Το θέμα των δασικών χαρτών συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο της προηγούμενης εβδομάδας, με τον δήμαρχο Λευκάδας Χαράλαμπο Καλό, να φέρνει ως εισήγηση το ψήφισμα της Περιφερειακής Ένωσης δήμων.
“Όπως είπε γίναμε κοινωνοί στα μέσα Ιανουαρίου ότι η διεύθυνση δασών Λευκάδας, προέβη στην ανάρτηση σε έναν ειδικό διαδικτυακό τόπο των δασικών χαρτών του ελληνικού κτηματολογίου και ταυτόχρονα έκανε ένα κάλεσμα για την υποβολή αντιρρήσεων στο σύνολο της περιφερειακής ενότητας Λευκάδας.”
Ο δήμαρχος Λευκάδας έκανε λόγο για αναγκαιότητα να αποκτήσει τόσο Λευκάδα όπως ο σύγχρονος πολιτισμένος κόσμος έναν σωστό χάρτης δασικών εκτάσεων, προκειμένου να προστατεύονται τα δάση μας, αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζει και ο δημότης και ιδιοκτήτης τι μπορεί να χτίσει και πού μπορεί να το χτίσει.
“Η απόφαση της Κυβέρνησης για το χρόνο και τον τρόπο με τον οποίο έγινε κρίνεται από τη δική μου μεριά ως απολύτως άστοχη και άκαιρη, για να μην πω και απαράδεκτη.
Όλοι μας ζούμε τις πρωτόγνωρες καταστάσεις της πανδημίας εδώ και ένα χρόνο και τις οικονομικές συνέπειες τις οποίες επιφέρει. Επίσης προέρχεται η χώρα μας από μία παρατεταμένη περίοδο κρίσης με κάποιες μικρές αναλαμπές που είχαν ως μεγάλη επίπτωση στα οικονομικά δεδομένα της κάθε οικογένειας και καλό αυτά καθότι με την συγκεκριμένη διαδικασία η οποία προκρίνεται υπάρχει μία επιπλέον επιβάρυνση για τον κάθε δημότη.
Το γεγονός που κάνει το ζήτημα πιο τραγικό για την Λευκάδα και ας μου επιτραπεί η λέξη αυτή, είναι ότι εμείς ακόμα ως Λευκάδα μετράμε τις πληγές του κτηματολογίου, γνωρίζουμε τις εκκρεμότητες οι οποίες υπάρχουν σε συγκεκριμένες περιοχές και χωρίς να είναι απόλυτα διασφαλισμένο ότι θα κλείσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, άσχετος από ότι περνάει από το χέρι της Δημοτικής Αρχής να συνδράμει την προσπάθεια αυτή.
Όσον αφορά τους δασικούς χάρτες, κατά την συνάντηση μου στο γραφείο του κυρίου δασάρχη, παρουσία και του Δημάρχου Μεγανησίου αλλά και του αντιπεριφερειάρχη Λευκάδας, είδαμε για πρώτη φορά ότι η εικόνα η οποία είναι η εικόνα της Λευκάδας ως χρονικό σημείο αναφοράς το 1946, κατ εκτίμηση αποτυπώνονταν ότι οι δασικές εκτάσεις το 1946 ανέρχονταν στο ποσοστό του 15%.
Η εικόνα που είδαμε, με την οποία έγινε και η αποτύπωση η οποία αναρτήθηκε στην πορεία, προφανώς με κάποιες μικρές παρεμβάσεις έκαναν λόγο για ποσοστό κάλυψης από δασικές εκτάσεις πάνω από 60% και μπορεί να πλησίαζε το 65% μιλώντας πάντα σε επίπεδο Δήμου.
Αντιλαμβανόμαστε δηλαδή ότι σε ένα χρονικό διάστημα 70 ετών από το 1946 μέχρι το 2016 η μισή Λευκάδα έγινε δάσος και τις συνέπειες τις αντιλαμβανόμαστε όλοι.
Εκείνο το οποίο είναι εξόφθαλμα λάθος είναι πως δίνεται ένα πολύ μικρό χρονικό περιθώριο, είτε τα φυσικά και νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, είτε οι ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού, είτε το ελληνικό δημόσιο να μπορέσουν να θεμελιώσουν το έννομο συμφέρον τους και να προβούν σε διορθώσεις, ασχέτως αν για τους ΟΤΑ γίνεται ατελώς.
Είναι ξεκάθαρο ότι η ανάρτηση των δασικών χαρτών με τους όρους και τις προϋποθέσεις που αποφασίστηκαν από την κυβέρνηση θα δημιουργήσει σωρεία προβλημάτων και για αυτό ακριβώς το λόγο υπάρχουν πάρα πολλές αντιδράσεις και ενστάσεις σε όλη την Ελλάδα.
Στην συνέχεια διάβασε τι αποφασίστηκαν στην συνεδρίαση της ΠΕΔΙΝ:
1. Να ανασταλεί η ανάρτηση των δασικών χαρτών προκειμένου να «επικαιροποιηθούν», λαμβάνοντας υπόψη πράξεις χαρακτηρισμού, δικαστικές αποφάσεις, πράξεις παραχώρησης, άδειες οικοδομής κλπ. Μετά ταύτα να αναρτηθούν εκ νέου οι διορθωμένοι δασικοί χάρτες.
2. Να ορισθεί ως ελάχιστη προθεσμία για την υποβολή αντιρρήσεων το χρονικό διάστημα των οκτώ (8) μηνών, πλέον του ενός (1) μήνα για τους κατοίκους της αλλοδαπής. Η προθεσμία αυτή να άρχεται, σε κάθε περίπτωση, μετά το οριστικό πέρας της πανδημίας, όταν και θα αρθούν τα εμπόδια των μετακινήσεων.
3. Μέχρι την οριστική κύρωση των δασικών χαρτών να ισχύουν οι πράξεις που έχουν εκδοθεί και ιδιαίτερα οι τελεσίδικες πράξεις χαρακτηρισμού, βάσει των οποίων οι ιδιοκτησίες να δύνανται να μεταβιβαστούν. Για τις μη δασικές εκτάσεις να ισχύει ότι η επίδειξη αποσπάσματος του προσωρινού δασικού χάρτη είναι επαρκές αποδεικτικό στοιχείο για την σύνταξη συμβολαίων και την έκδοση αδειών οικοδομής.
4. Η Διοίκηση να εναρμονιστεί με την ρητή πρόβλεψη του Νόμου και την Νομολογία ότι το τεκμήριο κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου επί των δασικών εκτάσεων δεν ισχύει για τα Ιόνια Νησιά, έτσι ώστε το Δημόσιο να δύναται να διεκδικήσει δασικές εκτάσεις μόνο στην περίπτωση που έχει στην κατοχή του τίτλους κυριότητας.
Ακολούθησε διαλογική συζήτηση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΕΔ-ΙΝ και στη συνέχεια:
Ομόφωνα αποφασίζουν
Οι αναρτημένοι δασικοί χάρτες, που αφορούν στα Ιόνια νησιά παρουσιάζουν μεγάλες ελλείψεις και απαιτείται χρόνος για τη διόρθωσή τους. Επίσης, δεν έχει ληφθεί υπόψη το ιδιαίτερο καθεστώς που ισχύει για την κυριότητα των δασικών εκτάσεων των νησιών μας. Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε άμεσα:
Να ανασταλεί η ανάρτηση των δασικών χαρτών προκειμένου να «επικαιροποιηθούν», λαμβάνοντας υπόψη πράξεις χαρακτηρισμού, δικαστικές αποφάσεις, πράξεις παραχώρησης, άδειες οικοδομής κλπ. Μετά ταύτα να αναρτηθούν εκ νέου οι διορθωμένοι δασικοί χάρτες.
Να ορισθεί ως ελάχιστη προθεσμία για την υποβολή αντιρρήσεων το χρονικό διάστημα των οκτώ (8) μηνών, πλέον του ενός (1) μήνα για τους κατοίκους της αλλοδαπής. Η προθεσμία αυτή να άρχεται, σε κάθε περίπτωση, μετά το οριστικό πέρας της πανδημίας, όταν και θα αρθούν τα εμπόδια των μετακινήσεων.
Μέχρι την οριστική κύρωση των δασικών χαρτών να ισχύουν οι πράξεις που έχουν εκδοθεί και ιδιαίτερα οι τελεσίδικες πράξεις χαρακτηρισμού, βάσει των οποίων οι ιδιοκτησίες να δύνανται να μεταβιβαστούν. Για τις μη δασικές εκτάσεις να ισχύει ότι η επίδειξη αποσπάσματος του προσωρινού δασικού χάρτη είναι επαρκές αποδεικτικό στοιχείο για την σύνταξη συμβολαίων και την έκδοση αδειών οικοδομής.
Η Διοίκηση να εναρμονιστεί με την ρητή πρόβλεψη του Νόμου και την Νομολογία ότι το τεκμήριο κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου επί των δασικών εκτάσεων δεν ισχύει για τα Ιόνια Νησιά, έτσι ώστε το Δημόσιο να δύναται να διεκδικήσει δασικές εκτάσεις μόνο στην περίπτωση που έχει στην κατοχή του τίτλους κυριότητας.