ΒΕΡΟΛΙΝΟ. «Σε ποιον ανήκει η πόλη;». Το φιλοσοφικό ερώτημα θέτει ρεπορτάζ του περιοδικού Spiegel, που περιγράφει το δίλημμα ανάμεσα στην προστασία ενοικιαστών ή των ιδιοκτητών στην αγορά ακινήτων στο Βερολίνο και ειδικότερα στην εμβληματική λεωφόρο του Καρλ Μαρξ, η οποία πριν από την επανένωση ανήκε στο ανατολικό κομμάτι της πόλης. Το περιοδικό αναρωτιέται αν θα πρέπει να παρέμβει το κράτος στην προαναφερθείσα διαμάχη και αν ναι, τα συμφέροντα τίνος καλείται να υπερασπιστεί. Τη διένεξη πυροδότησε η σχεδιαζόμενη πώληση οικιστικών συγκροτημάτων στη λεωφόρο που περιλαμβάνει 670 διαμερίσματα, ακριβώς στο σημείο όπου η Καρλ Μαρξ Αλεε τέμνει την οδό της Παρισινής Κομμούνας.
Η τοπική αρχή του Φριντριχσχάιν – Κρόιτσμπεργκ έσπευσε να αναλάβει πρωτοβουλία προκειμένου η επένδυση να μην εκτοξεύσει στα ύψη τα ενοίκια. Επιπλέον, η κυβέρνηση του κρατιδίου του Βερολίνου εντόπισε στα συμβόλαια της δεκαετίας του ’90 διατάξεις που προστατεύουν την αγορά ακινήτων στην περιοχή από τις… ορέξεις μεγαλοεπενδυτών. Παρόμοια ήταν, επίσης, η στάση του δικαστηρίου του κρατιδίου που μπλόκαρε τη συνολική πώληση των διαμερισμάτων, αν και ακόμη δεν έχει εκδοθεί οριστική απόφαση. Το παράδειγμα της λεωφόρου Καρλ Μαρξ αποδεικνύει πόσο φορτισμένη είναι η διαμάχη για την αγορά ακινήτων στο Βερολίνο. Και σε άλλες γερμανικές πόλεις ανεβαίνουν τα ενοίκια και η στέγη είναι περιορισμένη. Πουθενά, όμως, δεν έχει ιδεολογικοποιηθεί σε τέτοιο βαθμό το θέμα, φέρνοντας σε αντιπαράθεση τους επενδυτές και τους ενοικιαστές. Ηδη έχουν εγκαινιαστεί δεκάδες πρωτοβουλίες κατά της εκτόξευσης των ενοικίων στην πρωτεύουσα και η βασική αποστολή είναι η συγκέντρωση υπογραφών προκειμένου να πραγματοποιηθεί δημοψήφισμα για το θέμα. Πίσω από τις κινητοποιήσεις των πολιτών κρύβεται η άποψη πως μόνο το κράτος μπορεί να εγγυηθεί ότι το ύψος των ενοικίων θα παραμείνει υποφερτό.
Ο απόηχος στην πόλη είναι τόσο μεγάλος ώστε ακόμη και στελέχη της τοπικής κυβέρνησης τάσσονται υπέρ ενός σχεδίου δραστικής κρατικοποίησης της στέγης στο Βερολίνο. Το κόμμα της Αριστεράς έχει ήδη διακηρύξει ότι στηρίζει ένα δημοψήφισμα για το θέμα, ενώ στα μέσα Μαρτίου θα συζητηθεί το ίδιο πρόβλημα στο συνέδριο των Πρασίνων. Το πρόβλημα είναι το εξής: μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου 2018 μειώθηκε ο αριθμός των αδειών οικοδόμησης κατά 3,7%, ενώ η ζήτηση για στέγη αυξήθηκε σε πολλαπλάσιο ποσοστό. Στο πλαίσιο αυτό αποδεικνύεται αναποτελεσματικό μέτρο το «φρένο ενοικίων», αφού η αγορά είναι αυτή που πρωτίστως ρυθμίζει το ύψος τους.
Πηγή: Καθημερινή