Παράσταση που «χτίστηκε» για εκείνη

Πέντε από τους 17 συντελεστές που συμμετέχουν στην παράσταση «Since She», που χορογράφησε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ύστερα από πρόσκληση του θρυλικού Χοροθεάτρου του Βούπερταλ της Πίνα Μπάους, βρίσκονταν στο πάνελ της χθεσινής συνέντευξης Τύπου της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Κάθονταν εν σειρά δίπλα στον χορογράφο και η μεταξύ τους οικεία σχέση, μετά περίπου 9 εβδομάδες εντατικής δουλειάς, ήταν φανερή. Αν και ο χρόνος της προετοιμασίας κατά κοινή ομολογία ήταν πολύ περιορισμένος για ένα τέτοιο εγχείρημα, όλοι, από την Μπάρμπαρα Κάουφμαν, που μπήκε στο Χοροθέατρο πριν από 31 χρόνια και πλέον είναι διευθύντρια προβών, μέχρι τον νεότατο Ολεγκ Στεπάνοφ, που έγινε μέλος της ομάδας το 2016, αναγνώρισαν τη δυσκολία, την πρόκληση και τελικά την ικανοποίηση από τη συμμετοχή τους στο έργο.

Οσοι αγαπούν τον σύγχρονο χορό γνωρίζουν ότι το περίφημο ανσάμπλ που ίδρυσε η Πίνα Μπάους, το 1973, αποτελεί τομή στην τέχνη της χορευτικής δημιουργίας. Συνέθεσε έργα ρηξικέλευθα, που άλλαξαν την ιστορία του χορού, αλλά πάντοτε έβρισκαν τον δρόμο για την ψυχή του θεατή. Οπως είπε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, «αφότου είδα στα 19 μου την παράσταση του “Café Müller” στο Ηρώδειο, κατάλαβα ακριβώς με ποιον τρόπο μπορεί η τέχνη να σου αλλάξει τη ζωή». Δεν θα μπορούσε λοιπόν παρά να δεχτεί την πρόταση της καλλιτεχνικής διευθύντριας (σεζόν 2017-2018) του Χοροθεάτρου, Αντόλφ Μπίντερ, να χορογραφήσει την ομάδα, «τιμή και ευθύνη μαζί», όπως είπε.«Ηξερα ότι ήταν παγίδα για μένα, ένα επικίνδυνο εγχείρημα, αλλά η καρδιά μου δεν άντεχε να αρνηθεί», συμπλήρωσε. «Επρεπε να δουλέψω σε πολύ περιορισμένο χρόνο και με μια ομάδα που δεν με είχε επιλέξει, και αυτό ήταν όντως πρόβλημα. Αλλά ήθελα να δοκιμάσω στη σκηνή την αγάπη μου για την Πίνα Μπάους».

Ετσι ξεκίνησε τη σύνθεση του έργου εκκινώντας από το «Café Müller» και την εμβληματική χορογραφία του. Ξέθαψε από την αποθήκη του Χοροθεάτρου τις περίφημες καρέκλες του «Café» και άρχισε να συνθέτει τις δικές του εικόνες, προσθέτοντας στον πλούσιο, δυνατό και κομψό εκφραστικό της κόσμο την ισχυρή αισθητική του άποψη. Από τους συνολικά 38 χορευτές που απαρτίζουν την ομάδα του Χοροθεάτρου –μια ομάδα πολυεθνική και ηλικιακά ανομοιογενή, όπως ακριβώς ήθελε η Μπάους, ερμηνευτές με τους οποίους είχε μια βαθιά και ανθρώπινη σχέση– συμμετέχουν στην παράσταση λιγότεροι από τους μισούς. Είναι εκείνοι από τους παλιούς που θέλησαν να πάρουν μέρος στο εγχείρημα, και οι νεότεροι που επελέγησαν. Η μεγάλη πείρα τους, η προσωπικότητα και οι ικανότητες κάνουν τους ερμηνευτές συνδημιουργούς του έργου. Η παράσταση «χτίστηκε» με τον τρόπο της Μπάους, χωρίς συγκεκριμένο βηματολόγιο χρησιμοποιώντας το υλικό που οι χορευτές παρείχαν στον χορογράφο.

Sold out παραστάσεις

Παίρνοντας σε βίντεο μια μικρή πρόγευση από το έργο που κάνει πρεμιέρα σήμερα το βράδυ στην Αθήνα –παράσταση sold out, όπως και οι επόμενες τρεις–, βλέπουμε πολλά από τα χαρακτηριστικά στοιχεία της δουλειάς του Δημήτρη Παπαϊωάννου από τη «Μήδεια» ακόμη. Χωρίς να χάνει το βάθος της εικαστικής του παιδείας και τις ελληνικές αναφορές του, καταφέρνει να στήσει επί σκηνής έναν καθρέφτη που αναδεικνύει την ανθρώπινη ύπαρξη, ένα σύμπαν εξπρεσιονιστικό και τολμηρό, κοντά στο σώμα. Τέτοια είναι και η χρήση του γυμνού στη χορογραφία, που αποσκοπεί στην παρουσίαση της εκφραστικότητας και όχι της σεξουαλικότητάς του.

Το «New Piece I -Since she» αποτελεί την τρίτη συνεργασία του Δημήτρη Παπαϊωάννου με τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, μετά τις μεγάλες επιτυχίες του, «Still Life» (2014) και «Ο μεγάλος δαμαστής» (2017), και είναι συμπαραγωγή της. Οι προσδοκίες του κοινού της Αθήνας είναι μεγάλες. Μένει να δούμε αν και αυτή η παράσταση, «όχι όσο ιερόσυλη όσο οι προηγούμενες, από υπερβολική αγάπη για την Μπάους», όπως είπε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, θα αγγίξει την «ψυχή και την καρδιά» όπως επιθυμούσε η Πίνα Μπάους.

Πηγή: Καθημερινή

About Ομάδα Σύνταξης 70422 Articles
To PrismaRadio.gr είναι τo ενημερωτικό ραδιόφωνο της Βορειοδυτικής Ελλάδας

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*