ΓΙΑΤΙ ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Αρχικά , θα κάνω μια εισήγηση για την ΔΕΠ/Υ τον ορισμό της και τη συννοσηρότητα. Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής -Υπερκινητικότητας είναι μία διαταραχή με την συχνότερη παιδοψυχιατρική διάγνωση στη σχολική ηλικία. Έπειτα από μελέτες σε παγκόσμια κλίμακα διαπιστώνεται ότι υπάρχουν διαφωνίες αναφορικά με τη φύση αλλά και την θεραπεία της ΔΕΠ/Υ . Ο παραπάνω όρος υποδηλώνει ένα συνδυασμό έκδηλων συμπεριφορικών προβλημάτων. Τα πρωτογενή συμπτώματα της ΔΕΠ/Υ, όπως η παρορμητικότητα, η απόσπαση προσοχής και η υπερκινητικότητα, εμφανίζουν διαβαθμίσεις ως προς τη σοβαρότητά τους, από άτομο σε άτομο, και ως προς την έκφρασή τους, κατά την περίοδο της ανάπτυξης. Η ενδεχόμενη εμφάνιση δευτερογενών προβλημάτων ή η συννοσηρότητα της ΔΕΠ/Υ με κάποια άλλη διαταραχή είναι δυνατό να επηρεάσει σε μεγαλύτερο βαθμό την εξέλιξη του παιδιού σε σχέση με τα πρωτογενή συμπτώματα της διαταραχής.
Πιο κάτω θα αναφερθώ στην ΔΕΠ/Υ σε συνδυασμό με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς είναι πολύ μεγάλο το ποσοστό της συνύρπαξης (συννοσυρότητα) αυτών των δύο διαταραχών.
Στην παρούσα δραστηριότητα παρουσιάζεται μία μελέτη περίπτωση μαθήτριας της Γ΄ Δημοτικού με διάγνωση ΔΕΠ/Υ. Το κορίτσι ονομάζεται Παναγιώτα, φοιτά σε κανονικό σχολείο και εκτός από την διαταραχή της ΔΕΠ/Υ , παρουσιάζει και μαθησιακές δυσκολίες. Η Παναγιώτα έχει μία απρόσεκτη, υπερκινητική και παρορμητική εικόνα. Η δασκάλα της παραπονιέται συνεχώς ότι χαζεύει, κοιτάει στο παράθυρο και χαϊδεύει τα μαλλιά της. Η μαμά της την χαρακτηρίζει τεμπέλα και ενοχλητική ως προς την συμπεριφορά της.
Κατά την άποψή μου, το «κλειδί» για μακροπρόθεσμη επιτυχία του παιδιού με ΔΕΠΥ και Μαθησιακές Δυσκολίες είναι η θετική συμπεριφορά και προσέγγιση, καθώς και η έμφαση στα δυνατά σημεία του παιδιού. Όμως, για την αντιμετώπιση, την θεραπεία και την σημαντική βελτίωση των δύο διαταραχών που συνυπάρχουν στην περίπτωση μας, θα πρότεινα τα έξης:
– Τεχνικές μάθησης
– Στρατηγικές πρόληψης
– Στρατηγικές οργάνωσης και μελέτης χωρίς διασπαστές
-Υγιές σχολικό περιβάλλον
-Σωστή προσέγγιση και σχολική αλληλεπίδραση
-Εξατομικευμένο πρόγραμμα διδασκαλίας
-Εκμάθηση με την βοήθεια της τεχνολογίας
Σας ευχαριστώ
Ροδάνθη Σωτηροπούλου
Λογοθεραπεύτρια
Βιβλιογραφία
-Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2012) Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και θεραπευτική Αντιμετώπιση, Αθήνα: Gutenberg
-Στασινός, Δ. (2016). Η Ειδική Εκπαίδευση 2020 plus- Για μία συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο-ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.