Έκρηξη Βηρυτός: Αδράνεια χρόνων οδήγησε στην τραγωδία – 14.000 βόμβες κατασκευάζονται από τους 2.750 τόνους νιτρικού αμμωνίου [vid & pics]

Μοιραστείτε το:

Από θαύμα δεν ισοπεδώθηκε όλη η Βηρυτός μετά την έκρηξη περίπου 2.750 τόνων νιτρικού αμμωνίου, εξηγεί ο υποστράτηγος ε.α και Διδάκτωρ Χημείας εκρηκτικών υλών, Παναγιώτης Κιούσης. Μιλώντας στο Έθνος, εξήγησε πως με την εκρηκτική ύλη που εξερράγη το βράδυ της Τρίτης 4 Αυγούστου στην πρωτεύουσα του Λιβάνου, μπορούν να κατασκευαστούν τουλάχιστον 13.750 κλασικές βόμβες ΤΝΤ. «Οι μεγάλες αμερικανικές βόμβες περιλαμβάνουν 200 λίβρες ΤΝΤ. Δημιουργήθηκαν ασύλληπτες ωστικές δυνάμεις στη Βηρυτό. Φανταστείτε ότι με μια λίβρα ΤΝΤ αν την ενεργοποιήσεις με πυροκροτητή και κάνεις μία έκρηξη σε μία κολόνα από χάλυβα, όπως αυτή της ΔΕΗ, αυτή κόβεται λες και είναι πράσο. Οι εκρήξεις δημιουργούν ισχυρά εξώθερμες αντιδράσεις» ανέφερε χαρακτηριστικά

Σύμφωνα με τον ίδιο, η αποθήκευση πρωτογενούς ή δευτερογενούς εκρηκτικής ύλης κοντά σε κατοικημένη περιοχή και χωρίς την τήρηση των προβλεπόμενων μέτρων ασφαλείας, δεν δικαιολογείται: «Πρέπει να είναι στην ύπαιθρο σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους και δίπλα σε ανάχωμα. Το υψηλό ανάχωμα λειτουργεί προστατευτικά καθώς όταν γίνει μια έκρηξη αυτό βοηθά να μην φύγει προς τα αριστερά και τα δεξιά το ωστικό κύμα αλλά να χτυπήσει στο ανάχωμα και να εξουδετερωθεί προς τα πάνω. Παράλληλα θα πρέπει να τηρούνται οι νατοϊκές προδιαγραφές για το πώς πρέπει να είναι η αποθήκη αλλά και πόσο τονάζ μπορεί κάθε φορά να αποθηκευτεί».

Αναζήτηση ευθυνών

Τις ευθύνες για την παραμονή των αποθεμάτων νιτρικής αμμωνίας στο λιμάνι της Βηρυτού αναζητούν οι Αρχές στο Λίβανο, προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες για τα αίτια της φονικής έκρηξης. Όπως αναφέρει το sigmalive, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Al Jazeera, τα αποθέματα νιτρικής αμμωνίας έφθασαν στην χώρα τον Σεπτέμβριο του 2013, σε ένα φορτηγό πλοίο που ανήκει στη Ρωσία και φέρει σημαία της Μολδαβίας. Το Rhosus, σύμφωνα με πληροφορίες από τον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων, Fleetmon, κατευθυνόταν από τη Γεωργία στη Μοζαμβίκη.

To Rhosus αναγκάστηκε να αγκυροβολήσει στη Βηρυτό αφού αντιμετώπισε τεχνικά προβλήματα στη θάλασσα, σύμφωνα με δικηγόρους που εκπροσωπούν το πλήρωμα του σκάφους. Όμως οι Λιβανέζοι αξιωματούχοι εμπόδισαν το σκάφος να πλεύσει και τελικά εγκαταλείφθηκε από τους ιδιοκτήτες και το πλήρωμά του – πληροφορίες που επιβεβαιώθηκαν εν μέρει από τον Fleetmon. Το πλοίο ανήκε και λειτουργούσε από τον κ. Grechushkin Igor, Ρώσο πολίτη που είναι κάτοικος της Κύπρου (τελευταίος γνωστός διευθυντής Teto Shipping, Κύπρος), αναφέρουν ξένα δημοσιεύματα.

Πάντως σε αναζήτηση στο διαδίκτυο δεν βρέθηκε εταιρεία γραμμένη με όνομα Teto Shipping στην Κύπρο. Ωστόσο ο Igor Grechushkin εμφανίζεται ως Manager σε μια εταιρεία με όνομα Unimar Service. Στη συνέχεια, το επικίνδυνο φορτίο του πλοίου εκφορτώθηκε και τοποθετήθηκε στο υπόστεγο 12 του λιμανιού της Βηρυτού, μια μεγάλη γκρίζα κατασκευή που βλέπει στον κύριο αυτοκινητόδρομο Βορρά-Νότου της χώρας στην κύρια είσοδο της πρωτεύουσας.

Μήνες αργότερα, στις 27 Ιουνίου 2014, ο τότε διευθυντής του Τελωνείου του Λιβάνου Shafik Merhi έστειλε μια επιστολή που απευθύνεται σε έναν ανώνυμο «δικαστή επειγόντων ζητημάτων», ζητώντας λύση στο επικίνδυνο φορτίο, σύμφωνα με έγγραφα που κοινοποιήθηκαν στο διαδίκτυο.

Οι τελωνειακοί υπάλληλοι έστειλαν τουλάχιστον πέντε ακόμη επιστολές τα επόμενα τρία χρόνια – στις 5 Δεκεμβρίου 2014, στις 6 Μαΐου 2015, στις 20 Μαΐου 2016, στις 13 Οκτωβρίου 2016 και στις 27 Οκτωβρίου 2017 – ζητώντας καθοδήγηση.

Πρότειναν τρεις επιλογές: Την εξαγωγής της νιτρικής αμμωνίας, την παράδοση στον στρατό του Λιβάνου ή την πώληση σε ιδιωτική εταιρεία εκρηκτικών του Λιβάνου. Μια επιστολή που εστάλη το 2016 σημείωσε ότι δεν υπήρχε απάντηση από τους δικαστές σε προηγούμενα αιτήματα. Ένα χρόνο αργότερα, ο Badri Daher, ο νέος διευθυντής τελωνειακής διοίκησης του Λιβάνου, έγραψε ξανά σε δικαστή.

Στην επιστολή της 27ης Οκτωβρίου 2017, ο Daher κάλεσε τον δικαστή να αποφασίσει σχετικά με το θέμα, ενόψει του «κινδύνου να αφήσουν τα υλικά εκεί που βρίσκονται». Σχεδόν τρία χρόνια αργότερα, το νιτρικό αμμώνιο ήταν ακόμα στο υπόστεγο. Ενδιαφέρον έχει πάντως το γεγονός, ότι το πλοίο πριν φτάσει την Βηρυτό, είχε καταγράψει ως προηγούμενο λιμάνι, αυτό της Κωνσταντινούπολης στις 2 Οκτωβρίου 2013.

Πηγή: flash.gr

Σχετικά άρθρα:

Related Posts

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ