Στην τοποθέτησή του για την επένδυση του τουριστικού περιπτέρου στο κάστρο, ο Κωνσταντίνος Δρακονταειδής ξεκίνησε την τοποθέτηση του κάνοντας μία μικρή αναδρομή αναφορικά με την κατάσταση που παρέλαβε η προηγούμενη διοίκηση του Δημοτικού λιμενικού ταμείου στο τέλος του 2014 το τουριστικό περίπτερο.
“Η τότε διοίκηση παρέλαβε ένα πλήρως εγκαταλελειμμένο χώρο, που είχε γίνει πλιάτσικο σε κάθε είδος του, οι μισές τζαμαρίες του κτηρίου ήταν κατεστραμμένες με ότι συνεπάγεται αυτό σε θέματα ασφάλειας των διερχομένων λουομένων, ενώ ο χώρος εντός και εκτός των κτιρίων αποτελούσε εστία μόλυνσης και όχι μόνο.
Το πρώτο λοιπόν που έκανε ο δήμος σε συνεργασία με το λιμενικό ταμείο ήταν να καθαριστούν τα κτήρια, από μέσα πετάξαμε φορτηγά απορριμμάτων, ξηλώθηκαν οι τζαμαρίες, αντικαταστάθηκαν με κόντρα πλακέ θαλάσσης να τοποθετηθούν κάδοι και τα λοιπά.
Στη συνέχεια σχεδίασε πώς θα δημιουργηθεί ένας χώρος αναψυχής όπως υπήρχε παλιότερα που με ήπιες παρεμβάσεις θα ήταν λειτουργικός και θα άλλαζε καλύτερα την εικόνα της περιοχής αποφέροντας και έσοδα στο λιμενικό ταμείο.
Το δημοτικό λιμενικό ταμείο ή ο Δήμος Λευκάδας αδυνατούσαν οικονομικά να επισκευάσουν τα κτίρια, ούτε μπορούσαν να ενταχθούν σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, γιατί τέτοιο πρόγραμμα στα χρόνια της θητείας μας δεν βγήκε, αλλά αν υποθέσουμε ότι υπήρχε, ο δήμος δεν είχε το κατάλληλο προσωπικό για να το λειτουργήσει, χωρίς να έχει εξειδικευμένη γνώση όταν δεν έχει ούτε υδραυλικούς ούτε ηλεκτρολόγους.
Η λύση που απέμενε ήταν να γίνει μία διαγωνιστική διαδικασία για την εξεύρεση ενδιαφερόμενου, διασφαλίζοντας όμως τους καλύτερους όρους για την προστασία του κάλλους και της αισθητικής της περιοχής και γενικά την ήπια παρέμβαση στο χώρο.
Αυτά με τους όρους της προκήρυξης του διαγωνισμού που ακολούθησε διασφαλίζονται απολύτως.
Φυσικά εσχάτως διατυπώνονται απόψεις να μην κάνουμε τίποτα και εμείς με αυτή την άποψη διαφωνούμε κατηγορηματικά, επίσης διατυπώνεται η άποψη να γκρεμιστούν τα κτίρια και να κατασκευαστεί κάτι πιο ήπιο, θέλω να ξεκαθαρίσω πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, γιατί με το ΦΕΚ του 2005 η περιοχή έχει θεσμοθετηθεί ως αδόμητη ζώνη Α απόλυτης προστασίας.
Οι δύο πρώτοι διαγωνισμοί ήταν άγονοι λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος και στον τρίτο διαγωνισμό παρουσιάστηκαν δύο ενδιαφερόμενοι, τελικά ύστερα από τις προσφυγές που εκδικάστηκαν τον Ιανουάριο του 2020 η σημερινή διοίκηση του Λιμενικού ταμείου κατακύρωσε το διαγωνισμό χωρίς να ασκήσει έφεση στο σημερινό πλειοδότη.
Από κει και πέρα είναι στο χέρι του Λιμενικού ταμείου καθώς και τον αντίστοιχων ελεγκτικών μηχανισμών, να διασφαλίσουν τις ήπιες παρεμβάσεις την αισθητική αρτιότητα και την ελεγχόμενη λειτουργία.
Το συμβούλιο αρχιτεκτονικής και η εφορεία αρχαιοτήτων με τις αποφάσεις και τις ενέργειες να το διασφαλίζουν και στο σημείο αυτό θέλω εκ μέρους της παράταξής μας να ευχαριστήσω το συμβούλιο της αρχιτεκτονικής, για την επίπονη και εξαιρετική δουλειά που έκανε κυρίως όμως γιατί δεν λειτούργησε με απλά τυπικούς όρους.
Το πρώτο που έχουμε μπροστά μας είναι το ζήτημα της ενδεχόμενης αλλαγής χρήσης και της απαγόρευσης οποιαδήποτε κατασκευής πριν των υπαρχουσών.
Εκπλήσσομαι γιατί άκουσα τον κύριο Σολδάτο να κάνει αναφορά στα ζητήματα του κοινόχρηστου χώρου, χωρίς κατά τη γνώμη μου να έχει μελετήσει τους όρους διακήρυξης και παραχώρησης.”
Στη συνέχεια ο κύριος Δρακονταειδής, διάβασε αναλυτικά όρους της διακήρυξης του διαγωνισμού και τις πράξεις παραχώρησης.
“Στις 19-10-2020 το λιμενικό ταμείο ορθά έπραξε και έστειλε και έστειλε τη μελέτη στο συμβούλιο αρχιτεκτονικής με αίτημα να γνωμοδοτήσει… Το ερώτημα είναι απέστειλε αντιστοίχως τη μελέτη στην Αρχαιολογία κι αν όχι γιατί, δεδομένου ότι με το νόμο 3028 η έγκριση της Αρχαιολογίας που απαιτείται προηγείται από τις άδειες των άλλων αρχών.
Ερώτημα δεύτερο γιατί δεν θες ότι υπόψιν του Συμβουλίου αρχιτεκτονικής την διακήρυξη του διαγωνισμού, της απόφασης παραχώρησης του 2018 στον Pappas Oil και του 2020 στην Notion του Λιμενικού ταμείου με την παραχώρηση της χρήσης και τρίτον το έγγραφο της Αρχαιολογίας που θα την βοηθούσε και όχι να την ψάχνει.
Θα μπορούσε αν είχε αυτά τα χαρτιά το συμβούλιο αρχιτεκτονικής να ισχυροποιήσει την άποψή του και να επικαλεστεί τους όρους διακήρυξης που παραπάνω σας ανέφερα για την επιχειρούμενη αλλαγή της χρήσης.
Αναφερόμενος στον πρόεδρο του Λιμενικού ταμείου τον κύριο Καρβούνη είπε ότι προκύπτουν πολύ σοβαρά ερωτήματα, καθώς μπορούσαν ως διατύπωση να χρησιμοποιήσουν διαφορετική φράση και όχι νέα στατική Μελέτη, αλλά μπορούσε να μπει η φράση μελέτη εφαρμογής της υπάρχουσας στατικής Μελέτης, επειδή είστε και μηχανικός θέλω να σας πω ότι στην τεχνική έκθεση της στατικής Μελέτης που κάναμε το 2016 στην πρώτη σελίδα λέει ” η αρχιτεκτονική και μηχανολογική Μελέτη πρέπει να λάβει ως δεδομένη την στατική Μελέτη” και εγώ ρωτάω:
“Γιατί δεν ενημερώθηκε το διοικητικό συμβούλιο του Λιμενικού ταμείου, για το γεγονός ότι προσθέσατε νέο όρο δίνοντας τη δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο να συντάξει τη δική του μελέτη;
Αυτό είναι παράνομο, γιατί δεν αναφέρεται στους όρους της διακήρυξης. Αυτό που λέω δεν σηκώνει αμφισβήτηση, όταν κάτι δεν υπάρχει στους όρους διακήρυξης ως πράξη παραχώρησης θεωρείται μη νόμιμο και αυτό είναι το πρώτο μάθημα που κάνουν στη Νομική σχολή.
Γιατί δεν δώσατε την στατική Μελέτη που είχε συνταχθεί από το 2016 στο συμβούλιο αρχιτεκτονικής;
Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι εφόσον υπάρχει αυτή η διατύπωση στην απόφαση του 2020 η απόφαση παραχώρησης δεν είναι νόμιμη, γιατί αλλάζουν οι όροι της διακήρυξης και τις πράξεις παραχώρησης και σας ρωτάω τι σας οδήγησε σε αυτή την αλλαγή.
Ποιον εξυπηρετεί αυτή η παραχώρηση; Η μελέτη αυτή που είχαμε συντάξει, για να σταθεί στατικά στα πόδια του το κτίριο Χρειαζόταν ένα ποσό περίπου 800 χιλιάδων ευρώ.
Θεωρείτε ότι κάποιος ιδιώτης επενδυτής θα κάνει μελέτη που θα κοστίσει περισσότερο από αυτή που ήδη είχε κάνει το λιμενικό ταμείο, δεν νομίζω να θεωρεί ότι αυτό συμβαίνει.
Σας καθιστώ σαφές πώς με αυτά τα δεδομένα και επειδή αλλάξατε τους όρους της διακήρυξης του διαγωνισμού η πράξη της παραχώρησης χρήσης του 2020 είναι μη νόμιμη.
Το θέμα του κοινόχρηστου χώρου και της ελεύθερης πρόσβασης είναι το κορυφαίο ζήτημα και όλη η προσπάθεια ήταν εκτός από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο να προστατέψουμε και μέσα από τους όρους της διακήρυξης και τις πράξεις παραχωρήσεις αυτό ακριβώς.”
Στο τέλος αναφέρθηκε στην πρόταση της παράταξής τους, λέγοντας πως στην συνεδρίαση πρέπει να δοθεί μία κατεύθυνση, σύσταση, προς το δημοτικό λιμενικό ταμείο με έξι σημεία.
- Να μην υπάρξει καμία επιπλέον κατασκευή η αλλοίωση των υπαρχόντων κτισμάτων όπως ρητά ορίζεται στους όρους διακήρυξης του διαγωνισμού και στο πρακτικό του Συμβουλίου αρχιτεκτονικής.
- Η διοίκηση του Λιμενικού ταμείου δεν πρέπει να επιτρέψει, γιατί απαγορεύεται αυστηρά κάτι τέτοιο από την διακήρυξη του διαγωνισμού και την πράξη παραχώρησης την ενδεχόμενη αλλαγή της χρήσης των λουτρικών εγκαταστάσεων, κάτι που επισημαίνει και στο πρακτικό του το συμβούλιο αρχιτεκτονικής. Η χρήση τους να παραμείνει αυστηρά ως έχει και όχι να μετατραπεί σε δωμάτια.
- Να τηρηθούν μέχρι κεραίας οι παρατηρήσεις-προτάσεις του Συμβουλίου αρχιτεκτονικής καθώς και όλων των εμπλεκομένων υπηρεσιών τώρα και στο μέλλον.
- Πρέπει να ληφθεί καινούργια απόφαση πράξης παραχώρησης ή να τροποποιηθεί η προηγούμενη, από την οποία πρέπει να απαλειφθεί η διατύπωση, από Νέα στατική Μελέτη αποκατάστασης του περιπτέρου.
- Να υλοποιηθεί δηλαδή η στατική Μελέτη που το ίδιο το λιμενικό ταμείο συνέταξε από το 2016 συμπληρωμένη.
- Η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών διασφαλίζεται από τη σύμβαση παραχώρησης και το θεσμικό Πλαίσιο, επιπλέον όμως μπορεί να υπάρξει μία γραπτή συμφωνία με τους ενδιαφερόμενους για την αξιοποίηση, μικρότερου μέρους της παραλίας για την ανάπτυξη ομπρελών- ξαπλωστρών, είναι θετικό που παραχωρούν επιπλέον τη διάβαση.
- Το λιμενικό ταμείο να χορηγήσει στο συμβούλιο αρχιτεκτονικής όλα τα στοιχεία έγγραφα και μελέτες που έχει στην κατοχή του και όσα ανέφερα παραπάνω.