Ο πρώην αντιπεριφερειάρχης και νυν περιφερειακός σύμβουλος Θεόδωρος Χαλικιάς ήταν καλεσμένος στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 και το δημοσιογράφο Παναγιώτη Κουνιάκη.
Σχετικά με την συντήρηση της γέφυρας η οποία είναι προγραμματισμένη στα τέλη του Μάη και για ποιο λόγο δεν έγινε νωρίτερα μέσα σε συνθήκες κορωνοϊου που η κίνηση του νησιού είναι πεσμένη, απάντησε ότι κάποια πράγματα μπαίνουν σε κάποια σειρά και έρχεται η ώρα τους να γίνουν.
“Πιστεύω ότι θα μπορούσε να γίνει νωρίτερα, η σύμβαση έχει υπογραφεί πιο πριν ανάδοχος υπήρχε, η κίνηση ήταν μικρή, ωστόσο εάν προγραμματίζεται τώρα για το Μάη δεν θα δυσκολέψει την κίνηση δεδομένου ότι δεν θα έχουμε φέτος αντίστοιχη τουριστική κίνηση με πέρσι, ωστόσο δεν γνωρίζω πολλά πράγματα καθώς στην ουσία είναι περιπλανώμενος περιφερειακός σύμβουλος.”
Άκουσα προχθές από τον συμμαθητή μου Μάκη Μελά, τις επισημάνσεις για τη γέφυρα και την έλλειψη προσωπικού. Εγώ θα σας πω ότι το πρώτο έγγραφο που έστειλα στις 15 Σεπτέμβρη του 2014 που ανέλαβα, ήταν ότι δεν μπορεί η γέφυρα να λειτουργήσει με αυτές τις συνθήκες, υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος λειτουργεί με λειψό προσωπικό και ζήτησα να γίνουν προσλήψεις και με απόφαση του κυρίου Σκουρλέτη το 2018 εγκρίθηκαν τέσσερις θέσεις χειριστών.
Η προκήρυξη από το ΑΣΕΠ που περιμένουμε να βγει καθυστέρησε, στην δική μου θητεία επικοινωνούσα με το ΑΣΕΠ και μου είπαν ότι θα βγει την επόμενη φορά, πιστεύω ότι ή έχει βγει ή πρέπει να βγει δεν γνωρίζω γιατί το καθυστερούν. Έχουν γίνει τα πάντα και περιμένουμε την προκήρυξη του ΑΣΕΠ.
Ο κύριος Χαλικιάς δεν έκρυψε την ενόχληση του που δεν υπάρχει χώρος για τους περιφερειακούς συμβούλπυς στο κτήριο της Π.Ε Λευκάδας.
“Είναι πολύ δύσκολο να μην διατίθεται ένα γραφείο για τους περιφερειακούς συμβούλους, όπως έκανα εγώ στη δική μου θητεία και πριν από μένα κ Βερύκιος, κάτι που προβλέπεται και από τον νομό και θεωρώ ότι θα μπορούσα να προλάβω και άλλα θέματα, καθώς αυτή τη στιγμή τρέχουν εργολαβίες και διαδικασίες για έργα τα οποία αγγίζουν τα 30 εκατομμύρια και ξέρω τις ιδιαιτερότητες τους, είναι μία ιστορία λίγο άσχημη δεν θέλω να πω τίποτα παραπάνω.
Ανήκουμε στην περιφέρεια Ιονίων Νήσων, μαζί με τον περιφερειάρχη είμαστε πέντε περιφερειακοί σύμβουλοι και εδώ και 9 μήνες δεν έχουμε συναντηθεί ποτέ, από εκεί και πέρα τι ρόλο παίζουμε αν και εμείς ως περιφερειακοί σύμβουλοι δεν μπορούμε να έχουμε ένα χώρο καθώς διάφορα ραντεβού με συμβούλους που ζητούν ενημέρωση και θέλω να ακούσουν και μία άλλη άποψη από εμένα τους συναντώ σε λόμπι ξενοδοχείων.”
Σχετικά με το ζήτημα της απόρριψης μελετών από την οικονομική Επιτροπή της περιφέρειας Ιονίων Νήσων όπως την απόφασή τους επικαλούνται καθυστερήσεις από την πλευρά του δήμου Λευκάδας, απάντησε ότι δεν φταίει πάντα μία πλευρά.
“Δεν ακολουθείς τη λογική το ότι στέλνεις ένα έγγραφο και νιώθεις καλυμμένος. Πιστεύω ότι στην οικονομική επιτροπή έκαναν λάθος και αυτό θα φανεί στο τέλος που δεν έγινε προσφυγή στην απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου.
“Ο κύριος Δουβίτσας από την Βόνιτσα που ακύρωσε τον διαγωνισμό Λιμένα Λευκάδας έκανε ένα τεράστιο σφάλμα καθώς η ενημέρωση που έχω από επιφανείς νομικούς και από την Αθήνα είναι πως η πρώτη προγραμματική σύμβαση, αρχικού ποσού 320 χιλιάδων ευρώ, η νομιμότητα του έργου είχε κριθεί.
Με δεδομένο ότι ο δήμος δεν έβαζε χρήματα αλλά η περιφέρεια το ότι αλλάξαμε το ποσό από 420.000 σε 460.000, διότι δεν είχε ολοκληρωθεί το έργο του αγκυροβολίου και εκεί θα υπήρχε πρόβλημα ηλεκτροφωτισμού που έπρεπε να βάλουμε, δεν ήταν κάτι που άλλαζε τον έλεγχο του έργου στην νομιμότητα, ούτε σαν τυπικό κώλυμα.
Δεν μου αρέσει αυτή η διαδικασία όπως έγινε και θέλω να πω κάτι που με προβληματίζει, καθώς το Νοέμβριο μήνα είχαν επισκεφθεί την περιφέρεια και τον κύριο αντιπεριφερειάρχη σύλλογοι του Νυδριού, ανησυχώντας για διάφορα θέματα της πεζοδρόμησης, αλλά και της προβλήτας του φέρι μποτ της Βασιλικής που τους ενδιαφέρει για να φύγει από εκεί.
Εκεί ήταν ο κύριος του Δουβίτσας και το αναφέρω γιατί μπορεί να σας το επιβεβαιώσει, γιατί και εγώ τους συνάντησα στο ξενοδοχείο Ionian blue γιατί δεν έχω γραφείο στην περιφέρεια και όταν εκφράστηκε η εκτίμηση ότι ότι φέτος το έργο θα ολοκληρωθεί και το φεριμπότ θα ταξιδεύει από την Βασιλική, στην συνάντηση τότε ο κύριος Καράμπουλας που είναι σύμβουλος του κυρίου Κτενά, και αυτό μπορούν να το επιβεβαιώσουν όλοι η κυρία Βερυκίου-Ροντογιάννη και Θερμός, τους είπε ειρωνικά ότι δεν θα έχει ολοκληρωθεί ούτε σε δύο χρόνια η ράμπα τη στιγμή που είχαμε ανάδοχο.
Τώρα βλέπω ότι αντί για την ένσταση που είχαν πιθανότητες να το κερδίσουν κάνουν τη διαδικασία από την αρχή. Εγώ σε αυτό το έργο όλα αυτά τα χρόνια συνάντησα πολλές δυσκολίες, είχαμε πάει στο υπουργείο πολλές φορές είχαμε κάνει διαδικασίες για αλλαγή χωροθέτησης, όλα αυτά με προβληματίζουν σε σχέση με αυτή τη διαδικασία που ακολουθείται τώρα.”
Απαντώντας στο ερώτημα για τη συνεργασία των υπηρεσιών του δήμου Λευκάδας και της Περιφέρειας και στην επισήμανση ότι δεν υπάρχει μία ομαλή συνεννόηση, ο κύριος Χαλικιάς ανέφερε ότι η διαδικασία για την καινούργια προγραμματική ήταν τον Αύγουστο του 2019 που τότε άλλαξαν χέρια και ο δήμος και η περιφέρεια.
“Ο καινούργιος δήμαρχος και αντιπεριφερειάρχης, μπορεί να οφείλουν να ενημερωθούν, αλλά δεν είναι και εύκολο να το κάνεις για μία προγραμματική που πρέπει να γίνει, καθώς πρέπει να συντονιστούν οι υπηρεσίες.
Θέλω να πω ότι σε ένα κτίριο που είμαστε όλοι μαζί δεν είναι δύσκολο ακόμα και όταν καθυστερεί κάποιος κάτι, να γίνεται μία επισήμανση με ένα τηλέφωνο. Γνωρίζω ότι υπάρχει δουλειά, έλλειψη προσωπικού, δεν θέλω να ρίξω ευθύνες σε κάποιους, όμως κάποια πράγματα θα πρέπει να τα κοιτάμε λίγο πιο προσεκτικά, όταν αφορούν έργα.
Η προγραμματική δεν ήταν τίποτα άλλο, από έναν υπάλληλο να την στείλει στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου και εκείνος να την πέρασε στην ημερήσια διάταξη, δεν ήταν κάποια πολύπλοκη διαδικασία. Εκεί υπήρχε μία αμέλεια, όμως εγώ δεν μπορώ να κάνω το δικαστή και να ψάξω τα έγγραφα δείχνουν κάποια πράγματα, αυτή τη στιγμή υπάρχει καινούργιος δήμαρχος και αντιπεριφερειάρχης ας κοιτάξουν και πραγματικά γίνεται.
Όπως είπε και ο κύριος Γαλιατσάτος θα πρέπει να υπάρχει ένα ταυτόσημο βήμα σε κάποια δεδομένα πράγματα, καθώς μία προγραμματική δεν είναι τόσο σπουδαίο να γίνεται στην ώρα της, όμως δεν θεωρώ ότι έγινε επίτηδες, ωστόσο αν παραπέσει κάτι και δεν το ξανά ζητήσεις, λόγω έλλειψης προσωπικού συμβαίνει. Ο κόσμος σε πολλές περιπτώσεις βλέπει δόλο πίσω από όλα αυτά, κάποιες πολλές μπορεί να υπάρχει όχι πάντα όμως δυστυχώς δημιουργούνται προβλήματα.
Επίσης οι έλεγχοι για αυτά τα ζητήματα πρέπει να πάνε στην ουσία, δεν μπορεί κάποιος να ακυρώνει ένα έργο γιατί ένα ποσό αλλάζει, τη στιγμή που μπορεί ο δήμος να καθυστέρησε, η λείπει μία προγραμματική.”
Απαντώντας και στην επισήμανση για ποιο λόγο δημοπρατείται ένα έργο από τη στιγμή που δεν έχεις πάρει μία απόφαση από το δημοτικό συμβούλιο είπε “από όσο γνωρίζω η απάντηση που πήρα από τις τεχνικές υπηρεσίες της περιφέρειας στις οποίες έθεσα το ερώτημα είναι ότι θεωρούσαν πως δεν υπήρχε θέμα με τη νομιμότητα, καθώς είχε περάσει η προηγούμενη προγραμματική και επειδή ήταν ορθή επανάληψη δεν θα υπήρχε πρόβλημα, ωστόσο αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να κάνω δίκη προθέσεων.
Στο ερώτημα για το πώς κρίνει μέχρι τώρα το έργο της περιφερειακής αρχής, απάντησε ότι αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κανένα δείγμα, καθώς εκτελείται το έργο ανάπλασης Νυδριού, ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ με χρηματοδότηση που πήραμε εμείς από το πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων, ωστόσο αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου σε 17 με 18 έργα που φτάνουν τα 30 εκατομμύρια ευρώ και αρκούν για όλη τη θητεία αυτής της αρχής.
Είναι ο Άγιος Μηνάς, το γηροκομείο, Τσουκαλάδες-Άγιος Νικήτας, παράκαμψη Καλαμιτσίου, το κάστρο της Αγίας Μαύρας, το πολιτιστικό κέντρο, το τουριστικό καταφύγιο και άλλα πολλά τα οποία ανέφερε, λέγοντας ότι αυτά είναι δημοπρατημένα και τα περισσότερα από αυτά με προχωρημένες μελέτες από τη δική μας θητεία.
“Δεν έχω δει τίποτα ακόμα και έχουν περάσει εννέα μήνες για να δω το βηματισμό και το όραμα της νέας περιφερειακής αρχής.
Το μόνο που είδα είναι πως ενώ είχαμε έτοιμα τα υδατοδρόμια και επί έξι μήνες που ήταν στο γραφείο η κυρία Κράτσα δεν μπορούσε να πάρει από το διπλανό γραφείο τα περιβαλλοντικά που ανέμεναν, αλλά το ακύρωσαν και έφεραν τη σύμβαση σκάνδαλο των 3,5 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το συνολικό ποσό των 750 χιλιάδων ευρώ, που έχει κολλήσει στο νόμο και την έχω ξεχάσει για λίγο και δεν έχουν προχωρήσει τίποτα παρόλο που ήταν έτοιμες οι αδειοδοτήσεις και η προμήθεια των υλικών για να προχωρήσουν τα υδροπλάνα που η κυρία Κράτσα αν θυμάστε έλεγε θα λειτουργήσουν το καλοκαίρι στο Ιόνιο.”
Σχολιάζοντας το θέμα των μελετών που αντλούν χρηματοδοτήσεις, απάντησε πως όταν αυτή τη στιγμή έχεις για παράδειγμα ένα ποσό και ξεκινάς ότι έχεις ένα όραμα, μπορείς να κάνεις μία τροποποίηση προϋπολογισμού, να χρηματοδοτήσεις διάφορες μελέτες, καθώς μέχρι τώρα έχουμε κάνει πολλές τροποποιήσεις προϋπολογισμού και δεν έχει μπει κάτι για μία καινούργια μελέτη.
“Ένα έργο μπορεί να κάνει πέντε εκατομμύρια και η μελέτη 50 με 60 χιλιάδες ευρώ, καθώς έχουν και δικά τους έσοδα, καθώς εγώ εκτιμώ ότι η Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας σε δικά της χρήματα μπορεί να έχει ένα εκατομμύριο ευρώ.
Μέσα σε επτά με οκτώ μήνες θα μπορούσε να έχει προγραμματίσει τρεις με τέσσερις μελέτες. Για παράδειγμα εμείς κάναμε μία προσπάθεια για μία δημιουργία υδατοδεξαμενής στην Εγκλουβή και προσπαθούσα να βρω τις μελέτες, όμως έκανε μετακόμιση το υπουργείο και ήταν όλα στο υπόγειο, με τον Υπουργό να υποσχεθεί ότι θα βάλει κάποιον να ψάξει σε ένα χάος που επικρατούσε στο υπόγειο και μας έστειλαν ένα CD με ελλιπή στοιχεία.
Θέλω να πω ότι και εμείς οι ίδιοι θα πρέπει να κάνουμε μία μελέτη από την αρχή, χωρίς να χρειάζεται να πάρουμε μία παλιά και να την επικαιροποιήσουμε γιατί έχουν αλλάξει οι συνθήκες και τα δεδομένα.”
Σχολιάζοντας την αναφορά του βουλευτή Θανάση Καββαδά ότι υπάρχουν χρήματα, ωστόσο απαιτούνται μελέτες για να αντληθούν, καθώς και για τις καθυστερήσεις απορρόφησης πόρων από τις χρηματοδοτήσεις του σεισμού, είπε ότι τα χρήματα του σεισμού δεν έχουν απορροφηθεί ακόμα ούτε για την Κεφαλλονιά που προηγήθηκε εκεί σεισμός και εμείς όταν είχαμε αναλάβει εκείνη τη διαδικασία και είχα ζητήσει την ενίσχυση σε προσωπικό αυτό δεν έγινε ποτέ, γιατί μία υποστελεχωμένη υπηρεσία, ενώ κάθε χρόνο είχε κάποια έργα όπως να καθαρίζει τους δρόμους και να ρίξει άσφαλτο, ξαφνικά έπεσαν 15 εκατομμύρια ευρώ για να κάνει 20 έργα.
Σκεφτείτε ότι η παλιά νομαρχία έχει 180 άτομα προσωπικό, με τον Καλλικράτη 120 και στη δική μου θητεία 65 και σε όλο αυτό το διάστημα ζητήσαμε μηχανικούς και δεν πήραμε ποτέ ούτε έναν.
Ακούστε το ηχητικό που ακολουθεί, ωστόσο η συζήτηση διακόπηκε και θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα.