηκε διεξοδικά εκ νέου στο δημοτικό συμβούλιο, εκεί χρειαζόταν αυξημένη πλειοψηφία των δύο τρίτων κάτι το οποίο αφορά οποιοδήποτε δάνειο.
Υπερψηφίστηκε η πρόταση της δημοτικής αρχής από 21 συμβούλους, πλην όμως ορίζεται ότι τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου είναι σε αριθμό 33 χρειαζόταν για τα 2322 σύμβουλοι, κάτι το οποίο δεν επετεύχθη και είναι απολύτως σεβαστό παρότι το 63% των μελών του δημοτικού συμβουλίου υπερψήφισαν την πρόταση της δημοτικής αρχής.
Είχαμε δύο επιλογές, ή να αφήσουμε το θέμα στις καλένδες, ή να δούμε την δεύτερη επιλογή, ΣΕΑ σύμβαση ενεργειακής απόδοσης.
Για αρκετούς μήνες γιατί δεν το κρύβω πως είχαμε προσανατολιστεί για την δανειακή σύμβαση έπρεπε να αναπροσαρμοστεί με βάση την υφιστάμενη μελέτη, στα οικονομικά δεδομένα και στοιχεία που διέπουν μία τέτοια σύμβαση ενεργειακής απόδοσης, κάτι που χρειάστηκε περίπου τρεις με τέσσερις μήνες.
Η δημοτική αρχή πήρε την απόφαση να το φέρει στο δημοτικό συμβούλιο, γιατί ειδικά στην παρούσα χρονική συγκυρία που όλοι το βλέπουμε ως πολίτες τις αυξημένες δαπάνες των επιχειρήσεων και νοικοκυριών μας σε σχέση με το ενεργειακό κόστος.
Η εκτόξευση της τιμής της κιλοβατώρας νομίζω πως έχει επηρεάσει όλους ή αν όχι όλους στους περισσότερους προϋπολογισμούς.
Κατά την άποψή της Δημοτικής Αρχής ήταν μονόδρομος να επανέλθει το θέμα με άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο όπως σας είπα με τη σύμβαση ενεργειακής απόδοσης.
Επιτρέψτε μου να σας πω πως παρότι είναι δέσμια αρμοδιότητα της οικονομικής επιτροπής, που είτε μας αρέσει είτε όχι για όλους τους δήμους ισχύει αυτό, ο δήμαρχος έχει την πλειοψηφία και αυτή είναι η πραγματικότητα, παρότι υπάρχουν σε ένα βαθμό δικαιολογημένες αντίθετες φωνές, δεν μείναμε στην απόφαση της οικονομικής επιτροπής, αλλά επειδή θέλουμε τέτοια ζητήματα που αφορούν το μέλλον του τόπου και κρίνονται ως πολύ σημαντικά, φέραμε εκ νέου το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο, για να τεθούν υπόψιν των δημοτικών συμβούλων στο σύνολό τους τα νέα δεδομένα και για τη λήψη απόφασης, κάτι το οποίο και έγινε.
Η πρόταση της δημοτικής αρχής υπερψηφίστηκε και πλέον μπαίνει στη φάση της υλοποίησης.
Έχουμε ακόμα αρκετά στάδια, γιατί εκείνο το οποίο ενδιαφέρει τον κόσμο είναι να γνωρίζει πως έχει κάνει αυτές τις ενέργειες για να του παρέχει περισσότερο και καλύτερο φωτισμό και ο Δήμος Λευκάδας έχει κάνει εκείνες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε τα χρήματα του λευκαδίτη φορολογούμενου πολίτη μέσω των τελών τα αξιοποιεί με τέτοιο τρόπο, ώστε και να επιτυγχάνεται η εξοικονόμηση, αλλά και να παίρνονται και άλλες αποφάσεις όταν με το καλό υλοποιηθεί αυτό το πρόγραμμα και έχουμε την εξοικονόμηση ενέργειας.
Όπως ανέφερε ο δήμαρχος Λευκάδας η σύμβαση με τον οποιοδήποτε ανάδοχο θα έχει διάρκεια 12 χρόνια, επίσης ο μίνιμουμ στόχος που είναι υποχρεωμένος να πετύχει ο ανάδοχος για την αξιολόγηση, γιατί μόνο τότε θα καταβάλλεται το όποιο τίμημα προς τον ανάδοχο είναι της τάξης του 74,34%.
Η δεύτερη δέσμευση του οποίου αναδόχου είναι ότι υποχρεούται εντός 48 ωρών, να γίνει αποκατάσταση της όποιας βλάβης, καθώς υπάρχουν συγκεκριμένα πέναλτι εάν και εφόσον δεν εφαρμόζεται στην ολότητά του.
Επίσης κάτι το οποίο θεωρώ πολύ σημαντικό, είναι ότι μετά το τέλος της 12ετίας,ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να παραδώσει τέτοια φωτιστικά σώματα στο δήμο Λευκάδας οποία είναι τότε η δημοτική αρχή, με φωτεινότητα άνω του 70% από το καινούργιο.
Δηλαδή η μείωση των φωτιστικών σωμάτων που θα μας παραδώσει στο τέλος της δωδεκαετίας να μην έχω χάσει πάνω από το 30% της φωτεινότητας τους.
Σύμφωνα με τα ισχύοντα, ένα φωτιστικό σώμα που έχει παραπάνω από 70% από το καινούργιο θεωρείται καινούργιο, άρα αντιλαμβανόμαστε πως και μετά το τέλος των 12 ετών η τότε δημοτική αρχή θα έχει φωτιστικά σώματα τα οποία θα είναι απολύτως αξιοποιήσιμα. Στο τι ενέργειες θα μπορέσει να προβεί θα αξιολογηθούν με τα τότε δεδομένα.
“Επιτρέψτε μου να πω πως παρά την αρνητική απόφαση, για την επίτευξη των δύο τρίτων για την συζήτηση μέσω χρηματοδότησης από το ταμείο παρακαταθηκών και δανείων, έχουν αλλάξει κάποιες προϋποθέσεις, οι οποίες είναι δυσμενέστερες για τον Δήμο Λευκάδας αυτή την περίοδο που μιλάμε.
Το πολύ σημαντικό με το ταμείο παρακαταθηκών ήταν ότι γινόταν μία παρακράτηση από το δήμο του ποσοστού 30%. Δηλαδή ο ανάδοχος είχε την υποχρέωση να προβεί στην αντικατάσταση και στην τοποθέτηση των νέων φωτιστικών σωμάτων κι αν δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις και το αποτέλεσμα, ο δήμος του είχε παρακρατήσει το 30% και αντιλαμβάνεστε σε μία σύμβαση πέντε με έξι εκατομμυρίων μιλάμε για μεγάλα ποσά και θα αποδίδονταν 3% κάθε χρόνο.
Αυτή ήταν μία πολύ σημαντική ασφαλιστική δικλείδα για το δήμο για το αποτέλεσμα καθώς εκεί θα κριθούμε όλοι.
Για λόγους που εξηγήθηκαν το δημοτικό συμβούλιο, καθώς άκουσα επιχειρήματα ότι έχουν ακριβύνει τα υλικά και πρώτες ύλες και δεν είναι συμφέρον προς τον ιδιώτη να του παρακρατείται το 30%, έχει πάρει απόφαση το ταμείο παρακαταθηκών και στις συμβάσεις πού θα υπογραφούν από τον εκάστοτε Δήμο από δω και πέρα το πόσο θα μειωθεί στο 5%.
Καταλαβαίνετε πώς αυτή η δικλείδα ασφαλείας που είχε ο Δήμος Λευκάδας εάν προχωρούσε η προηγούμενη πρόταση της Δημοτικής Αρχής δεν θα ισχύει, το δεύτερο ήταν πως η πρόταση τότε ήταν να πηγαίναμε με κυμαινόμενο επιτόκιο, βλέποντας την πορεία του euribor τα τελευταία 10 χρόνια που ήταν αρνητικό, βλέπουμε όμως ότι για πολλούς λόγους, έχουμε εισέλθει σε έναν έντονο κύκλο με πολλές πληθωριστικές πιέσεις και για αυτό θεωρείται δεδομένο, ότι τα επιτόκια δανεισμού για όλους μας θα ασκηθούν.
Σχετικά με αυτό το οποίο πήραμε σαν απόφαση, η εγγυητική ευθύνη για το σύνολο τις 12 ετούς σύμβασης ανήκει στον ανάδοχο και στο ερώτημα πώς διασφαλίζεται αυτό ιδιαίτερα Το ζήτημα της επίτευξης των στόχων που εκεί θεωρώ πως είναι και το κρίσιμο σημείο, πάλι με ανοικτό διαγωνισμό ο δήμος θα απευθυνθεί στην αγορά ώστε να έχει τον ανεξάρτητο σύμβουλο του για όλη τη διάρκεια της σύμβασης των 12 ετών με μία συγκεκριμένη αμοιβή και δεσμεύσεις του εξωτερικού συμβούλου.
Ο ίδιος θα πιστοποιεί στα 400 κέντρα που θα υπάρχουν οι μετρητές τις καταναλώσεις και τις μειώσεις σε αυτά τα pilars έτσι ώστε να έχουμε μία διασφαλίσει ότι πετυχαίνουμε τους στόχους που ανέφερα προηγουμένως.
Στο ερώτημα εάν είμαστε διασφαλισμένοι για το τι στοιχεία θα παραδίδονται από τον εξωτερικό συνεργάτη στο δήμο, εκεί σε τρίμηνη βάση που θα γίνεται η καταγραφή, αυτές θα έρχονται στο δήμο Λευκάδας, θα γίνεται η διασταύρωση αυτών των στοιχείων , θα υπογραφεί την ορθότητά τους υπηρεσία του δήμου και τότε θα κόβεται το ένταλμα από την οικονομική υπηρεσία προς τον ανάδοχο.
“Θέλω επίσης να πω ότι δεν προβλέπεται να εγγραφούν στον προϋπολογισμό του δήμου περισσότερα χρήματα στην ανταποδοτικότητα ηλεκτροφωτισμός καθαριότητα, πολύ απλά τα χρήματα που θα πήγαιναν για να πληρωθεί η ΔΕΗ οι οποίοι παροχή θα δεσμευτούν σε ένα λογαριασμό, ανάλογα με το ποσοστό που θα δεσμευτεί ο ανάδοχος ότι θα πετυχαίνει και μόνο με την επίτευξη του αποτελέσματος που σας προανέφερα σε τριμηνιαία βάση, θα αποδεσμεύεται μέρος που αναλογεί στην εξοικονόμηση που πέτυχε ο δήμος και ο ανάδοχος, θα αποδεσμεύονται αυτά τα ποσά και Θα μεταφέρονται στο λογαριασμό του αναδόχου μέσω αυτής της διαδικασίας που θεωρούμε ότι και με την επιλογή του ανεξάρτητου συμβούλου, αλλά και την διασφάλιση της υπηρεσίας ότι όντως αυτή είναι η εξοικονόμηση που πετύχαμε αυτό το τρίμηνο θεωρούμε ότι είναι μία πολύ καλή η διασφάλιση για τα συμφέροντα του δήμου Λευκάδας.
Σε γενικές γραμμές αυτά ήθελα να πω, όπως επίσης θα υπάρχει κατηγοριοποίηση των οδών και κάθε δύο χρόνια με ευθύνη του αναδόχου και την έγκριση της υπηρεσίας θα δημιουργούνται μελέτες ένταξης φωτισμού και λαμπρότητας και οποιαδήποτε ατέλεια θα προκύψει θα διορθώνεται, αυτή είναι μία επιπλέον διασφάλιση ότι όχι μόνο πετυχαίνουμε το 75% ή όσο δώσει ανάδοχος, αλλά το αποτέλεσμα της φωτεινότητας και της λαμπρότητας των δρόμων, αφού έχουν κατηγοριοποιηθεί, άλλοτε επαρχιακό δίκτυο, αλλά το ιστορικό μας κέντρο, ότι θα είναι όπως ακριβώς το θέλουμε, διαφορετικά θα υπάρχουν τροποποιήσεις, οι οποίες δρομολογούνται μετά την πραγματοποίηση φωτό τεχνικών μελετών.
Επειδή θεωρώ ότι δεν υπάρχει το απόλυτο χρηματοδοτικό εργαλείο το οποίο χωρίς δεύτερη σκέψη θα επέλεγε ένας Δήμος για να προβεί από τη στιγμή που έπαιρνε αποφάσεις την αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων, για αυτό ακριβώς το λόγο εμείς ερευνήσαμε σε βάθος και τις δύο δυνατές χρηματοδοτήσεις με τα υπέρ και τα κατά ξέρουμε ότι σε επίπεδο δήμων οι μισοί έχουν κινηθεί μέσω του ταμείου παρακαταθηκών και δανείων και οι άλλοι μισοί έχουν πάει με τη σύμβαση ενεργειακής απόδοσης.
Υπάρχουν συν και πλην πλην όμως από τη στιγμή που το δημοτικό συμβούλιο δεν μπόρεσε να πετύχει την πλειοψηφία για την σύναψη αυτού του δανείου, πιστεύουμε ακράδαντα πως είμαστε υποχρεωμένοι απέναντι στον τόπο και τους δημότες, να προχωρήσουμε κάτι το οποίο θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Περιμένουμε την έγκριση τις αποφάσεις μας από την αποκεντρωμένη διοίκηση προκειμένου να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο πού είναι η εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης, που θα εγκρίνει και θα υπογράψει υπηρεσία και στη συνέχεια η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας.