Για το σχέδιο πόλης Νυδριού-Μεγάλου Αυλακίου μίλησες στον Prisma 91,6 ο πρώην αντιδήμαρχος Γιώργος Φίλιππας.
Όπως είπε ο κύριος Γαζής στην τοποθέτησή του στο δημοτικό συμβούλιο, είχε προηγηθεί σχετικό ηχητικό απόσπασμα, έθεσε καίρια ερωτήματα, καθώς είναι ο μόνος που είναι ενήμερος από τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου σε όλη τη διαδικασία από το 1985 και μετά, άρα γνωρίζει.
“Το πρόβλημα με το σχέδιο πόλης έχει ξεκινήσει με την έναρξη της μελέτης Νυδριού-Μεγάλου Αυλακίου, είναι λογικό πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι να μη γνωρίζουν το θέμα καθώς είναι μπερδεμένο μέσα από πολλές αποφάσεις, νομοθεσίες που αλλάζουν.
Σε αυτή την κατεύθυνση φταίει όλο το πλαίσιο όπως εξελίχθηκε και επειδή εγώ είμαι κάθετος έχω βγει και έχω πει ότι φταίνε οι υπηρεσίες, είναι κάτι το οποίο υποστηρίζω.
Οι υπηρεσίες έχουν μπλέξει τις διαδικασίες, κρύβονται πίσω από τους αιρετούς, με εξαίρεση την τελευταία δημοτική αρχή.
Οι δύο προηγούμενες Καλλικρατικές αρχές, τρεις του Καποδίστρια και άλλες τρεις κοινοτικές περίοδοι έχουν δημιουργήσει ένα μπάχαλο με μεγάλες ευθύνες.
Οι Υπηρεσίες κρύβονται πίσω από ευθύνες των αιρετών που υπάρχουν και με αυτό τον τρόπο κρύβουν και τις δικές τους ευθύνες.
Θέλω να πω ότι οι αιρετοί ανά πάσα στιγμή καλούνται να πάρουν αποφάσεις προκειμένου να καλύψουν λάθη που έχουν δημιουργηθεί λόγω ελλείμματος των υπηρεσιών.
Είναι γεγονός ότι εμείς ως δημοτική αρχή είχαμε την πολιτική βούληση να τελειώσει αυτό το σχέδιο και σε αυτό έχει δίκιο ο κύριος ο κύριος Δρακονταειδής.
Θυμίζω όμως ότι η πράξη εφαρμογής έχει ανατεθεί από το 2011, επί δημαρχίας κ Αραβανή και από τότε θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί καθώς θα είχαμε προλάβει Και το νόμο 4315 που άλλαξε.
Όταν εμείς αναλάβαμε τρέξαμε το θέμα αυτό, όμως αποδεικνύεται εκ των υστέρων ότι οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν δεν ήταν οι σωστές καθώς πειστήκαμε ως δημοτική αρχή και ως δημοτικό συμβούλιο ότι πρέπει να πάμε με το νόμο 4315 που ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο του 2014.
Έγινε ολόκληρη συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο, πάρθηκε η σχετική απόφαση 267 του 2016, η οποία αποδεικνύεται ότι είναι λανθασμένη απόφαση ή περιττή, διότι ουσιαστικά επιβεβαίωνε ότι πηγαίναμε με ένα νόμο ο οποίος υπήρχε.
Οι διευκρινίσεις που πήραμε εκ των υστέρων από την Γενική γραμματέα, μας υποδείκνυε ότι υποχρεωτικά πρέπει να πάμε με τον συγκεκριμένο νόμο εκτός και αν θέλαμε να πάμε με τον προηγούμενο που θα έπρεπε να κάνουμε πρόταση προς την περιφέρεια.
Άρα λοιπόν η απόφαση 267 του 2016 ήταν σε λάθος κατεύθυνση καθώς η υπηρεσία δεν ανέφερε σε αυτή ότι πρέπει να πάμε και εντός των ορίων των υφιστάμενων οικισμών με την ίδια διαδικασία και έχει να κάνει με τον τρόπο της εισφοράς.
Όταν το 2015 συζητήσαμε για πρώτη φορά αν θα πρέπει να πάμε με το νέο νόμο ή αν θα μείνουμε με το παλιό, επειδή υπήρχε ένα τεράστιο έλλειμμα περίπου 63 στρεμμάτων, μας ειπώθηκε ότι δεν μπορούμε να πάμε με τον παλιό νόμο καθώς πρέπει να βρεθεί ένα ποσό της τάξεως των 10 εκατομμυρίων για να μπορέσουμε να αποζημιώσουμε. Ουσιαστικά μας είπαν ότι είναι μονόδρομος να πάμε με το νέο καθεστώς.
Κάνοντας μια παρένθεση θέλω να πω ότι υπάρχει ένας νόμος 2598 του 97, των οποίων εμείς ως αιρετοί δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι λέει, η υπηρεσία όμως όφειλε να γνωρίζει και να μας το πει.
Εγώ ψάχνω να μάθω αν με αυτό το νόμο είμαστε δεσμευμένοι να πάμε με το προηγούμενο καθεστώς και οδηγήθηκε το δημοτικό συμβούλιο να πάρει μία καινούργια απόφαση και να φτάσουμε εδώ που φτάσαμε; Είναι ένα ερώτημα το οποίο κάποια στιγμή οφείλει να απαντήσει υπηρεσία και με κάθετος σε αυτό.
Όταν στο δημοτικό συμβούλιο πήραμε την απόφαση του 2016, η οποία δεν αναφέρει ρητώς ότι μέσα στα όρια των υφιστάμενων οικισμών πρέπει να πάμε με εισφορές αλλά με αναλογισμό και η εντολή στο μελετητή είναι να πάει με εισφορές καταλαβαίνετε ότι πρόκειται για αντίφαση, κάτι το οποίο δεν στέκει νομικά και αυτή η υπόθεση πέφτει.
Η υπηρεσία αυτή τη στιγμή κάνει προσπάθεια να επικαιροποιήσει δύο αποφάσεις του 1992 για την κοινότητα Νυδριού και Νεοχωρίου.
Εδώ παρατηρείται το εξής οξύμωρο, καθώς ανακαλύψαμε ξαφνικά ότι στηριζόμαστε σε μία απόφαση νομάρχη η οποία έχει ακυρωθεί το 2000 η 1740 και αυτό θα έπρεπε να το λέει ο φάκελος υπηρεσίας, γιατί ζητήθηκαν από το δήμο Ελλομενου συγκεκριμένες αποφάσεις, τις οποίες επικαιροποίησε.
Το 2018 επί θητείας κυρίου Βερύκιου έκαναν και πάλι επικαιροποίηση την οποία το Υπουργείο δεν έκανε δέκτη, που σημαίνει ότι κάτι στραβό είχε γίνει.
Εάν οποιοσδήποτε συμπολίτες μας διαβάσει αυτές τις δύο αποφάσεις θα διαπιστώσει ότι ως προς το περιεχόμενο είναι άσχετες από αυτές τις οποίες επικαλείται η υπηρεσία γιατί δεν λέει πουθενά ότι πάμε μέσα στα όρια των υφιστάμενων οικισμών, όπως και στην επέκταση αυτό που θέλαμε να κάνουμε με προεδρικό διάταγμα.
Αναφορικά με την απόφαση που πάρθηκε από την προηγούμενη δημοτική αρχή, έστω και τύποις αντιδήμαρχος από το 2017, ρώτησα την υπηρεσία αναφορικά με το νομιμοποιητικό των κινήσεων μας και πήρα τη διαβεβαίωση ότι όλα βαίνουν καλώς, δεν γνώριζα εγώ ότι δεν υπάρχουν αποφάσεις.
Μπορώ όμως να πω ότι το άλλο μεγάλο αγκάθι που αντιμετωπίζει η πράξη εφαρμογής και δεν μπορεί να μεταγραφεί είναι ότι δεν ενημερώθηκαν τα στοιχεία κτηματολογίου, για την περιοχή του Νυδριού όπου υπάρχει κτηματολόγιο.
Για αυτό μπορώ να πω και νομίζω ότι και ο πρώην Δήμαρχος θυμάται πως επέμενα και μαλώσαμε και με την υπηρεσία και με το μελετητή και ήταν και ένας από τους λόγους που υπέβαλα την παραίτησή μου από την θέση του αντιδημάρχου.
Δηλαδή σήμερα έρχεται η υπηρεσία και λέει ότι αυτό μπορεί να το διορθώσει, όταν ένα τμήμα της Δημοτικής Αρχής της έλεγε τότε ότι έπρεπε να το κάνετε και δεν το έκαναν. Είναι από τα πιο τρελά πράγματα τα οποία συμβαίνουν και πρέπει να είμαστε και πανελλαδικό φαινόμενο ως Λευκάδα.
Επίσης θέλω να πω πως διαφωνώ με τον πρώην δήμαρχο Λευκάδας κ. Δρακονταειδή, καθώς το πρόβλημα δεν το δημιούργησαν οι προσφυγές ούτε ανήκουν σε αυτά τα συμφέροντα τα οποία πιθανόν δεν ήθελαν να γίνει το σχέδιο.
Όταν γίνεται μία χωροταξική ανακατωσούρα, πάντα υπάρχουν και θίγονται συμφέροντα. Εδώ το ζήτημα έχει να κάνει με την διαδικασία που ακολουθήθηκε, που άφησε κενά, πάντως για να τρέχει έτσι υπηρεσία και να κάνει παλαβά πράγματα όπως επικαιροποίηση αποφάσεων κάτι που δεν μπορεί να συμβεί, καθώς δεν στέκει ούτε με την απλή λογική, σημαίνει ότι υπάρχει μία τρύπα που έδωσε το πάτημα στους συμπολίτες μας ενδεχομένως να κερδίσουν την προσφυγή.
Αυτό που μπορεί να γίνει θα πρέπει να υπάρξει μία συνεργασία νομικού και πολεοδόμου με εμπειρία. Ο δήμαρχος Χαράλαμπος Καλός από όσο γνωρίζω έχει ένα καλό νομικό σύμβουλο τον κύριο Γράψα ο οποίος έχει γνώσεις, καθώς και τον δημοτικό σύμβουλο Παναγιώτη Γληγόρη ο οποίος έθιξε το θέμα του κτηματολογίου.
Θα πρέπει να βρει ένα καλό τεχνικό σύμβουλο και να δουν ποια είναι η λύση, καθώς εάν θέλουμε να μην ακυρωθεί η πράξη εφαρμογής και πάμε πάλι σε μία χρονοβόρα διαδικασία και θα πρέπει να βρεθεί η εναλλακτική η οποία θα προταθεί στην κυρία Κράτσα, πού είναι η μόνη που μπορεί να ανακαλέσει την υπογραφή του κυρίου Γαλιατσάτου και να γίνουν οι διορθώσεις αυτές και να πάμε σε καινούργια υπογραφή,ωστόσο έχοντας συζήτηση με ειδικούς εκτιμώ ότι αυτό είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο.
“Σχετικά με την αναβολή του θέματος στο προηγούμενο δημοτικό συμβούλιο και στον ισχυρισμό του πρώην Δημάρχου κ. Δρακονταειδή ότι η δημοτική αρχή θέλει να χαϊδέψει αυτιά, είπε ότι η δική μου άποψη ήταν πως ήταν και υποχρεωμένος ο κύριος Καλός να αναβάλει το θέμα, καθώς προφανώς δεν ενημερώθηκε από τις υπηρεσίες του για τη βαρύτητα του προβλήματος.
Μάλιστα εγώ θα έλεγα ότι για αυτό το θέμα δεν θα πρέπει να βιαστούν, να βρεθεί πρώτα η φόρμουλα και μετά να πάνε στη συζήτηση γιατί θα χρειαστεί πολύς χρόνος.
Όταν ο κύριος Γαζής τοποθετείται και λέει να μην συζητηθεί το θέμα και στην επόμενη συνεδρίαση έχει απόλυτο δίκιο. Δεν γνωρίζω εάν παίχτηκαν παιχνίδια τακτικής, δεν μπαίνω σε αυτή τη λογική, αλλά η ουσία είναι πως πρέπει να αναβληθεί για αρκετό χρόνο ώστε να βρεθεί μία βιώσιμη λύση.
Επίσης θα πω κάτι το οποίο μπορεί να ακουστεί βαρύ αλλά έχω μάθει να τα λέω, θα πρέπει να απαγκιστρωθεί ο δήμαρχος από τον μελετητή και την υπηρεσία, θα πρέπει να ζητηθούν ευθύνες και κάποιος που θα αναλάβει να μην έχει ασχοληθεί άλλο μήπως και βρει τη λύση.
Εγώ δεν πιστεύω ότι σε αυτή την περίπτωση τίθεται θέμα χάιδεμα των αυτιών από τη δημοτική αρχή, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με το σχέδιο το οποίο δεν μπορεί να μεταγραφεί γιατί δεν κουμπώνει με το κτηματολόγιο στο Νυδρί.
Επίσης από ότι έμαθα σε μία σύσκεψη που έγινε με τον μελετητή, ακούστηκε πως είπαν ότι είναι μία εύκολη διαδικασία, “παίρνουμε το cd από το κτηματολόγιο και το κουμπώνουμε μέσα σε δύο μήνες”, λέγοντας πως αυτό είναι ανεπίτρεπτο, “καθώς έγινε της μάμαλης μέσα στο γραφείο το δικό μου όταν ζητούσα να περάσει επειδή το έλεγε ο νόμος, από άλλους δήμους το γνώριζα αυτό το πράγμα.”
Όταν εσύ έχεις κάνει μία μελέτη με έναν κτηματολογικό που δεν είναι του Εθνικού κτηματολογίου και έχεις προχωρήσει σε υπολογισμούς εισφορών, μετακινήσεις οικοπέδων και τα λοιπά, όταν πας να βάλεις το εθνικό κτηματολόγιο που είναι διαφορετικό, αντιλαμβάνεστε ότι για να κουμπώσει θα πρέπει να κάνεις τη μελέτη σου αν όχι σε όλη την έκταση σε ένα πολύ μεγάλο μέρος από την αρχή, γιατί ο μελετητής δεν δεχόταν εγγραφές του κτηματολογίου και τώρα θα είναι υποχρεωμένος να τις δεχθεί οπότε θα πρέπει να αλλάξει τον υπολογισμό που έχει κάνει.”
Αναφορικά με την διάσταση απόψεων που είχε υπάρξει στο θέμα αυτό στην προηγούμενη δημοτική αρχή είπε ότι όσοι παρακολουθούσαν τα όσα έλεγε το γνώριζαν, καθώς και τον Αύγουστο του 2019, σε μία ολιγόλεπτη ομιλία μου στο δημοτικό συμβούλιο φάνηκε καθαρά.
Από την άλλη έχετε ένα μόνιμο σχολιαστή τον Μάκη Μελά, ο οποίος το 2016 μπροστά στο προποτζίδικο του Τσιρίμπαση είχε προβλέψει πολλά πράγματα.
Όσο ήμουν στη δημοτική αρχή το πρόβλημά μου δεν ήταν να προβληθώ, έχω μάθει να δουλεύω σε συλλογικότητες. Αν αυτή η συλλογικότητα δεν με κάλυψε κάποια στιγμή υπέμεινα, καθώς θα μπορούσα να φύγω πολύ νωρίτερα, όμως έχω μάθει στη φιλοτιμία και επειδή έχω και μία απορία αρκετά μεγάλη, σε μία πολιτική ένταξη που η συλλογικότητα σεβαστές και βάζαμε πάντα το συλλογικό επάνω από το προσωπικό για αυτό το λόγο παρέμεινα.
Για το θέμα του σχεδίου όπως θα θυμάστε στο δημοτικό συμβούλιο είχα πολλές φορές αναφερθεί για την πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας στο Νυδρί, δηλαδή από το 2016 που κάναμε τη μελέτη με την ΟΧΕ, ήταν εμφανέστατο ότι από το 2006 στο Νυδρί η οικονομική δραστηριότητα στο Νυδρί πέφτει κατακόρυφα, ενώ στην πόλη από το 2011 αρχίζει να έχει μία πτώση λογική λόγω οικονομικής κρίσης. Τότε μαζί με τον κύριο Γλένη εκτιμήσαμε ότι αυτό οφείλεται στην αδυναμία να γίνει οποιαδήποτε δραστηριότητα στο Νυδρί, καθώς υπήρχαν οικόπεδα αλλά δεν μπορούσαν να οικοδομηθούν, για αυτό και ήταν μία ανάγκη να ολοκληρωθεί η πράξη εφαρμογής για να μπορέσει να ξεμπερδέψει αυτή η κατάσταση, δεν περιμέναμε ότι θα μπερδευτούμε έτσι.