Λίγο πριν τις 2 τα ξημερώματα συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Λευκάδας το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών».
Στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Λευκάδας Χαράλαμπος Καλός είπε ότι ο χρόνος συζήτησης του συγκεκριμένου θέματος κρίνεται ως απολύτως σωστός, υπό την έννοια ότι είναι μακριά από τον χρόνο τέλεσης των επόμενων αυτοδιοικητικών εκλογών και δεν έχει καταστάσεις αιφνιδιασμού.
Υπήρχε και υπάρχει χρόνος να συζητηθεί, να διατυπωθούν οι όποιες απόψεις και ενστάσεις, αλλά και προτάσεις και η κυβέρνηση με την πλειοψηφία που διαθέτει θα κρίνει τις τελικές διατάξεις του νομοσχεδίου.
Σχολιάζοντας το εκλογικό σύστημα, ο δήμαρχος Λευκάδας είπε ότι το προηγούμενο εκλογικό σύστημα δεν πέτυχε τους στόχους του για πολλούς λόγους.
“Το αποτέλεσμα ήταν στην πολύ μεγάλη πλειοψηφία των δήμων και ειδικότερα στους δήμους όπου το αποτέλεσμα δεν κρίθηκε από την πρώτη Κυριακή και έχει οδηγήσει σε καταστάσεις ακυβερνησίας.
Πρέπει να σας πω ότι στη δική μου γνώση υπάρχει τουλάχιστον ένας Δήμος, μπορεί να υπάρχουν και άλλοι όπου ο νυν δήμαρχος πήρε πάνω από 50% και δεν έχει την πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο.
Στην πράξη επειδή δεν έχουν προκύψει προγραμματικές συμφωνίες και αναφέρομαι γενικά, δεν υπάρχει κοινό σημείο αναφοράς, μεταξύ των δημοτικών παρατάξεων, με αποτέλεσμα πάρα πολλοί δήμοι να ταλανίζονται στη λήψη δραστικών αποφάσεων.
Αυτό οδήγησε την κυβέρνηση όπου προκειμένου να λύσει το ζήτημα της κυβερνησιμότητας, μετέφερε πολλές αρμοδιότητες στην οικονομική επιτροπή και στην ποιότητα ζωής όπου εκεί ο δήμαρχος έχει αυξημένη πλειοψηφία και μπορεί να πάρει αποφάσεις με απώτερο στόχο να μπορέσει να υλοποιήσει το πρόγραμμα για το οποίο εξελέγη από τον κόσμο του δήμου του.
Θέλω να καταστήσω σαφές πως όσον αφορά εμένα αυτό το πέρασμα των αρμοδιοτήτων στην οικονομική επιτροπή μπορεί να με διευκολύνει όπως και όλους τους δημάρχους, πλην όμως δεν με βρίσκει σύμφωνο γιατί είναι σαφές πως έχει κατέβει ένα σκαλί η λειτουργία και η σημασία του δημοτικού συμβουλίου.
Ξέρω ότι θα ακούσω από πολλούς συναδέλφους πώς θα μπορούσαμε να φέρουμε τα θέματα στο δημοτικό συμβούλιο και να τα συζητάγαμε εκεί, θα πω όμως πως προκειμένου να γίνει αυτό θα πρέπει όλοι και βάζω και τον εαυτό μου μέσα και τα μέλη της Δημοτικής παράταξης να είναι σε θέση, μετά από διαλογική συζήτηση να καταλήγουν σε αποτέλεσμα, γιατί σε κάθε περίπτωση τα προβλήματα είναι μπροστά μας ο κόσμος επιζητεί λύσεις με τη συντριπτική πλειοψηφία να αδιαφορεί για τις όποιες ισορροπίες και πολιτικές θέσεις, εκείνο που τον ενδιαφέρει είναι το πρόβλημα του και η πόλη του.
Όσον αφορά το δήμο Λευκάδας, μπορώ να επικαλεστώ κάτι το οποίο έχω ξαναπεί, ότι το μειονέκτημα του νόμου έχει γίνει πλεονέκτημα υπό την έννοια, ότι υπήρξαν και υπάρχουν δημοτικές παρατάξεις που είτε άμεσα είτε έμμεσα έχουν επιδείξει μία διάθεση συμμετοχής στην επίλυση των προβλημάτων του τόπου μας, χωρίς να υπάρχουν και αναφέρομαι στην παράταξη του κ Σολδάτου, προγραμματικές δεσμεύσεις με τη στενή έννοια, με την υπεύθυνη στάση έχει συνδράμει το μειονέκτημα που είχε προκύψει από την εκλογική διαδικασία να μην φαίνεται στην υλοποίηση και στην λήψη αποφάσεων.
Το λέω αυτό γιατί είναι γνωστό τουλάχιστον στους επικεφαλής, ότι μετά από τις εκλογές μία προσπάθεια από τη δική μου πλευρά προκειμένου να συγκροτηθεί μία “οικουμενική κυβέρνηση”, γιατί πολύ απλά θεωρούσα και ίσως ήμουν τότε ρομαντικός ότι τα προβλήματα μας ενώνουν.
“Δεν θέλω να αναφερθώ συγκεκριμένα για τις θέσεις κάποιων συναδέλφων, ενώ τους δόθηκε η δυνατότητα να συμμετάσχουν σε αυτό το σχήμα, το οποίο θα ήταν και στην πράξη ένα επιτυχημένο μοντέλο και επιβράβευση της απλής αναλογικής, δεν έγινε, με αποτέλεσμα παρατάξεις οι οποίες συμφωνούν με την απλή αναλογική, όταν ήρθε η ώρα να αποφασίσουν τη συμμετοχή τους αποφάσισαν διαφορετικά.
Το λέω αυτό όχι γιατί δημιουργεί κάποιο πρόβλημα στο δήμο Λευκάδας, αλλά γιατί αντίστοιχες θέσεις έγιναν σε πάρα πολλούς δήμους με αποτέλεσμα ενάμιση χρόνο από την ανάληψη των νέων δημοτικών αρχών να έχουν τελματώσει.”
“Ως προς το σχέδιο νόμου υπάρχουν κάποιες προτάσεις οι οποίες προφανώς και δεν μας βρίσκουν σύμφωνους.
Θα πρέπει να πω πώς εκτός από τη διαφωνία μας ως προς τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου, προτείνεται να παραμείνει και η διάταξη που προβλέπονταν στον Καλλικράτη, σύμφωνα με την οποία δήμοι που προέρχονταν από συνένωση άνω των 6 δήμων ο αριθμός των μελών του δημοτικού συμβουλίου να είναι εκείνος που αντιστοιχεί στην επόμενη πληθυσμός κλίμακα σε σχέση με το συνολικό πληθυσμό.
Πολλές από τις προτεινόμενες αλλαγές και τις δικές μας προτάσεις έχουν αναφορά στον Καλλικράτη, τον οποίο θεωρώ ως μία ουσιαστική τομή στην αυτοδιοίκηση.
Στο άρθρο 2 γίνεται αναφορά της κατάταξης των κοινοτήτων από 300 σε 500 και για την αλλαγή στα μέλη που θα εκλέγονται στις αντίστοιχες κοινότητες και δεν συμφωνούμε με αυτές τις διατάξεις, προτείνουμε να παραμείνουν οι διατάξεις του άρθρου 8 του Καλλικράτη που λένε ότι οι τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό μέχρι 300 κατοίκους θα εκλέγεται ένας εκπρόσωπος που θα είναι ο πρόεδρος της κοινότητας, οι τοπικές κοινότητες από 300 μέχρι 2.000 τριμελές συμβούλιο και από 2.000 έως 10.000 πενταμελές συμβούλιο.
Επίσης δεν συμφωνούμε με την κατάργηση των δημοτικών κοινοτήτων της έδρας της Λευκάδας, γιατί θεωρούμε ότι τόσο οι μικρές κοινότητες, όσο οι μεγαλύτερες αλλά και τα τοπικά συμβούλια των πρωτευουσών των δήμων είναι κοιτίδες της αυτοδιοίκησης, τα ενεργά κύτταρα των τοπικών κοινωνιών και επουδενί δεν πρέπει να καταργηθούν.
Σε ότι αφορά την διάρκεια της Δημοτικής περιόδου συμφωνούμε με την επαναφορά της πενταετούς θητεία των δημοτικών αρχών κάτι το οποίο υπήρχε και στο παρελθόν.
Επίσης θα πρέπει να ληφθεί Υπόψιν το ιδιαίτερο καθεστώς των 134 κοινοτήτων οι οποίες επιλέγουν απευθείας δημοτικούς συμβούλους , με τον προφανές μικρό αριθμό ψήφων.
Ως προς την κατάρτιση των συνδυασμών, λέγεται ότι κάθε συνδυασμός περιλαμβάνει τον υποψήφιο Δήμαρχο, υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους και υποψήφιος σύμβουλος δημοτικής κοινότητας.
Προτείνουμε σε αυτό το σημείο να προστεθεί και η περίπτωση Δ ο κάθε συνδυασμός να έχει και τον κάθε υποψήφιο εκπρόσωπο- πρόεδρο.
Αναφορικά με τα παράβολα τα θεωρούμε πάρα πολύ ψηλά, ειδικά για τους υποψηφίους συμβούλους των τοπικών κοινοτήτων και για αυτό λέμε για τους δημάρχους να παραμείνουν τα 200 ευρώ σε σχέση με την πρόταση, για τους εκπροσώπους να μειωθούν κατά το ήμισυ και πολύ περισσότερο, για τους τοπικούς συμβούλους στα 10 ευρώ και για τους υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους στα 50 ευρώ.
Ακούστε όλη την τοποθέτηση στο ηχητικό που ακολουθεί: