Πέντε νέα έργα με δύο πρωτιές ενέκρινε η διυπουργική επιτροπή για τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Η πρώτη αφορά την προώθηση έργων αναβάθμισης του οδοφωτισμού στον Δήμο Αθηναίων και στις περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Ηπείρου, μια κατηγορία έργου που για πρώτη φορά προωθείται με ΣΔΙΤ και εκτιμάται ότι θα δείξει το μέλλον για τον συγκεκριμένο τομέα. Η δεύτερη αφορά τη δημιουργία μουσείου για την Ακαδημία Αθηνών, επίσης για πρώτη φορά με αυτή τη χρηματοδοτική μέθοδο. Σε αυτά προστέθηκε και το δεύτερο οδικό έργο που προωθείται με ΣΔΙΤ, στη Μεσσηνία.
Το πρώτο από τα έργα αυτά που θα δημοπρατηθεί, ενδεχομένως και εντός Απριλίου, είναι ο οδικός άξονας Καλαμάτας – Ριζόμυλου – Πύλου – Μεθώνης. Το έργο δεν μπορούσε να κατασκευαστεί ως συγχρηματοδοτούμενο λόγω του μικρού κυκλοφοριακού του φόρτου και για τον ίδιο λόγο επελέγη να αποπληρώνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας και όχι με την τοποθέτηση διοδίων. Είναι το δεύτερο οδικό έργο που προωθείται με ΣΔΙΤ ύστερα από το τμήμα Χερσονήσου – Νεάπολης του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και έχει ανάλογο προϋπολογισμό, περί τα 250 εκατ. ευρώ (συμμετοχή Δημοσίου έως 50 εκατ. ευρώ). Η σύμβαση αφορά 4ετή περίοδο κατασκευής και 26ετή περίοδο λειτουργίας και βρίσκεται στα τελικά στάδια της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. «Αγκάθι» αποτελεί η έλλειψη απαλλοτριώσεων, την οποία το υπουργείο Υποδομών υποστηρίζει ότι θα προωθήσει όσο διαρκεί η φάση της προεπιλογής.
Ισως τα σημαντικότερα έργα του νέου «πακέτου» που εξαγγέλθηκε είναι τα τρία έργα οδοφωτισμού στον Δήμο Αθηναίων (προϋπολογισμό περίπου 20 εκατ. ευρώ), στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (12 εκατ. ευρώ) και στην Ηπειρο (7-8 εκατ. ευρώ). Οι συμβάσεις αφορούν την αναβάθμιση και τη συντήρηση του δικτύου για διάστημα 12 ετών. Ο ανάδοχος θα πρέπει με τα συστήματά του να επιτύχει εξοικονόμηση ενέργειας τουλάχιστον 65%, ενώ θα αξιολογείται για την επίτευξη του στόχου του καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης. Το ενδιαφέρον είναι ότι το Δημόσιο (η Αυτοδιοίκηση εν προκειμένω) δεν θα έχει άμεση χρηματοδοτική συμβολή στο έργο, αλλά ο ιδιώτης θα πληρώνεται ουσιαστικά μέσω της εξοικονόμησης ενέργειας που θα επιτυγχάνει. Τα έργα λογικά θα δημοπρατηθούν μετεκλογικά, εφόσον έχουν τη συναίνεση των νέων αυτοδιοικητικών αρχών των περιοχών.
Το τελευταίο έργο αφορά την κατασκευή υπόσκαφου μουσείου και βιβλιοθήκης στον αύλειο χώρο της Ακαδημίας Αθηνών (στην πλευρά της οδού Σίνα). Με το μουσείο θα αξιοποιηθεί ο τεράστιος αρχειακός πλούτος της Ακαδημίας Αθηνών, που σήμερα βρίσκεται κλεισμένος σε αποθήκες. Επιπλέον, σε οικόπεδο της Ακαδημίας που βρίσκεται επί της οδού Σίνα θα κατασκευαστεί βοηθητικό κτίριο με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, αίθουσα εκδηλώσεων κ.λπ. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 25 εκατ. ευρώ και η συμμετοχή του Δημοσίου θα καταβληθεί μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας.
Πηγή: Καθημερινή