Αρχικά, θα μιλήσουμε για την χρησιμότητα των στοματοπροσωπικών ασκήσεων και για τον λόγο που τις κάνει τόσο σημαντικές.
Βοηθούν:
- στην ενδυνάμωση των αρθρωτών (χείλη, μάγουλα κλπ.)
- στην παραγωγή καθαρού ήχου
Η χρήση ενισχυτικών όπως η μερέντα (μπορεί να είναι καραμέλα, γλειφιτζούρι, ζελεδάκια κλπ.) είναι ένας τρόπος να:
– Ενισχύσει τις προσπάθειες των παιδιών
– Κεντρίσει το ενδιαφέρον τους
– Και να φάνε μερέντα που τρελαίνονται
– 3 σε 1 λοιπόν!
*Το παιδί μου δεν μιλάει ακόμα που οφείλεται;
- σε απλή καθυστέρηση ομιλίας
- σε αναπτυξιακή λεκτική δυσπραξία
- σε οργανικούς παράγοντες όπως ακοή, εγκεφαλική παράλυση, νοητική υστέρηση.
*Θέλω να βοηθήσω το παιδί να μιλήσει. Πως θα τα καταφέρω ;
(Αφού έχει προηγηθεί αναπτυξιακός έλεγχος από αναπτυξιολόγο γιατρό, παιδοψυχίατρο ή παιδονευρολόγο και είναι όλα τυπικά.)
1) Παίζω με το παιδί μου (παιχνίδι και πάλι παιχνίδι) . Είναι απαραίτητο να είμαστε μαζί του και όχι μόνο του γιατί τα παιδιά μας μιμούνται . Να θυμάστε πως είμαστε το πρότυπό τους.
2) Ζωγραφίζω, κόβω, κολλάω. Τι πιο δημιουργικό! Καθώς το παιδί αναπτύσσει την φαντασία του και χρησιμοποιεί τα χεράκια του που βοηθάει στην λεπτή κινητικότητα αλλά και στην χρήση σωστής λαβής.
3) Τραγούδι. Λέω τραγούδια μαζί του και χρησιμοποιώ χειρονομίες ώστε να τις μιμηθεί. Μερικά τραγούδια είναι το κουνελάκι, πλάθω κουλουράκια, η κουκουβάγια.
4) Βοηθάω να εκφράσει τα συναισθήματά του και να τα αναγνωρίζει. Παίρνω και εγώ τις ίδιες εκφράσεις , τις ζωγραφίζω σε χαρτί ακόμη καλύτερα μπροστά από έναν καθρέφτη για να παρακινήσει το παιδί .
5) Εκμεταλλευτείτε τις καθημερινές δραστηριότητες και χρησιμοποιήστε τις ίδιες λέξεις κάθε μέρα ( μπάνιο, αλλαγή πάνας ή χρήση τουαλέτας, ώρα φαγητού ή βόλτας, ένδυσης κτλ)
6) Χρήση καρτών με εικόνες που μπορώ να κάνω ήχους ή βιβλία με ήχους είτε είναι ζώων, είτε μουσικών οργάνων ή και οχημάτων.
7) Μιλάω χρησιμοποιώντας απλές λέξεις και όχι μεγάλες και δυσνόητες προτάσεις. Εδώ μερικοί θα πουν όχι 《μωρουδίστικες》λέξεις (μαμ, νάνι, ατα). Εγώ θα πω και 《μωρουδίστικα》. Καθώς το παιδί θα μάθει να συσχετίζει την έννοια της λέξης με το αντικείμενο και να χρησιμοποιεί συλλαβές όπου με το καιρό θα γίνουν λέξεις.
Να θυμάστε ότι κάθε παιδί έχει τον δικό του τρόπο ανάπτυξης! Μην το συγκρίνετε, μην του περνάτε το άγχος σας και μην το πιέζετε. Δυστυχώς , αυτή τη «παρατυπία» την κάνουμε όλες οι μαμάδες πάνω στον πανικό μας .
Καρίπογλου Έφη
Λογοθεραπεύτρια
Επιστ. Υπεύθυνη στο χώρο Ειδικών Θεραπειών «ΛΟΓΟ-ΕΡΓΟ» στο Λούρο Πρέβεζας