Εφόλης της ύλης συνέντευξη στον Prisma 91,6, παραχώρησε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λευκάδας και νησιωτικών επιμελητηρίων Σωτήρης Σκιαδαρέσης.
Σχολιάζοντας αρχικά σχόλιο ακροατή, ότι πρέπει όλοι να καθίσουν σε ένα τραπέζι και να αποφασίσουν για το τι θέλει το νησί, καθώς από τους δώδεκα μήνες, οι τρεις είναι η προετοιμασία για την καλοκαιρινή περίοδο, οι πέντε η καλοκαιρινή περίοδος και τέσσερις μήνες νέκρα στο νησί, επανέλαβε την πάγια θέση του ότι ως νησί έχουμε χάσει το στόχο μας αλλά επίσης και ως φορείς όλοι, επιμελητήριο, δήμος Λευκάδας, περιφερειακή Ενότητα, βουλευτής.
“Το μεγάλο μας πρόβλημα είναι ότι δεν συζητάμε κι αν ο καθένας μας ρίχνει και μία φωτοβολίδα για να πει ότι κάτι έκανε στο τέλος το αποτέλεσμα είναι ζημιογόνο για το νησί, τις επιχειρήσεις, με τον κόσμο να περιμένει να δουλέψει το καλοκαίρι, από ότι ενέργειες έχουμε κάνει εμείς το χειμώνα και γενικώς το μέλλον μας.
Όλες αυτές οι παθογένειες που βρίσκονται και στη χώρα μας είναι αποτέλεσμα της μη συζήτησης, του μη προγραμματισμού, δεν βλέπουμε στο μέλλον τι μπορεί να γίνει, οι υπηρεσίες σέρνονται και όλα αυτά δημιουργούν τα προβλήματα που βλέπουμε καθημερινά και αυτό είναι το πρόβλημα που πρέπει να αλλάξει η χώρα.”
“Αν από τους οκτώ φορείς πού είμαστε κάνει ο καθένας από δύο δράσεις, θα έχουν γίνει 8 διαφορετικές δράσεις, αν όμως δουλέψουμε όλοι μαζί το αποτέλεσμα θα είναι πολλαπλάσιο αυτό πρέπει να καταλάβουμε, ότι πρέπει να υπάρξει αυτή η συνεργασία, για να υλοποιηθούν όλες οι ιδέες και απαιτείται συνεργασία για το καλό του νησιού μας μας.”
“Αν θέλετε μπορεί και εγώ στο παρελθόν γιατί άνθρωποι είμαστε, να είχα πέσει σε αυτό το τρυπάκι, στην αρχή τα πρώτα ένα με δύο χρόνια της θητείας μου στο Επιμελητήριο. Πλέον το έχω ξεπεράσει, πρέπει να συνεργαστούμε, πρέπει να σταματήσει ο καθένας να βλέπει το δικό του φορέα και μέσα από τη συνεργασία να μπορέσουμε να αναπτύξουμε το νησί και τις επιχειρήσεις για τα μέλη μας.”
Σχολιάζοντας το Δελτίο τύπου της περιφερειακής ενότητας Λευκάδας ότι το νησί μας ήταν τιμώμενος προορισμός στην Διεθνή Τουριστική Έκθεση της Ουτρέχτης, είπε ότι ο ίδιος δεν είχε καμία ενημέρωση για αυτό, ωστόσο παγκόσμια οι εκθέσεις αυτές, αυτό που προσφέρουν σε έναν προορισμό είναι περίπου το 3% των τουριστών που έρχονται. Εμείς ότι χρήματα έχουμε τα ξοδεύουμε για να φέρουμε το 3% των τουριστών, για το επόμενο 97% δεν ασχολείται κανείς ούτε πώς θα έρθουν, ούτε πώς θα τους προσεγγίσει κάποιος.
Στην επισήμανση ότι η τελευταία τουριστική Μελέτη του νησιού έγινε επί δημαρχίας Παναγιώτη Σκληρού είπε ότι το Επιμελητήριο Λευκάδας έκανε πρόταση στην κεντρική ένωση επιμελητηρίων και ειδοποιήθηκα ότι θα υλοποιηθεί μία τουριστική μελέτη για όλα τα Ιόνια νησιά έπειτα από δική μας πρωτοβουλία.”
ΖΕΥΞΗ ΝΗΣΙΟΥ
Αναφορικά με την συνάντηση εργασίας που είχε και με τον Υπουργό υποδομών κ Καραμανλή, είπε ότι τα ζητήματα που συζητήθηκαν ήταν ο δρόμος Αμφιλοχία-Λευκάδα και η προοπτική αυτού του δρόμου και το θέμα της υποθαλάσσιας.
“Στο θέμα της υποθαλάσσιας δεν αλλάζω άποψη, δεν λέω ότι η άποψή μου είναι η σωστή για να μην παρεξηγούμαι, όμως θα πρέπει να κάτσουμε όλοι να συζητήσουμε και δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο δύσκολο αυτό να πραγματοποιηθεί.
Να καθίσουμε σε ένα τραπέζι να τα βάλουμε όλα κάτω, τα υπέρ τα κατά και να συζητήσουμε. Ποιος φοβάται τη συζήτηση; Την συζήτηση την φοβάται κάποιος που δεν έχει επιχειρήματα.
Δεν θεωρώ ότι οι δημότες της Λευκάδας είναι οι ιθαγενείς και εμείς που τυχαίνει να βρισκόμαστε στις θέσεις που είμαστε, ο ένας να εξυπηρετεί τα συμφέροντα των επιχειρήσεων, ο άλλος του δήμου, ο άλλος της περιφέρειας και ο βουλευτής όλου του νησιού πού έχει την αυτογνωσία για όλα και ιθαγενείς που είναι από κάτω πρέπει σε όλα όσα τους λέμε εμείς να συμφωνούν και να χειροκροτούν.
Είμαστε στο 2020, ο κόσμος σκέφτεται, οι περισσότεροι πλέον είναι σπουδαγμένοι, έχουν γνώση και γνώμη, πρέπει πρώτα να συζητήσουμε μεταξύ μας, στη συνέχεια να γίνει μία ανοιχτή συζήτηση να εξετάσουμε τα υπέρ και τα κατά και να αποφασίσουμε.
Φτάνουμε πάντα στο παρά ένα και τότε τρέχουμε να δούμε τι να κάνουμε.”
Το ζήτημα είναι να γίνει πάση θυσία η παράκαμψη της πόλης, κάτι που έπρεπε να έχει γίνει πριν χρόνια, έχουμε μπει στη διαδικασία της υποθαλάσσιας, με αποτέλεσμα να την καθυστερούμε, όταν έχουμε εμμονές ούτε σε επτά χρόνια δεν θα σταματήσουμε να συζητάμε το ίδιο θέμα, θα μπαίνουμε από το ίδιο σημείο στο νησί, θα συνεχίζεται το μποτιλιάρισμα στην πόλη της Λευκάδας, θα δημιουργούμε πρόβλημα στους πεζούς που δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν πουθενά από τα αυτοκίνητα μέσα στην πόλη γιατί δεν καθόμαστε να συζητήσουμε.
Για το θέμα της ζεύξης, τα αυτιά του υπουργείου είναι ανοιχτά και όπως μου είπε ο υπουργός και όπως έχουμε συζητήσει και πριν γίνει κυβέρνηση η σημερινή, σκέφτονται όλες τις λύσεις, αλλά αυτές που τους έδωσε ποιός και σκέφτονται ποιοί;
Κάποιοι από τα γραφεία στην Αθήνα; Οι λύσεις πρέπει να συζητηθούν στην Λευκάδα και αφού κάνουμε την πρώτη συνάντηση εμείς, να γίνει μία Ημερίδα να καλέσουμε και τους ανθρώπους του Υπουργείου, να τους ακούσουμε και να βγάλουμε συμπεράσματα.
Δεν μπορεί να λέμε επειδή έχει την ευχέρεια ο φίλος μου ο Θανάσης Καββαδάς βουλευτής Λευκάδας να μπαίνει στο υπουργείο, θα πρέπει μόνο η πλευρά του να ακούγεται.
Γνωρίζουμε ποια είναι η θέση της περιφέρειας για το θέμα; Γενικότερα θέλω να πω, ότι την υποθαλάσσια δεν την θέλουν όλοι οι Λευκαδίτες, δεν είναι κακό αυτό, το θέμα είναι να πείσουμε τους περισσότερους, ποια από τις δύο λύσεις είναι καλύτερη και αυτό θα βγει μόνο από συζήτηση.
Το να αποφασίσει κάποιος και να πει μόνο αυτό θα γίνει, δεν είναι λογικό.
Επαναλαμβάνω δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο κακό και δεν θέλουν κάποιοι να συζητήσουμε.
Δεν θεωρώ ότι είναι σημαντικό επιχείρημα, ότι με την υποθαλάσσια θα έχουμε περισσότερο κόσμο στο νησί και με την πλωτή γέφυρα που έχουμε σήμερα δεν συμβαίνει αυτό, όταν οι δύο καλοκαιρινοί μήνες είναι αυτοί που δημιουργούν το περισσότερο πρόβλημα.
Δηλαδή το Σεπτέμβριο θα έχουμε περισσότερο κόσμο με την υποθαλάσσια και με την γέφυρα που έχουμε σήμερα δεν θα συμβεί αυτό;
Επίσης είναι δυνατόν να λέμε ότι αυτή η γέφυρα σε δύο με τέσσερα χρόνια θέλει αντικατάσταση; Αυτά είναι τουλάχιστον λάθη.
Επίσης δεν είναι δυνατόν να λέμε ότι αν γίνει μία νέα πλωτή γέφυρα θα κοστίσει 15 εκατομμύρια ευρώ, αυτά είναι ψεύδη, όπως και το σέρβις πού γίνεται στη γέφυρα κοστίζει ένα εκατομμύριο το χρόνο.
Αν αυτά τα λέμε σε κάποιους κατοίκους της Ζιμπάμπουε θα συμφωνήσω, αν τα λέμε σε κατοίκους της Λευκάδας θα πρέπει να λέμε τις αλήθειες και οι αλήθειες Δεν είναι αυτές.
Όταν θα λέμε κάτι ιδιαίτερα οι θεσμικοί θα πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί και αυτά που λέμε θα στέκουν.
Η πλωτή γέφυρα του νησιού έχει ακόμα ζωή για 20 χρόνια, για να γίνει καινούργια θέλει το πολύ έξι εκατομμύρια ευρώ και η συντήρηση της σημερινής γέφυρας με την τελευταία σύμβαση είναι ένα εκατομμύριο για τέσσερα χρόνια.”
Στην επισήμανση ότι η γέφυρα έχει συνέχεια βλάβες ο κύριος Σκιαδαρέσης είπε ότι θα πρέπει να εξετάσουμε αν την χρησιμοποιούμε σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Όταν το manual του κατασκευαστή το έχουμε πετάξει τα παλιά μας τα παπούτσια και δεν κάνουμε αυτά που λέει σίγουρα θα έχει πολλές βλάβες.
Όταν λοιπόν λέει ότι το φορτηγό πρέπει να περνάει το πολύ μέχρι 15 km ταχύτητα και έρχονται τα φορτηγά με 30 και 40 χιλιόμετρα οι δυνάμεις που ασκούνται εκείνη την ώρα ιδιαίτερα στο δεξί τμήμα της γέφυρας που χαλάει συνέχεια είναι ο λόγος.
ΕΣΠΑ
Αναφορικά με τα κονδύλια του ΕΣΠΑ που είναι και το μοναδικό χρηματοδοτικό εργαλείο ανάπτυξης ο κύριος Σκιαδαρέσης ανέφερε ότι πηγαίνει χώρα μας διαπραγματεύεται στην Ευρώπη και ζητάει χρήματα για την επόμενη προγραμματική περίοδο.
“Μας δίνουν 10 δις εμείς ζητάμε 15 τα βρίσκουμε κάπου στα 12 και στην συνέχεια γελάνε μαζί μας.
Την προηγούμενη περίοδο διαπραγματευόμασταν αν θα πάρουμε 20 ή 15 δις και οι άνθρωποι στις Βρυξέλλες γελάνε μαζί μας γιατί πολύ απλά ξέρουν ότι παλεύουμε για κάτι το οποίο δεν μπορούμε να απορροφήσουμε.
Μάλιστα η περίοδος ΕΣΠΑ 2014-2020 τελείωσε και έχουμε απορροφητικότητα 30%, δεν νομίζω ότι το υπόλοιπο 60% θα απορροφήσουμε σε έναν χρόνο, δεν υπάρχει καμία περίπτωση, θα το πάμε στην επόμενη περίοδο και μέχρι το τέλος της επόμενης δεν θα έχουμε μπορέσει να απορροφήσουμε τα χρήματα από την προηγούμενη.
Φτάσαμε το 2020 να καταθέσουμε προτάσεις, τρέχουμε πανικόβλητοι δεν υπήρχε τίποτα, καθώς εμείς σαν ΕΟΑΕΝ έχουμε ξεκινήσει να κάνουμε πολλές προτάσεις για την καινούργια προγραμματική περίοδο.
Δυστυχώς είναι αυτό που λέμε πόσο τι γίνεται στη Λευκάδα γίνεται και στην Ελλάδα την τελευταία στιγμή, δεν υπάρχει προγραμματισμός για τίποτα και αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα.
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που έθεσα και στον Υπουργό κύριο Γεωργιάδη, έχει να κάνει με το θέμα της ωρίμανσης των έργων, κάτι που με έχει πληγώσει πραγματικά, καθώς χρειάζονται μέχρι και 7 χρόνια να κατασκευαστεί ένα έργο.
Για παράδειγμα τα νεα κρουαζιερόπλοια φτιάχνονται, αντί για πετρέλαιο θα χρησιμοποιούν φυσικό αέριο. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει καμία υποδομή για να τροφοδοτηθούν.
Για να γίνει αυτό το έργο στον Πειραιά θα χρειαστούν 8 χρόνια και δεν θα έχει τελειώσει, ενώ στην Λάρνακα το ίδιο έργο έγινε σε 9 μήνες.
Πώς μπορούμε εμείς να ανταγωνιστούμε αυτούς τους ανθρώπους, όταν για παράδειγμα ακόμα και για τα απορρίματα στο νησί της Λευκάδας, ένα έργο που άρχισε να συζητιέται πριν 15 χρόνια, πλέον είναι ανεπίκαιρο, γιατί πλέον μπορεί να γίνει στο Αγρίνιο;
Το πρόβλημά μας είναι ότι καθυστερούμε τα έργα και όταν πλέον πρέπει να γίνουν είναι ανεπίκαιρα.
Αυτό που συζητήθηκε και στην ημερίδα και για το που θέλουμε να κατευθύνουμε τα χρήματα του νέου ΕΣΠΑ, απάντησε ότι στόχος μας είναι μία εξυπνότερη Ευρώπη, να προωθήσουμε την καινοτομία, να δούμε τι κάνουμε και με την έρευνα, καθώς χρόνια στα πανεπιστήμια χρηματοδοτούνται έρευνες από ευρωπαϊκά και εθνικά κονδύλια και το αποτέλεσμα είναι να γίνονται μελέτες, την κλειδώνομαι σε ένα συρτάρι και μέχρι εκεί.
Δεν υπήρχε διασύνδεση της έρευνας στα πανεπιστήμια με τον παραγωγικό ιστό της χώρας.
Επίσης είναι απαραίτητος ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας και της δημόσιας διοίκησης, δεν είναι ακόμα δυνατόν να συζητάμε ακόμα για χαρτιά.
Συζητάμε αν θα είναι η εφορία στη Λευκάδα, ή αν θα μας την πάρουν στην Πρέβεζα, όταν δεν θα έπρεπε να έχουμε καμία σχέση με τις εφορίες και τους υπαλλήλους και όλα να γίνονται ηλεκτρονικά και να μην γνωρίζουμε καν πού βρίσκεται αυτή η υπηρεσία.
Πρέπει να κοιτάξουμε την κυκλική οικονομία, τα κονδύλια να υπερασπίζουν μία πράσινη ανθεκτική Ευρώπη με χαμηλές εκπομπές ανθρακα.
Εμείς σαν Επιμελητήριο έχουμε εντάξει πρόγραμμα κυκλικής οικονομίας εδώ και τρία χρόνια, το τρέχουμε αυτή τη στιγμή και θα κάνουμε μέσα στο 2020 μία Ημερίδα.
Επίσης αυτό που συζητήθηκε είναι και το θέμα της Δυτικής Μακεδονίας, καθώς θα κλείσουν όλα τα λιγνιτικά εργοστάσια και πλέον πρέπει να πάμε σε πράσινες μορφές ενέργειας.
Δυστυχώς στη Λευκάδα κάποιοι δεν ήθελαν τις ανεμογεννήτριες και αν ταξιδέψεις προς την Αθήνα, στο Παναχαϊκό βρίσκονται οι ανεμογεννήτριες, στα βουνά πριν από την Αμφιλοχία, παντού στο εξωτερικό, είναι κρίμα ένα τέτοιο αιολικό δυναμικό που έχει η χώρα να μην αξιοποιείται σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας.
Εμείς ως Επιμελητήριο θα κάνουμε το χρέος μας καθώς την επόμενη εβδομάδα θα πάω στην Κέρκυρα και θα καταθέσω προτάσεις για την περιφέρεια μας αρκετών εκατομμυρίων ευρώ προς το συμφέρον των επιχειρήσεων μας.
Για παράδειγμα θα ξεκινήσουμε να τρέξουμε πρόγραμμα για την κατάρτιση περίπου διακοσίων ανέργων στην Λευκάδα, μία πρόταση που εγκρίθηκε και είμαστε το μόνο Επιμελητήριο από την κατέβασε.
Θα κοιτάξουμε κάποιους ανθρώπους θα τους εξειδικεύσουμε, καθώς πρέπει να καταλάβουμε πώς τα επόμενα χρόνια τουλάχιστον 900.000 συμπολίτες μας θα πρέπει να αλλάξουν επάγγελμα και αυτά είναι στοιχεία που πρέπει να δούμε.
Οι άνθρωποι αυτοί πρέπει να εκπαιδευτούν και εμείς μέσα στο 2020 θα τρέξουμε πολλά κονδύλια και σαν ΕΟΑΕΝ αλλά και σαν Επιμελητήριο Λευκάδας, καθώς είναι σημαντικό να εκπαιδεύουμε και να μετεκπαιδεύουμε τους εργαζόμενους, για να προσφέρουν ποιοτικές τουριστικές υπηρεσίες.
Αναφορικά με τις εκλογές στο Επιμελητήριο και τον νόμο που περιορίζει σε δύο φορές το να γίνει κάποιος πρόεδρος, ο κύριος Σκιαδαρέσης απάντησε ότι το τελευταίο διάστημα έχει αναπτυχθεί μία εκλογολογία στη Λευκάδα στο θέμα του Επιμελητηρίου, που θέλουν ο πρόεδρος να μην μπορεί να είναι ξανά υποψήφιος.
Σύμφωνα με το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ όντως επιτρέπει να είμαστε υποψήφιοι 2 φορές. Ο νόμος βγήκε το Νοέμβριο του 2017 ακριβώς πριν από τις εκλογές μας και μέτρα για μία θητεία που είχαμε πριν και αυτοί που θα έχουμε μπροστά μας.
Δεν είναι δυνατόν οι άνθρωποι που είναι μέσα στη Βουλή και μπορούν να εκλέγονται όσες φορές θέλουν, να αποφασίζουν ότι κάποιοι άλλοι μπορεί να είναι μόνο δύο φορές.
Αυτό είναι αντισυνταγματικό και θα καταπέσει στην προσφυγή της ένωσης κεντρικών επιμελητηρίων, στο ότι μετράει την προηγούμενη θητεία.
Εγώ θα συμφωνήσω με τον περιορισμό των δύο θητειών, θα ξεκινήσουμε όμως από επάνω, γιατί οι άνθρωποι αυτοί έχουν μάθει να ξεκινούν από κάτω.
Όταν βάζουν φόρους, δεν φορολογούν πρώτα τον εαυτό τους, μέχρι πρότινος οι βουλευτές φορολογούνταν με 4% και εμείς με 28%.
Όπως έχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δύο θητείες, το ίδιο θα βάλουμε και τον Πρωθυπουργό, βουλευτή, δήμαρχο, περιφερειάρχη, αντιπεριφερειάρχη και προέδρου Επιμελητηρίου.
Σύμφωνα με τον κ. Σκιαδαρέση η βούληση της Κυβέρνησης είναι να αλλάξει το νόμο.