Άνοιγμα σχολείων: Αγώνας δρόμου για τις μάσκες – Ποιες είναι οι κατάλληλες – Μία και όχι δύο σε κάθε μαθητή [vids]

Μοιραστείτε το:

Δύο 24ωρα έχουν απομείνει για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς με τις προετοιμασίες να γίνονται μετ’ εμποδίων. Εν μέσω πανδημίας, η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική την ώρα που στην εκπαιδευτική κοινότητα υπάρχει έντονος προβληματισμός για τους αρνητές της μάσκας. Μάλιστα, είναι πολλοί οι εκπαιδευτικοί που καταγγέλλουν απειλές και ζητούν νομική προστασία.

Αξίζει να σημειωθεί πως την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου, υπήρξε και παρέμβαση εισαγγελέα για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να διερευνηθεί το ενδεχόμενο να έχουν διαπραχθεί οι αξιόποινες πράξεις της παραβίασης μέτρων για την πρόληψη των ασθενειών, της διέγερσης σε ανυπακοή και της παράνομης βίας, αναφορικά με συγκεντρώσεις που πραγματοποιήθηκαν την Κυριακή, 6 Σεπτεμβρίου, σε πολλές περιοχές της χώρας.

Εμπλοκή στη χορήγηση δύο μασκών ανά μαθητή

Πάντως, μία ανάσα πριν την επιστροφή στα θρανία, υπήρξε ανατροπή ως προς τον αριθμό των μασκών που θα δοθεί ανά μαθητή. Τελικά, θα δοθεί μία μάσκα αντί για δύο, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί. Η αλλαγή προκλήθηκε από το γεγονός ότι το ΣΤ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέρριψε τρεις από τους 25 προμηθευτές μασκών, καθώς δεν προσκόμισαν τα αναγκαία έγγραφα που προβλέπει η νομοθεσία. Το Κλιμάκιο επεξεργάστηκε 25 συμβάσεις που αφορούσαν την προμήθεια μεγάλου αριθμού μασκών, οι οποίες πρόκειται να διανεμηθούν στα σχολεία.

Η σχετική απόφαση εκδόθηκε από το ΣΤ’ Κλιμάκιο, στο οποίο προήδρευε ο σύμβουλος Δημήτριος Πέππας και εισηγητής ήταν ο πάρεδρος Νικόλαος Σταματίου, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Πότε θα γίνει η αποστολή των μασκών

Με καθυστέρηση γίνεται η διανομή των μασκών στα σχολεία της χώρας. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), οι μάσκες έχουν ήδη σταλεί σε πολλές περιοχές, την ώρα που στην Αττική, που έχει και τον κύριο όγκο των σχολείων και των αναγκών σε μάσκες, η «τροφοδοσία» ξεκινά το Σάββατο.

«Ήδη έχουν σταλεί οι απαραίτητες ποσότητες στα μικρά νησιά και τη Βόρεια Ελλάδα, σήμερα Παρασκευή, αποστέλλονται σε Ήπειρο, Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα, Κρήτη, λοιπά νησιά και Πελοπόννησο και αύριο Σάββατο ξεκινά η τροφοδοσία της Αττικής» αναφέρεται χαρακτηριστικά. Η ΚΕΔΕ καλεί τους δήμους «σε συνεργασία με τη σχολική κοινότητα να καταβάλουν κάθε προσπάθεια, προκειμένου να φτάσει τουλάχιστον μία μάσκα για κάθε παιδί και εκπαιδευτικό στα σχολεία».

Ακόμη, η ΚΕΔΕ αναφερόμενη σε σχετικό διαγωνισμό που διεξήγε επισημαίνει ότι η διαδικασία ξεκίνησε στις 24 Αυγούστου με την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης. Και εκείνη «έτρεξε σε χρόνο ρεκόρ τον διαγωνισμό, ο οποίος έκλεισε στις 03/09 με την ανάδειξη των προσωρινών αναδόχων, κατέθεσε φάκελο προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 04/09, και στις 08/09 πήρε την έγκριση για την υπογραφή των συμβάσεων». Από τον διαγωνισμό αναδείχθηκαν 20 ανάδοχοι για την προμήθεια των 5.000.000 μασκών, που σχεδόν στο σύνολό τους κατασκευάζονται στην Ελλάδα, όπως σημειώνει η ΚΕΔΕ.

Ποια είναι η μάσκα που πρέπει να φορούν οι μαθητές

Διευκρινίσεις ως προς το ποια μάσκα θα πρέπει να φορούν οι μαθητές στα σχολεία, έδωσαν οι αρμόδιοι κατά την τακτική ενημέρωση για τον κορoνοϊό. Όπως ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, οι μαθητές έχουν χωριστεί σε τρεις κατηγορίες, σύμφωνα με τις οδηγίες των ειδικών που έχουν δοθεί. Πιο συγκεκριμένα:

  • Υπάρχει μια κατηγορία μαθητών που θεωρούνται υψηλού κινδύνου, για τους οποίους δεν προσμετρώνται απουσίες για να μείνουν σπίτι.
  • Μια δεύτερη κατηγορία, για συγκεκριμένες περιπτώσεις ιατρικές, τις οποίες έχει υποδείξει η αρμόδια επιτροπή. Σύμφωνα με τις οδηγίες αυτές, αυτή η κατηγορία των μαθητών, μπορεί να μην φοράει μάσκα για συγκεκριμένους ιατρικούς λόγους, αλλά μπορεί να βρίσκεται στο σχολείο.
  • Υπάρχει μια τρίτη κατηγορία, όπου μπορεί στη βάση σύστασης θεράποντος ιατρού, να συστήνεται κάποια άλλη μάσκα.

 

Συναγερμός στη Θεσσαλονίκη: 20.000 μάσκες ακατάλληλες

«Οι 27.000 μάσκες κρίθηκαν ακατάλληλες. Κακώς τις παρέλαβε η ΚΕΔΕ στην Αθήνα και τις απέστειλε στο δήμο Θεσσαλονίκης», δήλωσε μιλώντας στο Ράδιο Θεσσαλονίκη ο αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου. Ο ίδιος σημείωσε πως προκύπτουν ευθύνες και πως πρέπει να βρεθεί τρόπος να αντικατασταθούν. Ο δήμος Αμπελοκήπων – Μενεμένης όπου ο κ. Κυρίζογλου είναι δήμαρχος, έχει ήδη προμηθευτεί 7.200 μάσκες, οι οποίες στοίχισαν περίπου 10.000 ευρώ.

«Εμείς πληρώσαμε τις μάσκες, με χρήματα του Δήμου, για να μην εκτεθούμε στα μάτια γονέων και μαθητών», πρόσθεσε ο κ. Κυρίζογλου. Πρόσθεσε, τέλος, ακόμη ότι «η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να χορηγήσει τις μάσκες στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς».

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Παπαστεργίου, από την πλευρά του, τόνισε στο thestival.gr ότι «μέχρι τη Δευτέρα όταν και θα ανοίξουν τα σχολεία θα είναι όλα έτοιμα. Το ζήτημα που προέκυψε αφορά στις προδιαγραφές των μασκών. Παρά τις ενστάσεις του προμηθευτή, ως βήμα σοβαρότητας κι υπευθυνότητας απέναντι στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς μας, η ποσότητα αυτή θα αντικατασταθεί άμεσα από άλλον προμηθευτή, εντός του υπάρχοντος διαγωνισμού».

Στην ιστοσελίδα mathainoumeasfaleis.gov.gr περιλαμβάνονται οδηγίες για εκπαιδευτικούς, φοιτητές και μαθητές, απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις, σχετικοί σύνδεσμοι, υπουργικές αποφάσεις, οδηγίες του ΕΟΔΥ αλλά και άλλες ενέργειες και δράσεις του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την πρόληψη εξάπλωσης του κορονοϊού.

Πώς πρέπει να χρησιμοποιούν σωστά τη μάσκα τα παιδιά στο σχολείο

Νέες αναλυτικές οδηγίες για το πώς πρέπει να φορούν τη μάσκα τα παιδιά – λόγω της πανδημίας του κορονοϊού – εξέδωσε η Ελληνική Παιδοπνευμονολογική Εταιρεία.

Ο κορονοϊός Sars-Cov2 είναι ένας εξαιρετικά μεταδοτικός ιός που μπορεί να προκαλέσει σοβαρή πνευμονική και συστηματική νόσο (COVID-19), συχνά θανατηφόρο, σε άτομα με υποκείμενα νοσήματα ή ηλικιωμένους.

Στα παιδιά η νόσος από κορονοϊό συνήθως διαδράμει ήπια, με καταρροή, πονόλαιμο, πυρετό, βήχα, κοιλιακό άλγος ή διάρροια. Επειδή τα παραπάνω συμπτώματα, είναι μη ειδικά και απαντώνται στην πλειονότητα των ιογενών λοιμώξεων της παιδικής ηλικίας, η διάγνωση της COVID-19 βάσει της κλινικής εικόνας, είναι εξαιρετικά δύσκολη.
Λόγω της ηπιότητας των συμπτωμάτων, τα παιδιά μπορεί να είναι φορείς του ιού και να τον μεταδώσουν στο οικιακό περιβάλλον. Δηλαδή, τα παιδιά αποτελούν τον «Δούρειο ίππο», με τον οποίο μπορεί να μπει ο κορονοϊός μέσα σε κάθε σπίτι και να προσβάλλει την οικογένεια.

Οι αναγνωρισμένοι τρόποι προφύλαξης από τον κορονοϊό είναι:

  • Σχολαστική υγιεινή των χεριών και αποφυγή επαφής τους με μάτια, μύτη και στόμα.
  • Επαρκής αερισμός χώρων.
  • Διατήρηση απόστασης (τουλάχιστον 1,5 μέτρου) μεταξύ μας.
  • Χρήση μάσκας προσώπου.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, τα παιδιά όταν είναι στο σχολείο:

  • Είναι πολύ δύσκολο να διατηρούν καθαρά τα χέρια τους.
  • Είναι δύσκολο να διαβιούν σε καλά αεριζόμενο χώρο, ιδιαίτερα το χειμώνα με το κρύο.
  • Είναι δύσκολο να κρατάνε την απόσταση ασφαλείας .
  • Γι΄ αυτό πρέπει να φοράνε μάσκα.

Συστάσεις

  • Η χρήση μάσκας είναι απαραίτητη κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
  • Η χρήση μάσκας είναι προαιρετική στο διάλειμμα, δεν χρησιμοποιείται στη γυμναστική, εφόσον γίνονται σε εξωτερικό χώρο και με την προϋπόθεση ότι διατηρείται η απόσταση ασφαλείας.
  • Ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι πολύ σημαντικός και συνίσταται στην:

Καθημερινή υπενθύμιση, για την σωστή προφύλαξη

  • Επιτήρηση για την διατήρηση απόστασης ασφαλείας.
  • Ενθάρρυνση της συμμόρφωσης σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
  • Η χρήση «ασπίδας προσώπου», δεν συνιστάται σαν εναλλακτική λύση.
  • Δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα επιστημονικά δεδομένα που να δικαιολογούν την έκδοση ιατρικής γνωμάτευσης, για τη μη χρήση της μάσκας σε παιδιά με φυσιολογική ψυχοκινητική εξέλιξη.

Ποια μάσκα είναι κατάλληλη για το σχολείο;

Οι υφασμάτινες μάσκες είναι επαρκείς για σχολική χρήση. Ωστόσο, μεγαλύτερη σημασία έχει η σωστή χρήση τους. Οι μάσκες πρέπει να εφαρμόζουν καλά καλύπτοντας τη μύτη, το στόμα και το πηγούνι του παιδιού. Οι γονείς μπορούν να δοκιμάσουν τη μάσκα που ταιριάζει καλύτερα στο παιδί τους.

Πώς θα εκπαιδεύσω το παιδί και πως θα φροντίσω ώστε η μάσκα του να παραμένει σε καλή κατάσταση;

  • Συνιστάται το κάθε παιδί να έχει μαζί του στο σχολείο τουλάχιστον ΔΥΟ μάσκες, την καθεμιά στη δική της ξεχωριστή θήκη (π.χ. μια απλή πλαστική σακούλα).
  • Πριν τη χρήση της μάσκας πλένουμε ΚΑΛΑ τα χέρια μας για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα με σαπούνι και νερό ή αντισηπτικό.
  • Κρατάμε τη μάσκα από τα κορδόνια και την εφαρμόζουμε καλά στο πρόσωπο. Στη συνέχεια αποφεύγουμε να πιάνουμε με τα χέρια τη μάσκα, να αποκαλύπτουμε την μύτη ή να την κατεβάζουμε προς το σαγόνι .
  • Αποφεύγουμε να πιάνουμε τη μάσκα από την μπροστινή επιφάνεια.
  • Αποφεύγουμε να ακουμπάμε τη μάσκα σε κοινόχρηστες επιφάνειες.
  • Τα παιδιά με άσθμα ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες; Πρέπει να φορούν κάποιου άλλου είδους μάσκα ή και να μη φορούν καθόλου;

Τα παιδιά με άσθμα που ελέγχεται ικανοποιητικά με την φαρμακευτική αγωγή, δεν ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες για σοβαρή νόσηση από κορoνοϊό, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα. Η χρήση μάσκας γι’ αυτά τα παιδιά είναι απόλυτα ασφαλής, όπως ακριβώς και για τους συμμαθητές τους. Τα προφυλάσσει γενικότερα από αναπνευστικούς ιούς που μπορεί να πυροδοτήσουν ασθματική κρίση. Τα παιδιά με βαρύ μη επαρκώς ελεγχόμενο άσθμα, που στη χώρα μας είναι πολύ λίγα σε αριθμό, πιθανώς διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για σοβαρή νόσηση. Η χρήση της μάσκας, όχι μόνο δεν αντενδείκνυται, αλλά επιβάλλεται για την καλύτερη προστασία των παιδιών αυτών.

Μπορεί η χρήση της μάσκας να προκαλέσει δυσκολία στην αναπνοή ή να επηρεάσει την ανάπτυξη των πνευμόνων του παιδιού;

Όχι, δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα μέχρι σήμερα που να υποστηρίζουν κάτι τέτοιο.

Μήπως η μάσκα εμποδίζει την εκπνοή του διοξειδίου του άνθρακα;

Όχι. Τα μόρια του εκπνεόμενου διοξειδίου είναι τόσο μικροσκοπικά που δεν μπορούν να παγιδευτούν σε μια μάσκα. Υπενθυμίζεται πως πολλοί επαγγελματίες υγείας, όπως οι γιατροί στα χειρουργεία, αλλά και οι οδοντίατροι, χρησιμοποιούν τις μάσκες πολλές ώρες της ημέρας και για πολλά χρόνια, χωρίς καμιά επίπτωση στην υγεία τους.

Μπορεί αντί για τη μάσκα ένα παιδί να χρησιμοποιήσει ασπίδα προσώπου;

Οι ασπίδες προσώπου χρησιμοποιούνται κυρίως για την προστασία των ματιών από μολυσμένα σταγονίδια. Εχει φανεί ότι παρέχουν κάποια προφύλαξη η οποία όμως είναι κατώτερη σε σχέση με τη χρήση μάσκας, καθώς σταγονίδια μπορούν να περάσουν από το πλάι της ασπίδας με αποτέλεσμα να μην προστατεύει το ίδιο το παιδί και τους γύρω του.

Ποιες είναι οι ευπαθείς ομάδες στα παιδιά που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή;

Στις ευπαθείς ομάδες ανήκουν τα παιδιά με:

  • Σοβαρό μη ελεγχόμενο άσθμα
  • Κυστική ίνωση
  • Χρόνιες διάμεσες πνευμονοπάθειες
  • Τραχειοστομία ή με μηχανική υποστήριξη της αναπνοής
  • Ιστορικό σοβαρής ανοσοκαταστολής (χημειοθεραπεία, μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων ή συμπαγούς οργάνου)
  • Θεραπεία με βιολογικούς παράγοντες, όπως παιδιά με ρευματολογικά νοσήματα ή φλεγμονώδη νόσο του εντέρου
  • Σακχαρώδη διαβήτη
  • Μεσογειακή αναιμία
  • διαίτερα για τα ευπαθή παιδιά που προαναφέρθηκαν, προτιμώνται οι χειρουργικές μάσκες ή οι μάσκες υψηλής προστασίας (πχ. FFP2 ή Ν95) έναντι της απλής υφασμάτινης.

Ύποπτα κρούσματα στα σχολεία

Η Βάνα Παπαευαγγέλου, καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ μιλώντας στην ενημέρωση του υπουργείου Υγείας για τον κορονοϊό, αναφέρθηκε στο πώς θα γίνεται η διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων στα σχολεία.

Έτσι λοιπόν στην περίπτωση που κάποιος από τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς ή εργαζόμενος στο σχολείο παρουσιάσει συμπτώματα που παραπέμπουν στη νόσο το Σαββατοκύριακο ή σε ημέρα που δεν είναι ανοιχτό το σχολείο, θα πρέπει να παραμείνει στο σπίτι του και να ενημερώσει τη σχολική μονάδα για τα συμπτώματα που έχει.

 

Στην περίπτωση που ένας μαθητής είναι στο σχολείο και εμφανίσει ξαφνικά συμπτώματα κορονοϊού, θα πρέπει να γίνει άμεση επικοινωνία με την οικογένεια για να παραλάβει το παιδί και στο μεσοδιάστημα θα απομονωθεί σε ειδικό αεριζόμενο χώρο μακριά από τα παιδιά και με μάσκα. Το προσωπικό θα πρέπει να κάνει χρήση πιο εξειδικευμένου εξοπλισμού. Το παιδιά θα πρέπει να κάνουν χρήση ενισχυμένου προστατευτικού εξοπλισμού, όπως γάντια, αδιάβροχη ποδιά, πιθανώς και προμετωπίδας εκτός από μάσκα, ενώ κατά την αποχώρηση θα πρέπει να γίνει επιμελής καθαρισμός του χώρου.

Στη συνέχεια το παιδί θα επισκεφθεί τον θεράποντα γιατρό και θα χαρακτηριστεί αν είναι ύποπτο για λοίμωξη, οπότε και θα γίνει τεστ κατά προτεραιότητα. Εν αναμονή του αποτελέσματος από το τεστ το παιδί θα μείνει σπίτι του και το σχολείο θα συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία του. Εάν μέλος του προσωπικού, ενήλικας, εμφανίσει στο σχολείο συμπτώματα, θα πρέπει είτε να αποχωρήσει είτε να μείνει στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο μέχρι να τον παραλάβει κάποιος οικείος του αν ασθενεί. Θα επισκεφθεί τον γιατρό. Το σχολείο και πάλι θα συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία του μέχρι να βγει το τεστ.

Στο σχολείο θα μπορεί να επιστρέψει αν βγει θετικό το τεστ είτε είναι μαθητής είτε ενήλικος μετά την πάροδο 10 ημερών, ενώ έπειτα από ένα 24ωρο χωρίς πυρετό και χωρίς λήψη αντιπυρετικού σε περίπτωση που είναι αρνητικό το τεστ, ενώ δεν χρειάζεται να υποβληθεί σε δεύτερο.

Όσον αφορά στις στενές επαφές και μιλάμε για μαθητή, τότε θα μιλάμε για όλους τους μαθητές του σχολείου. Στην περίπτωση εκπαιδευτικού όλη η τάξη. Αν είναι σε Γυμνάσιο ή Λύκειο, μιλάμε για περισσότερους μαθητές αφού διδάσκουν σε πολλά τμήματα.

Όλοι αυτοί θα πρέπει να απομακρυνθούν από το σχολείο και θα μπορούν να επιστρέψουν ύστερα από 14 ημέρες. Αν έχουμε δυο κρούσματα στο ίδιο σχολείο, εκεί ο υπεύθυνος θα πρέπει να ενημερώσει όλο το σχολείο. Θα πρέπει να ενισχυθούν τα μέτρα και ανάλογα με τα αποτελέσματα θα αποφασισθεί αν θα πρέπει να γίνουν τεστ και σε άλλα άτομα.

Σε περίπτωση που έχουμε τρία περιστατικά εντός 14 ημερών που δεν έχουν επαφή εκτός σχολείου και δεν είναι συγγενικά πρόσωπα, τότε έχουμε συρροή κρουσμάτων. Σε αυτή την περίπτωση είναι πιθανή η διακοπή λειτουργίας της σχολικής μονάδας.

Πηγή: flash.gr

Σχετικά άρθρα:

Related Posts

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ