Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΟΥ «ΚΑΣΤΡΟΥ»
12-2-2021
Το ζήτημα της «αξιοποίησης» του τουριστικού περιπτέρου στην περιοχή του Κάστρου αφορά το σύνολο των Λευκαδιτών καθώς και πλήθους ντόπιων, κυρίως, επισκεπτών του νησιού μας.
- Λόγω της σοβαρότητας του συγκεκριμένου θέματος, και του γεγονότος ότι απασχολεί, δικαιολογημένα, πολύ μεγάλο μέρος του «δημόσιου λόγου» να συζητηθεί σε συγκεκριμένη μονοθεματική συνεδρίαση, όπωςπροτάθηκε κι απόάλλες παρατάξεις,
- Θεωρούμε επίσης, ότι πρέπει να καταλήξει σε συγκεκριμένη πολιτική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για το μέλλον του συγκεκριμένου χώρου, ακόμα κι αν τυπικά η αρμοδιότητα ανήκει στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Κάτι τέτοιο δεν έχει φανεί να είναι στις προθέσεις δημοτικής αρχής αλλά θα χρησιμοποιήσει, αν και όταν χρειαστεί, την οικονομικήεπιτροπή που τα καινούρια νομοθετήματα της κυβέρνησης της ΝΔ της δίνουν διευρυμένες αρμοδιότητεςμαζί και την πλειοψηφία στην παράταξη του δημάρχου.
Το βασικό ζήτημα για μας δεν είναι τα όποια εμπόδια τεθούν από επιτροπές ή ελεγκτικούς μηχανισμούς, αλλά η ουσιαστική σταθερή εναντίωση του Δημοτικού Συμβουλίου σε επιλογές παραχωρήσεων-εκμισθώσεων. Ωστόσο η απάντηση του Σ.Α. δείχνει το πλήθος των ελλείψεων του συγκεκριμένου φακέλου δηλαδή ότι η συγκεκριμένηεταιρίαείχε την πρόθεση να ξεπετάξει τη διαδικασία.
Όμως, και εδώείναι το ζήτημα είναι πρωτίστως πολιτικό. Οι όποιες αποφάσεις των ελεγκτικώνμηχανισμώνόπως του ΣυμβουλίουΑρχιτεκτονικήςμπορούν να αλλάξουν. Μπορεί να αλλάξειείτεαπόκάποια προϊστάμενη, ανώτερη, αρχή είτε αν αυτό δεν το θεωρούνδόκιμο, να γίνειακόμα και με μια φωτογραφικήτροπολογία στη Βουλή δίνοντας τη δυνατότητα να αλλάξουν οι χρήσεις γης. Τον περασμένο Μάη είναι που συζητούσαμε για τον περιβαλλοντοκτόνο νόμο της κυβέρνησης. Το ζήτημα είναι αν υπάρχειτόσοπολύ ψωμί δηλαδήχρήμα για να γίνουναυτές οι αλλαγές.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι αυτές οι επιλογές ανοίγουν το δρόμο, ώστε τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα – αν όχι βραχυπρόθεσμα-, να αναιρούνται οι όποιες δεσμεύσεις για «ελεύθερη και απρόσκοπτη πρόσβαση» στη παραλία. Γνωρίζουμε ότι η νομοθεσία έχει αρκετά τέτοια παράθυρα όπως για παράδειγμα της δυνατότητας να εχει 500τμ ο ιδιώτης ανα δραστηριότητα και όχι για το σύνολο των εγκαταστάσεων.Όσο κι αν ορισμένοι «σκίζουν τα ιμάτιά τους» για την διασφάλιση της προσβασιμότητας κλπ να πληροφορήσουμε ξανά ότιαυτά αλλάζουν, και όπως ξέρετε δεν αλλάζουν προς όφελος των πολιτών αλλά των επενδυτών.
Δεν μπορεί να κάνει ο Δήμος τον επιχειρηματία; Μια χαράμπορεί να τον κάνει όταν θέλει να κάνει Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης για να υπηρετηθεί η ανταποδοτικότητα στις υπηρεσίες και να εισπράττονται οι φόροι και τα τέλη. Μια χαράσυμμετέχει ως μέτοχος στην ΑΕ το ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων όπου καλείται να διαχειριστεί. Μια χαρά φυτρώνουν οι λεγόμενες Αναπτυξιακές Α.Ε. των δήμων.
Για όποιους δεν το γνωρίζουν ήδη, ενημερώνουμε και δεν πρεπει, οι υπόλοιποι, να ξεχνάμε ότι η ίδια εταιρία έχει «βάλει στο μάτι» κι το κομματι του ΤΑΟΛ. Τι θα γινει αν προχωρησει ο παραπερα σχεδιασμος της Notion ΑΕ; Η «επενδυση» θα ολοκληρωθεί και με την υπόλοιπη έκταση, του ΤΑΟΛ. Προκειται να δημιουργηθεί ένα τεράστιο τουριστικό συγκρότημα στην περιοχή και δεν πρέπει να αγνοούμε αυτόν τον σχεδιασμό κουβεντιάζοντας σήμερα για το τουριστικό περίπτερο.
Και το ερώτημα παραμένει.Ανάπλαση για ποιον; Για την τσέπη του επενδυτή ή για τον κόσμο;
Και στην περίπτωση την χαρακτηριστικότερη που υπάρχει στη χώρα μας ιδιωτικών στην ουσία παραλιών δηλαδή στις ακτές του νομού Αττικής δεν ξεκίνησαν από την πρώτη στιγμή να είναι σιδερόφρακτες και για να βρεξεις το πόδι σου στη θάλασσα να θέσει 20, 30 ευρώ εισιτήριο. Και εκεί αυτή η πορεία ξεκίνησε με την ήπια παραχώρηση, προφανώς στην αρχή με διάφορες δεσμεύσεις, και στη συνέχεια προχώρησε το πράγμα περισσότερο. Προφανως και δεν μας βρισκει συμφωνους η λογικη των brand name και των τοποσημων που το μονο που εχουν να προσφερουν ειναι τζιρος για τους μεγαλους παίκτες στην αγορά του τουρισμού και όχι για τους μικρους επαγγελματιες.
Εδώ έρχεται και «κουμπώνει» η πολιτική των κυβερνήσεων, το λουρί που έχουν δεμένη την ΤοπικήΑυτοδιοίκηση που οδηγούν σε τέτοιες επιλογές λόγω της υποστελέχωσης των υπηρεσιών, της υποχρηματοδότησης κλπ.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ:
Θεωρούμε ότι μπορεί να συμβάλλει o ο ίδιος ο Δήμος μας στην αναβάθμιση της περιοχής ώστε να απολαμβάνουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες, αναβαθμισμένες και προσιτές υπηρεσίες με πραγματικά ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα.
Να αξιοποιήσει με τα δικά του μέσα το χώρο, να τον αναπλάσει.
- Θεωρούμε πλέον ανάγκη τα κτίρια να κατεδαφιστούν και να χτιστούν από την αρχή. Έχουνσαπίσει τα κτίριααφούείναιδίπλα στη θάλασσα εκτεθειμένα στον αέρα και στην αρμύρα.
- Θα μπορούσε να φτιαχτεί ένα δημοτικόαναψυκτήριο για την εξυπηρέτηση των αναγκών κυρίως των κατοίκων και με έμφαση στους ΑμΕΑ. Με τον χώρο να παραδοθεί στο λαό της Λευκάδας για ελεύθερη πρόσβαση.
- Ο χώρος του υπάρχοντοςπεριπτέρου θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και για πολιτιστικές χρήσεις με ευθύνη του Δήμου, πχ αίθουσαεκδηλώσεων.
Σε αυτή την κατεύθυνση θα μπορούσαμε να συζητήσουμε πλατιά με τους Λευκαδίτες και για τη μορφή που θα μπορούσε να έχει μια τέτοιαεγκατάσταση, πιο συγκεκριμένεςανάγκες που θα μπορούσαν να υποδειχθούναπό τους πολίτες ώστε να τις καλύψει έναςτέτοιοςχώρος.