Την τοπική επικαιρότητα κλήθηκε να σχολιάσει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λευκάδας Σωτήρης Σκιαδαρέσης στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91.6 και τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Κουνιάκη.
Κληθείς να σχολιάσει το ερώτημα αν μπορεί να αντέξει η οικονομία επιπλέον περιοριστικά μέτρα ή ένα νέο lockdown, απάντησε πως “όλοι θα πρέπει να προσέξουμε και όσο μπορούμε να κρατάμε αποστάσεις και να τηρούμε τα μέτρα, ωστόσο είναι δύσκολο γιατί δεν γνωρίζουμε πως να βρεθούμε.
Θεωρώ ωστόσο ότι δίνονται και αντικρουόμενα μηνύματα από τους επιστήμονες, οι οποίοι δεν γνωρίζουν ακριβώς τι πρέπει να κάνουν.
Ωστόσο αυτές τις γιορτές ας χαλαρώσουμε λιγάκι, χρειάζεται να δώσουμε έναν τόνο αισιοδοξίας στην αγορά της Λευκάδας, εμείς προτρέπουμε τους καταναλωτές όσο μπορούν να ξοδεύουν τα χρήματά τους, ή αν θέλετε την πλειοψηφία των χρημάτων τους στις τοπικές αγορές.
Επίσης ας προσπαθήσουμε να μειώσουμε τις παραγγελίες από το διαδίκτυο και το λέω αυτό παρότι ενδεχομένως πηγαίνει ενάντια στις επιχειρηματικές μου δραστηριότητες.”
Αναφορικά με την επιστρεπτέα προκαταβολή ανέφερε πώς πράγματι τα εκατομμύρια δόθηκαν σε επιχειρήσεις ήρθε η ώρα όμως για τις επιχειρήσεις να τα επιστρέψουν, γιατί οι εργαζόμενοι πήραν τα χρήματα και δεν επιστρέφουν τίποτα.
“Οι επιχειρήσεις όχι μόνο πρέπει να επιστρέψουν τα δικά τους αλλά και όσα πήραν οι εργαζόμενοι μέσα από τους φόρους και καταλαβαίνετε πώς οι επιχειρήσεις πάντα πληρώνουν το μάρμαρο και δεν θα σταματήσω να το φωνάζω ποτέ, για αυτό θα πρέπει να είμαστε λίγο πιο φειδωλοί για αυτά που λέμε για τους “κλέφτες” επιχειρηματίες.
Εμείς ως ΕΟΑΕΝ από την πρώτη στιγμή που τέθηκε το ζήτημα των επιστροφών της επιστρεπτέας προκαταβολής κάναμε τα απαραίτητα διαβήματα, λέγοντας πως δεν θα μπορούσαν μέσα στο χειμώνα οι επιχειρήσεις να επιστρέψουν αυτά τα χρήματα.
Επίσης αναφερθήκαμε στο γεγονός των 120 δόσεων, λέγοντας πως κακώς ξεκίνησαν από τον Αύγουστο έπρεπε να ξεκινήσουν από τον Μάρτιο ή Απρίλιο του 2022, μαζί με τις δόσεις της επιστρεπτέας.
Στην συνάντηση με τον κύριο Βεζυρόπουλο μας υποσχέθηκε ότι θα το δει θετικά το θέμα, πίεζε όλη η επιμελητηριακή κοινότητα, καθώς πρυτάνευσε η λογική γιατί οι επιχειρήσεις δεν μπορούν μέσα στο χειμώνα ενώ βάλλονται από παντού να έχουν ένα ακόμα βάρος το μα αρχίσουν να επιστρέφουν τα χρήματα από τις επιστρεπτέες.
Εμείς ως Επιμελητήριο από την αρχή λέγαμε να μην επιστραφούν τουλάχιστον στο σύνολό τους, θα έπρεπε τουλάχιστον να γίνει η περικοπή στο 50%, έχει ανακοινωθεί ότι θα γίνει όμως η κυβέρνηση δεν έχει καταλήξει στο ποσοστό, εγώ εκτιμώ πως ίσως δεν θα έπρεπε να επιστρέψουν τα χρήματα για επιχειρήσεις, καθώς όπως προείπα εμείς στο τέλος θα πληρώνουμε όλα, έτσι κι αλλιώς και να μας τα χαρίσουν τελείως θα τα επιστρέψουμε μέσω φόρων απλά θα είναι χρονικά πιο πίσω.”
Αναφερόμενος στο δίκαιο αίτημα των Ιονίων νήσων για επέκταση μείωσης του ΦΠΑ και στο Ιόνιο, υπογράμμισε πώς νιώθουν δικαιωμένοι ως νησιωτικά επιμελητήρια.
“Έχοντας την τιμή να είμαι πρόεδρος, καθώς από την αρχή που καταργήθηκε το μειωμένο ΦΠΑ στο Αιγαίο, με την πρόσφατη αυτή απόφαση που πάρθηκε είναι πολύ σημαντική και θα έπρεπε να έχει παρθεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια, καθώς δίνει τη δυνατότητα στην Ελληνική Κυβέρνηση από το 2025 να αποφασίσει και να εφαρμόσει μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ κατά 30% στα νησιά του Αιγαίου.
Όμως εδώ και πολλά χρόνια πιέζουμε και προσπαθούμε να καταλάβει το κράτος ότι η νησιωτικότητα δεν είναι μόνο το Αιγαίο.
Δεν μπορείς να αφήνεις απέξω την Κρήτη η Ιόνια νησιά, καθώς στα Ιόνια νησιά δεν είναι μόνο η Λευκάδα με την εύκολη πρόσβαση, είναι η Κέρκυρα, ζάκυνθος και Κεφαλονιά που έχουν προβλήματα αυτά τα νησιά, στην σωστή κατεύθυνση ήταν και η απόφασή του περιφερειακού συμβουλίου για το ψήφισμα του μειωμένου ΦΠΑ και στα Ιόνια και χαιρετίζουμε την απόφαση αυτή και ευελπιστώ ότι την επόμενη μέρα θα συντονιστούμε όλοι μαζί, θα πιέζουν οι περιφέρειες μαζί με τα νησιωτικά επιμελητήρια και τον ΕΟΑΕΝ να έρθει και στα Ιόνια νησιά ο μειωμένος ΦΠΑ κατά 30%.”
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Σωτήρης Σκιαδαρέσης στην διάβρωση που επικρατεί στην παραλία του Αγίου Γιάννη και στην βούληση της Δημοτικής Αρχής να συνάψει συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
Όπως ανέφερε, “το Επιμελητήριο το 2014, όταν είχε βγει τότε η νέα δημοτική και Περιφερειακή αρχή είχαμε προκαλέσει μία συνάντηση στο Επιμελητήριο Λευκάδας, είχαμε ζητήσει από το Ελληνικό κέντρο θαλασσίων ερευνών και είχαν έρθει κάποιοι επιστήμονες για να αναζητήσουμε τρόπους για να μπορέσουμε να λύσουμε το πρόβλημα.
Το να μεταφέρουμε 15 με 20 φορτηγά άμμο την καλοκαιρινή σεζόν, για να δείξουμε στους εκεί επιχειρηματίες ότι εμείς νοιαζόμαστε αυτό δεν είναι σωστή κατεύθυνση.
Πρέπει να καταλάβουμε πως μετά από τόσα χρόνια πρέπει να παρθεί η απόφαση για οριστική λύση του προβλήματος και όσο το κρύβουμε κάτω από το χαλί δεν μπορούμε να το λύσουμε.
Τότε που το συζητήσαμε δεν έγινε απολύτως τίποτα, έγιναν εκλογές ανέλαβε η νέα δημοτική και Περιφερειακή αρχή, κάλεσα πάλι το ΕΛΚΕΘΕ ήρθε και ο πρόεδρος με τον οποίο με συνδέει προσωπική φιλία και κάναμε μία συνάντηση με τον δήμαρχο Λευκάδας Χαράλαμπο Καλό και το σύμβουλο του αντιπεριφερειάρχη, καθώς ο ίδιος δεν είχε δώσει το παρών.
Εκεί οι άνθρωποι είπαν πως για συγκεκριμένους περιβαλλοντικούς αλλά και οικονομικούς λόγους το πώς πρέπει να γίνει το έργο, έχουμε ξεφύγει από την λογική των φαραωνικών έργων και αυτό που λένε για μπαστούνια μέσα στη θάλασσα, δεν ξέρουμε όλα αυτά πώς θα εξελιχθούν και τι προβλήματα θα δημιουργήσουν.
Είχαμε πει τότε ότι ο δήμος Λευκάδος είχε κάνει μία μελέτη με το ΕΛΚΕΘΕ από το 2004 ή 2005, η μελέτη αυτή ήθελε μία επικαιροποίηση, κατόπιν και της γνωριμίας μας μας είχε πει πως δεν θα χρέωνε να στείλει το συνεργείο μία εβδομάδα, τον χειμώνα, άνοιξη, καλοκαίρι και φθινόπωρο, να κάνουν ξανά τις μετρήσεις τους, να επικαιροποιήσουν τα αποτελέσματα που είχαν βρει τότε και να προχωρήσουμε.
Από τότε δεν έχει γίνει τίποτα και τώρα ακούω πως πρέπει να γίνει μία νέα μελέτη από την αρχή, δεν γνωρίζω το θέμα πώς ακριβώς θα γίνει, όμως όταν υπάρχει μία Μελέτη, η επικαιροποίηση γίνεται δωρεάν και εμείς προχωράμε σε μία νέα με ένα άλλο πανεπιστήμιο πραγματικά δεν καταλαβαίνω τη λογική.
Επαναλαμβάνω για άλλη μία φορά πως όλα τα προβλήματα καταλήγουν σε αυτό που λέω ότι δεν συζητάμε μεταξύ μας και δυστυχώς το πρόβλημα έχει να κάνει με το κράτος που δεν μαθαίνει στα παιδιά μας να συνεργάζονται.
Τα μικρά παιδιά παίζουν όλα μαζί και όταν πάνε να γράψουν ένα διαγώνισμα το ένα παιδάκι γυρίζει από τη μία και το άλλο από την άλλη, για να μην δει ο φίλος του ότι γράφει και πάρει καλύτερο βαθμό.
Επειδή το κράτος θα μας δώσει τα χρήματα δεν αντιλαμβάνομαι πόσες μελέτες πρέπει να κάνουμε, τις οποίες δεν εφαρμόζουμε, οπότε για ποιο λόγο της κάνουμε, είτε να βρισκόμαστε σε δουλειά είτε για να ξοδεύουμε τα χρήματα, δεν νομίζω όμως πως Αυτή είναι λογική.”
Αναφερόμενος στην ενεργοποίηση των διαδικασιών για την υποθαλάσσια ζεύξη του νησιού χωρίς διόδια, όπως έχει αναφερθεί και ο βουλευτής Λευκάδας Θανάσης Καββαδάς, υπογράμμισε πως από την αρχή εξέφρασε την άποψη πως θα πρέπει με κάθε τρόπο να φύγει η κίνηση μέσα από την πόλη.
“Πρέπει να γίνει αλλαγή εισόδου στο νησί, αυτό πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε να τονίσουμε για να ξέρουμε τι λέμε. Έχουμε χάσει 7 χρόνια και θεωρώ πως θα χάσουμε αλλά 7 τουλάχιστον για να γίνει αυτή η αλλαγή που λέμε.
Για μένα θα έπρεπε από την αρχή να έχουμε φέρει την πλωτή μας γέφυρα στο νέο σημείο και όποτε με το καλό γίνει υποθαλάσσια να γίνει και είναι πολύ σημαντικό αν γίνει χωρίς διόδια.”
Σχετικά με την εξασφάλιση χρηματοδότησης για τον περιφερειακό μέχρι να ολοκληρωθεί το μεγάλο αυτό έργο, ανέφερε πως μιλάμε για έναν περιφερειακό που θα οδηγείτε αυτοκίνητα από την περιοχή της γύρας, από εκεί δηλαδή που κάνουμε μπάνιο, ποδήλατο και πάμε να περπατήσουμε.
“Το ζήτημα είναι να φύγει η κίνηση από την πόλη της Λευκάδας και μέσα από την γύρα, μιλάμε για μία περιοχή Natura και αυτό δεν είναι ότι καλύτερο.
Ήταν πολύ εύκολο το έργο να γίνει περιφερειακά από την περιφέρεια με πολύ λίγα χρήματα και πολύ εύκολα και δεν έχει γίνει, καθώς όπως έχουμε επαναλάβει πολλές φορές πριν ανέβουμε στη γέφυρα στρίβουμε αριστερά, φτιάχνουμε το δρόμο που είναι στο καρνάγιο να οδηγήσω καινούργιο σημείο, στη συνέχεια μεταφέρουμε τη γέφυρα εκεί, καθώς θα χρειαστούν αρκετά χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί το θέμα της υποθαλάσσιας ζεύξης.
Πρέπει ωστόσο να υπογραμμίσω πώς αναγνωρίζουμε να διαβάζουμε αυτό που έβγαλε το υπουργείο, θα δούμε πως στο τέλος γράφει πως το έργο μπορεί να μην καταλήξει πουθενά. Οι επιστήμονες, αλλά και διάφορες υπηρεσίες που εμπλέκονται μπορεί στο τέλος να αποφασίσουν ότι δεν είναι εφικτό να γίνει το έργο και αυτό γράφεται μέσα.
Εγώ από την πρώτη φορά που ετέθη το θέμα το 2014, λέω το πολύ απλό να συζητήσουμε και για αυτό το ζήτημα, εάν αυτό είναι τόσο κακό ας μην το πράξουμε.
Ωστόσο πρέπει να πω πως από τη στιγμή που υποθαλάσσια θα είναι χωρίς διόδια είμαι θετικός, όμως εδώ θα είμαστε μετά από 7 χρόνια για να ξανασυζητήσουμε.
Στο συγκεκριμένο έργο έχουμε καταλήξει πολλά χρόνια πριν ότι η σύνδεση του νησιού θα είναι σε αυτό το σημείο, από κει και πέρα όμως τι κάναμε, φτιάξαμε ένα σχολείο που η πόρτα του θα είναι πάνω στο δρόμο και σε αυτό δεν υπάρχει λογική, επίσης φτιάξαμε ένα κόμβο που θα περνάει μόνο ένα αυτοκίνητο, έχουμε καθίσει να σκεφτούμε αν ο υπάρχων δρόμος θα εξυπηρετεί ή θα πρέπει να κάνουμε καινούργιο δρόμο που θα παρακάμπτει τελείως και θα βγαίνει στο Καλιγόνι;
Αυτά έπρεπε να τα έχουμε αποφασίσει εδώ και 7 χρόνια, δεν μπορούμε να συζητάμε ότι μας βολεύει και ότι όχι να το αφήνουμε.”
Λίγο πριν το τέλος της συζήτησης αναφέρθηκε και στη συμφωνία που έχει το Επιμελητήριο Λευκάδας με τον Δήμο για την μελέτη καταδυτικού πάρκου.
Και για αυτό το θέμα έπρεπε να έχουμε ενεργήσει εδώ και πολλά χρόνια, είχαμε τις ευκαιρίες δεν είναι όμως η κατάλληλη ώρα να τα πούμε.
“Η Λευκάδα ήδη θα έπρεπε να είχε καταδυτικό πάρκο, όμως τα προηγούμενα χρόνια δεν ακουγόμουνα. Μαζί με το δήμο Λευκάδας θα χρηματοδοτήσουμε μία μελέτη για να βρούμε το ιδανικό μέρος που θα γίνει ένα καταδυτικό πάρκο στο νησί, εγώ θα ήθελα δύο σημεία και να φτιάξουμε δύο καταδυτικά πάρκα, μην ξεχνάμε πως το Επιμελητήριο Λευκάδας στην ΟΧΕ που είχε κάνει η προηγούμενη δημοτική αρχή, έχει έργο για δύο καταδυτικά πάρκα, εμείς το είχαμε πιστέψει και θέλαμε από χρόνια να γίνει.
Θεωρούμε πως η συγκεκριμένη μορφή εναλλακτικού τουρισμού, προσελκύει άτομα υψηλού οικονομικού επιπέδου, είναι αυτό που συζητάμε όλα τα χρόνια σαν Επιμελητήριο, να φέρουμε τουρίστες που ξοδεύουν περισσότερα χρήματα, δεν μπορούμε να φέρουμε περισσότερους ανθρώπους στο νησί, αυτό κάποια στιγμή πρέπει να το καταλάβουμε καθώς οι υποδομές μας δεν αντέχουν και είδαμε τι έγινε αυτό το καλοκαίρι.
Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον καταδυτικό τουρισμό είναι 25 εκατομμύρια, 4. 000.000 είναι οι Ευρωπαίοι πολίτες , οι μελέτες δείχνουν διεθνώς πόσοι ερασιτέχνες καταδύτες είναι άνθρωποι υψηλού οικονομικού επιπέδου, σέβονται το περιβάλλον και δεν διστάζουν να ταξιδεύουν σε μακρινούς προορισμούς για να μπορούν να κάνουν τις διακοπές τους καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.
Θα ήθελα επίσης όσοι μας ακούνε να ψάξουν στο Google το καταδυτικό πάρκο στις νήσους Mendes στην Ισπανία, που το έκανα σε παρουσίαση σε μία εκδήλωση πριν τις προηγούμενες εκλογές και εκεί θα ρθουν πως ήταν κάποια ψαρονήσια και αυτή τη στιγμή για να μπορέσεις να κάνεις κατάδυση πρέπει να έχεις κλείσει αρκετούς μήνες πριν.
Κλείνοντας ανέφερε πώς το Επιμελητήριο τρέχει ένα πολύ σημαντικό project που μπορεί να φέρει στο νησί περίπου 10 εκατομμύρια ανά δύο χρόνια. Η δυσκολία του εγχειρήματος είναι ότι προϋποθέτει συνεργασία Δήμου και περιφέρειας ελπίζω να τους πείσω ώστε να μην χάνονται τα χρήματα για το νησί και με την ευκαιρία αυτή θα συζητήσουμε και πάλι ξανά.